Tål inte plastade balar stå i vatten ?

moon

Trådstartare
Hej

Vi har placerat en del av vårat plastade hösilage ut med en åkerkant under vintern, som man brukar göra. Men dom senaste 3 veckorna har en hel rad stått under vatten med botten, pg.av allt regnande. När vi skulle öppna en idag så dröp den av vatten i botten då vi tog bort plasten.Öppnade 2 till, & dom var lika dana. Så nu kommer 8 balar som står i vatten att få slängas.
Då vi är helt nya på det här med plastade balar så undrar jag om det är bonden som snålat med plast el. tål dom inte att stå i vatten ?
Kan vara bra att veta till nästa säsong................är fortfarande novis på detta område.

Sv: Tål inte plastade balar stå i vatten ?

Vi har haft samma bekymmer, det blev översvämning där balarna står. Men våra har klarat sig bra. Det har kommit in vatten mellan yttersta plastlagren, men inte in till själva fodret.
Kanske snålat lite med plasten?

Det borde hålla. Ska ju vara tätt...

Vi flyttade på våra ändå, de har inte varit 100%.

Nej de tål inte att stå i vatten, vattnet letar sig längre och längre in i skarvarna tills det är helt inne i balen. Så tätt "klistrar" inte plasten ihop att det är vattentätt utan vattet får plasten att lossna succesivt och därför ta sig vidare in.

Vatten har en väldigt förmåga att tränga in överallt och det är inte mycket som klarar av att stå i vatten en längre tid.

Väl pressade och plastade balar klarar några veckor i vatten utan problem.

Sen kan det vara så att om ni har haft någon frostnatt så kan det vattnet som lurat sig in i någon minimal springa vidga denna när det fryser och på så sätt släppa in mer vatten längre in under plasten.

Men det droppade ur dom 2 som vi öppnade,dygn surt i botten. Det är hösilage med nästan 82% i TS halt, så det ska vara torrt. Vattnet kan bara kommit utifrån. Dom andra balarna som står torrt, är helt torra när vi öppnat dom. Bonden lägger 8 lager plast åt alla han balar för, är det för lite ??
Behöver lära mig dessa saker inför nästa säsong. Hälften av Er säger att balarna ska klara det, andra halvan säger att det inte klarar vatten i botten................förvirrande för mig...................

Jag tycker det säger sig självt att man inte ska ha balarna stående i vatten, man har nog mest tur om de klarar sig.

balar klarar inte av att stå i vatten, det är ju bara plast virat runt om.

vatten tar sig ofta in ändå i de första lagren om det regnar mycket och är fruset på nätterna. men balarna ska stå på pallar. så de står ovanför vattenpölar och så att möss inte kommer och gnager hål undertill och bygger bo.

8 lager räcker normalt. Ska man flytta balarna flera gånger, om gräset är grovt eller liknande, så kan 12 behövas.
Men 8 brukar räcka.

Men, de suger vatten. Fråga mig inte hur, men jag gissar nån form av kapillärkraft.
Man få se till att de inte står i vatten.

Nej, balarna kan inte stå i vatten. Vattnet kommer att söka sig in i skarvarna och tränga in i balen. Är det dessutom så blött absorberas det tacksamt av materialet.

Men det droppade ur dom 2 som vi öppnade,dygn surt i botten. Det är hösilage med nästan 82% i TS halt, så det ska vara torrt. Vattnet kan bara kommit utifrån. Dom andra balarna som står torrt, är helt torra när vi öppnat dom. Bonden lägger 8 lager plast åt alla han balar för, är det för lite ??
Behöver lära mig dessa saker inför nästa säsong. Hälften av Er säger att balarna ska klara det, andra halvan säger att det inte klarar vatten i botten................förvirrande för mig...................

Förvirrande? Det väl uppenbart att just dina balar inte klarade vattnet.
Grusad plan brukar vara en bra ide, så inga råttor går på döm heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något "ska"? Jag har öppnat ca 10 balar av årets skörd, 2-3 har varit riktigt dåliga redan vid öppnandet, Den ena slet jag...
Svar
17
· Visningar
9 844
Senast: lahsd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur