Tänder på insidan av kapson!!!

Sammet

Trådstartare
Har jag förstått denna text rätt??? (texten är från en sida från portugal)... Menar de att vissa kapson har vassa tänder på insidan (för att bli skaprare)? :eek:

Portuguese style serreta. In comparison with the Spanish serreta it is not that sharp because there are no teeth on the inside and it is better padded. The rings are swivelling and on lower bases than the Spanish ones which is also more humane.

ELler har jag missförstått!?
Och om jag förstått rätt, hur vet man att man inte får ett med "tänder" när man beställer från utlandet!

Sv: Tänder på insidan av kapson!!!

Kanske inte har så fel ändå!... *rys*

306421-220.jpg

:mad:

Stor skillnad på vad som är ok på hästar i vårt land och i portugal!

Senast ändrad:

Lägg detta på någon annan tråd, har inget med barock att göra.
Men hobbeln på bilden är utan funktion, med så lång snodd från ben till ben så kan hästen röra sig nästan obehindrat vilket kan vara farligare än med kort.

Detta har väll visst med ar att göra. Kapsonen används flitigt inom AR (jag använder en själv). Förvisso används inte hobblen kanske inom AR utan inom all hästhantering i Portugal, men å andra sidan avr det inte et som var frågan utan jag konstaterade bara att jag kanske inte hade fel.

Det är ju inte ett känsligt ämne då det inte används av oss här i sverige, får jag hoppas...

Alltså vad jag har hört så är det så att tänderna på serretas'en är tillför att hålla lädret på plats, och inte för att göra den skarpare. Jag kan inte för mitt liv förstå varför spanjorerna skulle vilja förstöra sina dyra hästars ansikten genom att ge dem fula ärr! Speciellt med tanke på att det inte ens behövs. Deras hästhantering i kombination med den trevliga och lätthanterliga rasen gör alla potentiella tortyrinstrument överflödiga.

I vårt land har vi istället femton nosgrimmor som vi lindar hästens huvud med, varv efter varv, så att den inte ska kunna öppna käften det minsta när vi sitter och drar och sliter och rycker den i munnen då vi inte kan sitta still med handen.
Och envisas med att bända ner deras huvuden medelst olika remmar och rep, det ena intressantare än det andra. Det är det knappt nån som reagerar över, för det är ju normalt här.

Eller stänger och s-formade skänklar, för den delen, när vi nu är på Barockforumet. För hjälptyglar brukar kunna få flera barockryttare att kräkas, men stänger verkar ok.

En serreta kan vara taggad eller slät. I Spanien är det tyvärr inte alltför sällsynt med hästar med skadade nosryggar p.g.a. missbruk av serreta. Därmed inte sagt att alla gör likadant. Taggarna kan ju också vara olika vassa, på bilden här är det rätt vassa saker men de serretor med taggar jag sett har varit tämligen milda och dessutom varit försedda med läderskoning vilket ytterligare minskat skärpan.

Som med all utrustning så är det ju i slutänden själva hanterandet av den som man ska titta på och personligen ser jag hellre skarp utrustning i en känslig hand än trubbig utrustning i järnnävar...

serreta.jpg

ok för det, men stänger tycker jag iaf är berättigade hos välutbildade ekipage (något som förvisso är ovanligt).

Förvisso, rider man med cykelkedjor över nosen så hör serreta till barocken också :)

det är relativt vanligt med serretas i spanien och portugal och många gånger är de "taggiga". om inte är de i alla fall av metall, och torde göra ganska ont på en häst som försöker slita sig loss från en hästokunnig människa

och duktiga ar-människor behöver inte använda sig av serretas, inga jag känner iaf

Och westernryttarnas sidepull har ofta ett väääldigt smalt vaxat rep om nosen....

Och det har förekommit att tävlingsryttare i hoppning har haft elledningar till sporrarna så när dom lagt till sporren har hästen fått en rejäl stöt! ( Ja det är sant).

I alla hästgrenar finns det avarter samt folk som är känslolösa och
kalla! Varför hela tiden leta efter felen, varför inte ta fram de positiva sakerna???

/KT

I Portugal är serreta/kapson med tänder väldigt ovanliga.

Serreta betyder fö kapson, ingen skillnad om det är med eller utan tänder.

En Camarguisk kapson har taggar mot nosryggen.Numera har man börjat ta avstånd från den här hårda metoden, i synnerhet eftersom en Camarguehäst inte alls behöver sådan tortyr för att lyda (macho attityden härskade i Camargue tidigare) så man börjar sätta läder runt i stället. Men de finns fortfarande och används nog ganska mycket av den äldre generationen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: 95johsv
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 756
Senast: Tonto
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
843
Senast: MonteRose
·
Utrustning Har en sadel till salu. Fick först ett helt normalt mail med begäran om mera bilder. Skrivet på engelska men inget onormalt. Sedan kom...
Svar
7
· Visningar
1 787
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama