"Tänder hon till" igen?

E

emgard98

Hej!
Har en kallblodstravare som vart ridhäst i ca 3½ år nu. Nu i vinter är jag sugen på att åka släde efter henne, men jag är rädd att hon ska "tända till" igen och återfå "travarbetéenden".
Hon är 10½ år nu och jag red in henne när hon var runt 7 år. Men hon verkar inte vart travhäst ända till hon var 7 år eftersom att hon endast har kvalat in till travet, men aldrig gått något riktigt lopp.
Så, som sagt, tror ni att hennes betéende kan komma tillbaka?
MVH Anna
 
Sv: "Tänder hon till" igen?

Det skulle jag också vilja veta från nån som kört sin gamla travare efter flera år!
Min är 21 år och inte körd på 11 år, han blir alldeles tokig när han ser andra hästar köras!
Jag vet inte om det är glädje och upphetsning eller skräck, men han trumpetar, travar i passage och reser svansen så mycket att den ligger på ryggen. Försöker man leda fram honom till en vagn för att nosa blir han "rädd" och vägrar...
 
Sv: "Tänder hon till" igen?

Det skulle jag också vilja veta från nån som kört sin gamla travare efter flera år!
Min är 21 år och inte körd på 11 år, han blir alldeles tokig när han ser andra hästar köras!
Jag vet inte om det är glädje och upphetsning eller skräck, men han trumpetar, travar i passage och reser svansen så mycket att den ligger på ryggen. Försöker man leda fram honom till en vagn för att nosa blir han "rädd" och vägrar...

Ja, man kan verkligen undra om det är skräck eller nåt annat! Vår kallblodstravare blir fullständigt förbytt vid bara åsynen av en häst med vagn! På vår ridklubb där dottern ibland tränar så har vi ett ganska aktivt kör-gäng också som håller till. Men det är bara att glömma träningen om det dyker upp en häst med vagn!

Pålle spärrar upp både ögon och näsborrar och försöker kasta sig därifrån. Han blåser också så där jättehögt så det gör ont i våra öron och det hörs över hela samhället! :eek: :D

Vi försöker lösa det genom att låta honom jobba och tänka på något annat men det går bara inte.

Till trådskaparen:
Finns det ingen i din närhet som är riktigt duktig på det här med körning? som kan hjälpa dig att kolla hur din häst reagerar? Det kan ju bli ganska farligt annars.
 
Sv: "Tänder hon till" igen?

Hur var hon när du hade ny fått henne? Vet du hur hon var framför vagn? En del är jätte lugna att köra medans vissa är mindre lugna. Förövrigt tror jag inte att det är någon fara att köra henne så länge hon inte varit med om något tråkigt och inte är körd sen dess. Dom allra flesta travare brukar det gå utmärkt att köra i bland som omväxling till ridningen, har alltid kört mina travare som omväxling och det har aldrig varit nått problem. Om du är osäker ta hjälp av någon som kan köra och kolla upp före du kör med släde att hon har dragit släde, annars bör du börja med rockard och sedan vänja henne vid släden den låter betydligt mer än en rockard och kör framför allt inte själv i början i fall det skulle behövas en extra hand om det skulle mot all för modan hända något..
 
Sv: "Tänder hon till" igen?

Köpte min kallblodstravare när han var 8år red i ett år sedan började jag köra honom med rockard hanär hur lugn å fin som helst, men de där beror ju på hur hon var före ochså. Min kompis kör sitt kallblod ochså han har mer spring huvud men uppskattar när han blir körd har inte blivit mer travig efter om man säger men man vet aldrig men prova! kör henne med rockard lugn å så märker du ju :D de kommer säker gå jätte bra. Ta reda så inget olcykligt ha hänt henne bara !!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 065
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp