Tamråttor?

Gilette

Trådstartare
Har just adopterad en tamråtta som är ett år ungefär. Hon är redan så pass tam att man kan ta upp henne och ha henne i knät men sitta på axeln det vill hon inte, hur ska jag få henne att vilja sitta på min axel utan att bara vilja klättra ner?

Sv: Tamråttor?

Gillar hon att klättra annars??
Jag minns det så markant på två tjejer jag hade samtidigt...
Den ena var en j*kel på att klättra och var överallt hela tiden...
Den andra hade lite kort svans! Så hon avskydde att klättra.. Hon klättrade nästan aldrig och hennes balans var usel.

Jag skulle nog inte tro att det är de med din tjej, utan det är nog mera att hon inte är van att sitta på axeln...

Här har jag aldrig haft några problem med axelsittande iaf, så jag har ingen aning. Det enda jag märkt är att en del råttor inte velat sitta still i början och således inget axelsittande, men det har de vuxit ur när de blivit vuxna och sitter då kolugn på axeln allihop, utom en grabb som är människorädd.

Har du någon kompis till henne?

Gilette skrev:
Har just adopterad en tamråtta som är ett år ungefär. Hon är redan så pass tam att man kan ta upp henne och ha henne i knät men sitta på axeln det vill hon inte, hur ska jag få henne att vilja sitta på min axel utan att bara vilja klättra ner?

varför måste hon sitta på din axel? En del råttor känner sej utsatta och otrygga på en axel eftersom det inte är nära till ett skyddat ställe. Helt naturligt och varför skulle man inte kunna respektera det? ;)

Se till att du har en tröja som hon sitter stadigt på. Gärna fleece.....

Ingen av mina råttor har vara särskilt förtjusta i att sitta på axeln. Det går bra en stund om dom ska tvätta sig eller ska följa med ut i köket t.ex. Man kan inte tvinga dom att göra något dom inte vill. Låt råttan komma till dig, vill den sitta på axeln så gör den det.

Hej!
Som många andra säger så kan det bero på att axeln är ett oskyddat område. Har du långt hår så får du gärna släppa ut det så hon kan gotta in sig i det.
Jag har fyra tamråttor här hemma varav en är en Väldigt nyfiken typ.
Går jag runt så sitter hon på axeln och vädrar och tittar runt. men stannar jag eller sätter mig ner så ska hon ner och undersöka. ÄR det det din gör kanske? undersöker runt om?

Inte för att det hör till tråden. men.
Har du din råtta själv? Tamråttor är flockdjur precis som hästar. visst fungerar en tamråtta själv, men den mår mycket bättre tillsammans med en kompis. tamråttor har ett kroppsspråk som vi inte kan imitera. så för råttan utan en annan råtta av samma kön så är det som att en mäniska skulle umngås med bara råttor. Kanske inte så kul i längden.
Så att om din råtta är en trevlig typ så tycker jag absolut att du ska skaffa den en kompis. Jag lovar att din råtta kommer uppskatta det stort.:smirk:

Jag har haft närmre 30 råttor och några av dom var helt enkelt inga axelråttor utan gillade att sitta i handen.
Råttorna har ju olika personlighet de också och gillar olika saker. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar