Tålig klätterros?

Tassa

Trådstartare
Hej, vet att det finns många rosfantaster här så jag ställer en (eller ett gäng) frågor till er.

Jag är sugen på att skaffa en klätterros som ska få klättra på ett gammalt äppelträd. men jag har ingen koll på rosor egentligen och undrar om jag kunde få tips på vilken sort som borde passa bäst?

Jag tror att den behöver vara ganska tålig, för vi bor ganska öppet, med en hel del blåst. Och så skulle jag gärna vilja ha en vit sort.
Och vart är smartast att köpa sin ros?
Jag bor i Norrköping om någon undrar.

Sen så är ju frågan hur man planterar ut den. Visst ska man vänta till hösten? Eller kan man köpa rosen på våren? Och ska man toppa den något eller bara låta den vara när man har satt ut den?

Hoppas att någon har tid att svara :)

Sv: Tålig klätterros?

Utanför norrköping finns billbäcks plantskola. Vi brukar åka dit ibland, de är jättebra och kan nog hjälpa dig välja lämplig ros.

Annars brukar jag beställa på internet, rosenposten.dk är bra.

Jag köpte en vit honungsros på billbäcks i höstas som planterades vid ett äppelträd. Tålig och lagom kraftigt växande.

Men det finns hur många sorter som helst.. Mitt tips är att gå till en plantskola eller att läsa om sorterna på internet. rosenposten har bra beskrivningar, man kan sitta där i timmar och läsa.

Rosor kan planteras både vår, sommar och höst. Du beskär den inte vid plantering, men annars brukar man beskära tidigt på våren.

Polstjärnan är nog den tåligaste vita klätterrosen. Den kan bli 5 meter hög så den kanske är i största laget. Purity är en annan vit klätterros som anses bra. Den är bara härdig till zon 3 så det är gränsfall för dig. Norrköping ligger nämligen i zon 3 om jag inte misstar mig. Fler sorter hittar du på allt om trädgårds webbplats.

Barrotade rosor kan planteras under vår och höst när de vilar och inte grönskar. Dessa kan du köpa på nätet, exempelvis från floralinnea.se . Krukodlade rosor kan planteras när som helst bara det går att gräva i jorden. Den enda månaden man bör undvika är juli. Krukodlade rosor köper du helst lokalt från en handelsträdgård. Kontrollera att rosen ser frisk ut, har flera bra grenar och ett friskt rotsystem som inte har blivit för kompakt i krukan. Hur man planterar rosor kan du hitta råd om på http://www.odlablommor.com/plantera-rosor.php

Tack så jätte mycket för era svar.
Då ska jag nog kolla på nätet först så jag vet på ett ungefär vilken sort som blir bäst :)

Bara så du vet så klättrar inte rosor. De strävar uppåt, men har inga fästarmar själva så du måste hjälpa den upp med uppbindning och spaljeer. Jag älskar New Dawn, som blommar mycket och länge!

Jasså? Hade jag ingen aning om.
OK, men då måste jag se till så den får något att sträva upp mot.
Väl uppe kommer den ju ha många grenar i trädet, men innan den har nått upp får jag sätta fast något mot stammen.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar