• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rassub
  • Startdatum Startdatum
R

rassub

Lämnar denna hingst hopp eller dressyr hästar? Hur gick han själv o finns det något avelsvärde i den stammen?

Sv: Tamburin

Tamburin levde mellan 1982 och 1987 och var e Utrillo - Romeo xx - Magnat - Anno och född på Flyinge.

Han startade själv upp till 1.40 hoppning, dock utan placering, det hade han däremot i 1.30.

På bruksprovet hade han 4.,0 år (4,5 år) gång 878 (876) hopp 8 (6/8).

Jag känner till sonen Pavarotti ue Robin Z som är placerad i 1.50 hoppning och har uppfattat det som att Tamburins avkommor hade störst talang för hoppning.

Tamburins mamma Drama var helsyster med Romance, vars dotter Marlén e Mowgli bl a lämnat de godkända hingstarna Davinci, Moliere och Camaro.

Tamburin togs ganska tidigt ur avel och jag vet inte hur många avkommor han fått men han har gjort sig väl som morfar till ett flertal begåvade hästar.
Härstamningsmässigt kom han ur idel guldkantade linjer
e. Utrillo ue. Romeo xx - Magnat - Anno - Largo - Althoff - Schvabenstreich - Khedive. Följdaktligen ur F2. familljen.
Utrillo behöver ingen närmre presentation och övriga halvblod överlämnar jag åt proffsen (läs görel ;) )

Hingsten Romeo xx föddes i P-O Liedbergs donationsfond dit även hans pappa Carnoustie xx var tillhörig. Carnoustie xx har visat framfötterna mer än en gång inom ridportaveln är i modern tid kanske hingsten King Marco är den som är mest känd för sitt Carnoustie xx blod på mödernet.
Romeo xx själv var en utmärkt löphäst med flera storsegrar. Lyckträffen när han betäckte Delta hade nog ingen i avelssverige velat vara utan. Med Drama som stamsto på Flyinge har den ena fullträffen efter den andra kommit. Kolla bara på vad hon själv har gett och vad dottern Dramatik lämnat!
Vill man få det till att fullblodet bakom är helt utan inverkan bör man veta att Romeos xx mödernelinje även lämnat mycket goda fälttävlanshästar av ren fullblodsras.

Hmm du är kunnig, mitt sto Romie är u. Romance /tyvärr är Romie borta nu) jag har ett stoföl u. henne kvar Romantic e.Bourbon!
Jag har ett sto e. Tamburin otroligt trevligt sto, skulle kunna sälja henne 10 ggr om, hennes avkommor blir super trevliga ingar jättehöjdare men alla klass I, vi har ett sto kvar e. Davinci.
Mitt Tamburin sto är utbildad till MSV dressyr samtidigt som hon har agerat som handikappshäst en otroligt behaglig varelse.......
Men hoppa kan hon inte! Tamburin-Herkules-Gaston

Åh, intressant har precis köpt mig en treåring e Briar-Tamburin-Lester så det är intresssant att veta vad man har i boxen..

Lester tycker jag är mindre intressant... Hans far Vagabond togs ur aveln då han misstänktes nedärva patellaupphakning. Huruvida detta är sant eller inte tvistas det om, så jag skulle röntga hästen innan den sattes i avel om jag var du.

Vet att jag för några år sedan läste en intervju med ägaren/uppfödaren till Marlén som berättade om att han ropade in Romance på Flyingeauktionen just p g a att han ville ha ett sto e Romeo xx!

Var det ditt sto som du fick ta bort strax efter fölningen i våras?

Har själv en Tamburin avkomma som gått tom svår hoppning, dock är han mkt präglad av sin morfar, detta har jag också hört av väldigt många avelskunniga att Tamburin präglar inte sina avkommer alls utan de blir oftast mkt som mor, morfar istället. Har sett flera Tamburin avkommer och det kan nog stämma då det inte finns en enda gemensam nämnare mellan dessa och inte en enda har varit det minsta lik Tamburin heller. Så det är nog viktigare för dig att titta på vad möderne stammen är.
Kan tillägga att min inte är okomplicerad i tempramentet ingen man skulle drömma om att använda till handikappridning (om man inte är för dödshjälp.....)

Kan då tillägga att jag trodde att Pavarotti e Tamburin - Robin Z var en klockren Robinavkomma första gången jag såg honom! Ytterligare ett bevis på det du hört om att han inte alls präglar sina avkommor!

Nej inte hon utan mitt sto var en av Romance första föl e. Labrador, hon dog 23 år gammal, vi har ett 4 årigt sto u henne e. Bourbon

Trött som jag var igår efter en slitvecka på jobbet glömde jag ju att nämna en annan läckerbit med Romeo xx blod i sig nämligen Maistic som Minna Telde tidigare red.
Maistic e. Magritte - Swift - Romeo xx.

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 798
Senast: jemeni
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka