Tand fråga

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har för ett tag sen lagt märke till att Fabbe slitit sina framtänder på ett fult sätt.

Alltså jag tror det är så att han kan ha stått o dragit med tänderna mot gallret(gallerpinnarna är det som räfflor på) o då alltså "slipat" ner framsidan dessa tänder. Frågan är nu om han kan få problem med sina gaddar nu när dom ser ut så här?

Kolla på bilderna på tänder o galler:
DSC08707.jpg
[/IMG]

Aktasunny-1.jpg
[/IMG]

Sv: Tand fråga

Hola,
Hans förmåga att kunna bita av gräset blir ju lidande. Blir det ännu mera slitage så kommer problemet att eskalera.

Att han drar med tänderna i boxgallret är en missnöjesyttring. Trivs han inte på sin plats? Har han för lite att göra? Är han osams med sin granne?

Se över hans stallmiljö och se om du kan få honom mera tillfreds så han slutar med "tanddragandet".

mvh Eva

Sv: Tand fråga

_Eva_ skrev:
Hola,
Hans förmåga att kunna bita av gräset blir ju lidande. Blir det ännu mera slitage så kommer problemet att eskalera.

Att han drar med tänderna i boxgallret är en missnöjesyttring. Trivs han inte på sin plats? Har han för lite att göra? Är han osams med sin granne?

Se över hans stallmiljö och se om du kan få honom mera tillfreds så han slutar med "tanddragandet".

mvh Eva

Ok, men borde han inte kunna få hål typ i tänderna?

Det där med att han visar missnöje så står han nog bäst ensam utan granne o bråka med men tyvärr finns inte den möjligheten. Han är en utehäst, alltså han trivs bäst ute men där är det oxå bara o säga tyvärr, för han står i ett stall där hästarna kommer in efter ljuset på höst/vinter halvåret(något jag inte gillar, tycker dom ska vara ute minst 12h/dygn) och jag har inte något stall i närheten där dom får vara ute så mycket, o lösdrift finns ej, hade det funnits hade jag inte tvekat en sekund att ställa honom där.

I boxen har han 4 olika petflaskor med olika innehåll(han gillar ljud) som han kan leka med samt en happyhorseball. Och han leker med grejjerna, det syns på dom kan jag lova.

Granne kan man ju byta men jag tror inte den spelar någon roll, sist var det Gogo(hans bästa kompis) som stog brevid. O han har bara en han kan bråka med då det är häst fritt på andra sidan. Men att sätta upp så han inte ser grannen är nått jag funderat på, men det går nog inte ägaren till grannen med på för då blir den boxen helt isolerad o mörk.

Liknande trådar

Kropp & Själ Man får lov att skratta. Det gör jag egentligen. Det här är riktigt löjligt egentligen! Jag skäms! Jag tappade taget om hörlurarna på...
Svar
15
· Visningar
2 213
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 886
Senast: LenaH
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 378
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 525
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka