Tåligare häst

Manji

Trådstartare
Hoppas att jag lägger tråden rätt.

Jag undrar om de finns något man kan göra för att få en häst att tåla kyla bättre, och självklart få mer vinterpäls?

Jag ger B-vitamin, ökar proteingivan (hästen i frågan har en tendens att gå ner i vikt vid pälssättningen), är försiktig med att täcka, låter hästen så ute så mycket som möjligt (17h/dygn) och ger så gott som fri tillgång på grovfoder...Men inget har hjälp!:confused:

Så; kan man på något sätt få en häst att bli iaf lite tåligare mot kyla, eller är de bara att slänga på täcken?:crazy:

Sv: Tåligare häst

Jag undrar om de finns något man kan göra för att få en häst att tåla kyla bättre, och självklart få mer vinterpäls?

Jag ger B-vitamin, ökar proteingivan (hästen i frågan har en tendens att gå ner i vikt vid pälssättningen), är försiktig med att täcka, låter hästen så ute så mycket som möjligt (17h/dygn) och ger så gott som fri tillgång på grovfoder...Men inget har hjälp!:confused:

Så; kan man på något sätt få en häst att bli iaf lite tåligare mot kyla, eller är de bara att slänga på täcken?:crazy:

ja du gör helt rätt idag men du måste nog acceptera att din pålla/pålle inte är den vinterraggiga typen..:smirk:

min lilltjej på 3 år fryser från de att de blir under noll...hon demar de rätt bra också..ställer sig med alla fyra under sig och huttrar...:)
att jag sen är en frusen typ gör inte saken bättre men trotts detta är dom ute minst 14 timmar i ur och skur men henne är jag mer noga med att täcka...dock långt in i nov/dec beroende på temp endast med ett tunt fodrat regntäcke bara för att hon inte ska bli blöt och därmed kall.

så keep on trying!!

kan väll tillägga att generna verkar vara starka!! araber är ju födda i värmen och sanden!!:devil: inte kalla norrbotten men men...de är bara gilla läget!!:devil:

catten

Varför i all världen vill man ha mer vinterpäls om hästen rids:confused:

Det är tvärtom för de flesta, man vill ha mindre viternpäls så att hästen inte svettas så mycket vid arbete och sen lägger man på täcke.
F ö så säger inte pälssättningen så mycket om hästen är frusen eller ej. Den kan vara frusen även med björnpäls.

Lägg på täcken och var glad att att hästen inte svettar sej sjöblöt och därigenom riskerar att bli rejältg avkyld och sjuk av det.

Vet många araber som klarar kyla utmärkt. Vet även araber som huttrar så fort det kommer en regnskur.

Så det är helt enkelt olika mellan hästar, vissa klarar det andra inte.

/Ida

Våra egna arabers ökengener märks för övrigt tydligast när de vägrar gå i vattenpölar :angel: Den ena född i Stockholmstrakten, den andra i Vittangi, men öknen sitter djuuupt.

En häst som får bra med mat o är i likadant hull, behöver inte sätta en hemsk vinterpäls.
Som du märker så tar det oxå energi från hästen.

en häst som är raggig, är med ganska stor sannolikhet-tunn.

Ett vind/regnskydd alt. ett regntäcke räcker som regel o mer grovfoder vid kallare o/eller kyligare väder som inkluderar nederbörd/ hög luftfuktighet.

Jag har skogsmullar och hästen i frågan kommer inte ridas en endaste gång i ridhus denna vinter. Hon blir sällan svettig och eftersom de ofta dra sig till väldigt kallt så rider jag inte speciellt hårt.

Och de ggr hon har blivit svettig så har man låtit hon stå inne för att äta middagen, då har hon torkat på 1h.

Visst att de flesta vill ha så lite päls som möjligt, men om hästen inte rids speciellt hårt, varför ska man då täcka/raka för att minska pälssättningen?:confused:

Visssa ÄR fryslortar. Vi hade en som fick ha dubbla tjocka täcken med hals och allt för annars frööööööös hon. Även om det inte var så rusktigt kallt. Alltid någon form av grovfoder i hagen.

Tack för svaren allihopa!:)

Ska nog ge helt fri tillgång på grovfoder detta år igen, sen får man väl fortsätta att slänga på henne täcken.
Pappa kommer förhoppningsvis bygga ett vindskydd, hur stort ska de vara för 3 hästar?
Problemet med vindskyddet är bara de att vi måste få köpa marken vi nu lånar. Och de är jättesvårt att stycka ut mark i Sveriges största kommun...

/Lillkumpula, som undrar om alla problem skulle försvinna i Uppsala..

Klart hästen/hästarna ska ha vindskydd!
När de äter så gör magarbetet att värme produceras, de ska ha gott om mat på vintern, du ska fodra med ögat och inte med bara våg och tabell. Vissa behöver mer på vintern...De kanske kan vara ute dygnet runt på hösten?

En häst som får bra med mat o är i likadant hull, behöver inte sätta en hemsk vinterpäls.
Som du märker så tar det oxå energi från hästen.

en häst som är raggig, är med ganska stor sannolikhet-tunn.

Ett vind/regnskydd alt. ett regntäcke räcker som regel o mer grovfoder vid kallare o/eller kyligare väder som inkluderar nederbörd/ hög luftfuktighet.

där håller jag inte alls med dig :mad: att en raggig häst skulle vara mager å må dåligt vilket boolshit:eek: ....jag har nästan aldrig täcken på mina hästar dom är friska aldrig förkylda går ute i ur o skur...regnar de eller är blötsnö så ligger ett regntäcke på för att dom inte ska bli blöt...men igentligen behövs de inte de är mina reumatiska leder som säger täcke...

på detta sätt har jag alltid gjort å de är lääääääääänge :devil: ja jag är nästan en dinosarius...:devil:
så kom inte med sånt skitsnack om att en häst med rejäl vinterpäls mår dåligt

Jag har skogsmullar och hästen i frågan kommer inte ridas en endaste gång i ridhus denna vinter. Hon blir sällan svettig och eftersom de ofta dra sig till väldigt kallt så rider jag inte speciellt hårt.

Och de ggr hon har blivit svettig så har man låtit hon stå inne för att äta middagen, då har hon torkat på 1h.

Visst att de flesta vill ha så lite päls som möjligt, men om hästen inte rids speciellt hårt, varför ska man då täcka/raka för att minska pälssättningen?:confused:

alla VILL INTE rida i ridhus utan låta hästarna få se skogen...även om jag hade ett eget ridhus skulle jag inte använda det speciellt ofta endast vid direkt ishalka ung. skogen å skogsvägar är de bästa och de går även att träna dressyr även där...:)

Tack för svaren allihopa!:)

Ska nog ge helt fri tillgång på grovfoder detta år igen, sen får man väl fortsätta att slänga på henne täcken.
Pappa kommer förhoppningsvis bygga ett vindskydd, hur stort ska de vara för 3 hästar?
Problemet med vindskyddet är bara de att vi måste få köpa marken vi nu lånar. Och de är jättesvårt att stycka ut mark i Sveriges största kommun...

/Lillkumpula, som undrar om alla problem skulle försvinna i Uppsala..

mina hästar har alltid fri tillgång på hö i hagen...okej kanske lite runda men det tar jag...:)

du gör rätt ge dom fri tillgång...

Klart hästen/hästarna ska ha vindskydd!
När de äter så gör magarbetet att värme produceras, de ska ha gott om mat på vintern, du ska fodra med ögat och inte med bara våg och tabell. Vissa behöver mer på vintern...De kanske kan vara ute dygnet runt på hösten?

jag har inte någotvindskydd men dom har lä utav ladugårn...tror inte dom för övrigt skulle använda det om dom hade de...men enligt lagen så :angel:

vilken jag skiter i....mina hästar är hästar...dom går ute större delen av dygnet året runt på sommarn ute jämt...å dom mår fint...
lita på din instinkt de säger jag :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit