Tand-raspning

C

crabby_me

Hej.. Jag har en häst som jag haft i 1½ år och aldrig raspat tänderna på "när jag haft honom han är 11"... :crazy: Men så fick jag höra att detta är nått som man skall göra eller åtminstånde kolla upp, en gång per år.
Någon som vet någon bra hästtandläkare, eller han egna åsikter angående tandraspning.
Har nämligen fått för mig att detta gör ONT på hästen, har nämligen sett många gånger som hästen blödigt under raspningen och efter :(

Kanske bara jag som är väldigt känslig men man hör ju alla som säger hur ömtålig hästen är i munnen och att det är så lätt att hästnen kan skada sig av att bara ha ett bett i munnen som går imot tänderna.
kan bara tänka mig hur det isar av att någon drar en rasp mot mina egna tänder... :eek: :eek: :eek:

Sv: Tand-raspning

Hej
Jag låter raspa mina hästar en gång om året, en av hästarna blir raspad två gånger om året då hennes tänder lätt blir vassa och skaver mot insidan av kinden. Blir hon inte raspad två gånger om året så går ridningen sämre på grund av att hon blir sårig i munnen. Jag har aldrig varit med om att det har blödit vid tandraspning. Den häst som blir raspad två gånger om året står så lugnt och snällt utan lugnande när det sker så jag tror inte det gör ont. Min distriktsveterinär sköter detta och till den andra hästen ger han lugnande mest för att hon är lite stirrig hela tiden och inte vill stå still oavsett vad man ska göra.
Det vanligaste är nog att ge hästen lugnande vid tandraspning, veterinärerna vill gärna ge lugnande för om hästen skulle börja kasta med huvudet så kan det bli skador både på veterinär och häst.
Fråga andra i din närhet vad dom använder för tandläkare/veterinär. Veterinärer ska vara utbildade på detta men en del är mer erfarna på just detta området.

jag åker alltid till kliniken och låter veterinären sköta tänderna. det har aldrig blivit "blodigt". "min" veterinär använder en maskin som ser ut som en borrmaskin med en förlängning på, på förlängningen sitter en "trissa" som veterinären slipar på tänderna med.

hästen är sederad (får bara veterinärer göra) ställs i tvångsspilta med en särskild grimma där det sitter en ring på nosryggen. i ringen fästes en lina som går upp till taket och detta "fixerar" hästens huvud. munstege används givetvis oxå. det kostar mellan 800-1500 kr beroende på vad som behöver göras.

personligen skulle jag aldrig använda en "hästtandläkare" utan föredrar veterinär som kan sedera (mina hästar "raspas" inte utan, känns bättre om dom är "drogade" och står still.) ser över hästarna 1-2 ggr/år beroende på tandstatus/problem)

Har hästarna fåt sår från tandraspningen så skulle nog iaf jag tycka veterinären gjort något fel alternativt inte velat ge lugnande till en lite småbråkig häst.
Har aldrig varit med om en häst som blödit efter tandraspning.
Den som jag hade lärade vi ge lugnande om vi tog ut någon som var något ens i närheten av en veterinär, hon hatar veterinärer. Enda gången hon uppför sig som en galen ponny är i närheten av veterinärer. Tar man ut något som inte e veterinärsliknande så är hon däremot kolugn å det behövs inget lugnande.

Raspning sker ju för att man ska ta bort dom vassa kanterna som eventuket bildas på hästen vilket det oftast görs på en lite äldre häst. Annars får hästen som sagt sår och blir då svår att rida å vill int lyssna på tygelhjälperna. 1 år brukar vara en bra grund för uppkolning och eventuel raspning vid behov beroende på tänderna. Dock finns det andra hästar som behövs kollas oftare men då brukar oftast dom säga till om det. En häst i stallet lärade ha koll en gång i halvåret på klinik på grund av att dom hade dragit ut vargtänderna på honom eller något liknande kommer inte riktigt ihåg. Men han va lite problematisk med tänderna iaf.

Jag har aldrig behövt raspa tänderna på mina men kollar en gång om året. Jätteviktigt att man har en vet eller hästtandläkare som inte bara raspar på rutin. Min äldste är 32 år och fortfarande har han ganska bra tuggytor vilket enligt en av våra veterinärer bl a annat beror på att han inte raspats i onödan. Läste någonstans att det är viktigt att hästarna får sitt grovfoder på marken. Det är rätt ställning för att tuggytorna ska hållas intakta (någon annan här vet säkert).

Vi låter absolut inte en veterinär raspa tänderna på vår häst utan åker till en hästtandläkare som gör en ordentlig undersökning och sedan ger hästen lugnande medan han slipar ner ev kanter och annat med en riktig slip som man änvänder till människor också (fast större). Skulle inte lite på en veterinär som inte är specialicerad inom området.

Vi hade ut en hästtandläkare som var kanon duktig inga lugnande och inga ställningar, och hästarna stod stilla ändå han var så lugn och harmonisk med hästarna. Billig var han också. Nackdelen är att man måste vara minst 10st för att han ska åka ut, om han nu inte tycker att det är förlångt hans klinik ligger i värmland så ring honom och fråga om han åker neråt Götet och hur många hästar ni måste få ihop i såfall.
PM mig så får du telefon nr.
Annars finns ju hästkliniken i Ale dit åkte en tjej i stallet med sin häst och fixade tänderna och hon var nöjd.

Jaha... tack så mycket nu vet jag iallafall lite mera... ;) får väll se om den lille vill stå stilla när vet. kommer eller om vi skall åka titt kliniken... hmm får se... :banana:

Men det är väl bara veterinärer som får ge lugnande?

Frågar lite om unghästar. Hur gamla är era när de raspas första gången? Är det nån idé då de tappar tänderna?

Malin

ja, inga "vanliga" "hästtandläkare" får sedera (måste finnas utbildning för det). det har varit uppe i massa olika trådar här, görs det iallafall och det går fel så täcker inte försäkringen.(infon. har jag "tagit" här då vi endast använder vet.)

vi kollar tänder/mun på våra när dom är ca. 2 år första gången, sedan 1 gång/år. (skulle vi misstänka något problem så kollas det givetvis tidigare) "vår" veterinär raspar/slipar inte om det inte behövs. mitt halvblod va inne förra veckan pga. sin hasledsgalla, veterinären fick då kolla munnen samtidigt. han är 9 år nu och fortfarande har inte vet. ansett att han behövt "behandling". men han ville ha honom till kliniken i juni för ny koll, han har lite vågbett nu.

Det finns ingen utbildning som gör att hästtandläkare får sedera ute i fält. Ngn som jobbar på en klinik o genomgått C15 kurs får ge lugnande om den ansvarige veterinären finns inärheten o sett hästen först.
PL

jo, det va just det jag menade (men det finns ju tydligen "hästtandläkare" som är vet. i grunden). personligen har jag bara erfarenhet av vår klinikveterinär, ingen sk. hästtandläkare för jag tycker hela "iden" med det verkar vansklig. är det sant att man blir "hästtandläkare" på några veckor så är det definitivt inget alt. för mig

jag vill ha mina hästar sederade och "vidgjorda" på kliniken där det finns tvångsspilta och tillräckligt ljus ;) .

gjorda i ordning/fixade ;) vidgjorda kanske är lokalt här :crazy:

Kankse, förstår nu vad du menar med ordet men förstår verkligen inte hur ni fick ihop det.

Lite off, vad kostar det att ta hem en "tandläkare" och låta han titta på tänderna, altn fixa dem?

Tandläkare vet jag inte men veterinär med munstege och lugnande kostade strax under 1 000 lapen för mig. Då bör dock poängteras att stallet min dam stog i låg på väggen hem för veterinären så jag hade ingen dyr miersättning tror den gick på 20 kr eller nåt :D

på "vår" klinik tar dom 800-1500 beroende på vad som behöver göras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 222
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat