Sv: Taktfel

Att han inte kommer upp med bröstryggen, kan man se det på att resningen kommer "för sent"? Eller för långt fram kanske beskriver det bättre.. Eller hur ser du det annars?

axel skrev:
Har du nån bilde som visar en häst som skjuter rygg.

Inte en häst med kort rygg då.

Jag har på min häst, ngt skitig men ändå.
Han har inte särskilt kort rygg, 48 cm sadelläge.
Om det är detta du menar:

Här sätter han sig och tvärvänder efteråt.
hstarnaspringer0220.jpg

Lite mindre.
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/hstardecember2005020meoooa.jpg

Här kommer han även upp med bröstryggen.
Owefintrav.jpg

Här är ryggen normal.
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/BKLAJAA006.jpg

Ger detta ngt?

**Lina** skrev:
Att han inte kommer upp med bröstryggen, kan man se det på att resningen kommer "för sent"? Eller för långt fram kanske beskriver det bättre.. Eller hur ser du det annars?

Susan är bra på att förklara detta!
Jag tänker mig det som att det ska se ut som att hästens manke (och bröstkorg) växer uppåt, välver sig upp mot ryttaren och sadeln!

Här är några exempel där jag tycker att hästen kommer upp med bröstryggen i galopp.
AinoKrus.jpg

Nu har ju Florencio en himla fin galoppkvalitet men..
http://web.telia.com/~u19210264/images/floren1.jpg

Ska se om jag hittar någon bra i trav också..
Ganska vettig på Florencio.
Florencio.jpg

Motsatsen till det ovanstående är då tex detta:

http://www.triadfarm.com/images/Weltmeyer.jpg

Senast ändrad av en moderator:

axel skrev:
otydlig igen:angel:

menade under ryttare:)

Aha.. hm då blir det svårare med min pålle, han har inte kommit så långt än. Men skjuta rygg kan han. :p

Du har ju dem som jag la in här ovan också, de skjuter ju inte rygg på samma sätt som Owe gör på min första bild men de kmmer upp med bröstryggen i manken och det måste ju också räknas till att "skjuta rygg"..kanske. :p

Det är ju svårt att se med ryttare på..
Poetin och Florencio gillar jag, den första i traven och den andra i galoppen men tycker inte det är jätteextremt då heller (syns iaf inte jättemkt)..Sök på dem på google!
Kanske om jag hittar en riktigt bra piaffbild på ngn häst.
Ska leta! :)

Har du tittat på Tessans sida?
Under "What is classical anyway?" , "True Collection" finns en del bra bilder!

eller så snodde du min liknelse :o :D

Banangubbe Bananäst :angel: = båda är böjda som en banan nedåt

Senast ändrad:

Vad menar du skujter rygg som att "skicka" eller välver ryggen uppåt?

Senast ändrad:

Lord Owen skrev:
Hittade en lite kul bild på Weltmeyer (tror jag?) också, finn felen? :p

http://www.starstables.com/weltmeyerklein.jpg

TAKTFEL! :p Höger bak lyfter före vänster fram.
HF's underarm är inte paralell med VB's skenben.
Sen vet jag inte vad jag ska titta efter mer :rofl:
Försökte titta efter om bröstryggen kommit upp men jag tyckte att det var svårt att se eftersom Hitlerwannabe's händer stör lite...

Angående det här med att komma upp med bröstryggen: det jag kan se på de andra bilderna är att bågen på halsen är jämn och börjar ända nerifrån manken på de hästar som du sa gjorde det bra medan på Weltmeyerbilden så börjar inte bågen för än en bit in på halsen... Herregud vilken förklaring och vilket korrekt fackspråk! ;) "Bågen", jo jag tackar... Vad heter "bågen" egentligen? Finns det ngn benämning?

Susan skrev:
eller så snodde du min liknelse :o :D

Banangubbe Bananäst :angel: = båda är böjda som en banan nedåt

Jag visste att jag hört det någonstans!! :o :p
ursäkta mitt omedvetna snoreri. :o:o

Men jag kom inte på vart.. Det var bra ord för vad jag ser, jag skulle ju aldrig skrivit det om jag inte tänkte så själv. Men jag föredrar att se det som "bananasplit". :D
Jag tänker ju inte bara på ur de är böjda (det är ju banangrejen) utan jag tycker de ser tvådelade ut ibland, och då blir det bananasplit. :idea:

Susan skrev:
Vad menar du skujter rygg som att "skicka" eller välver ryggen uppåt?

Jag tolkade det som skjuter rygg = som en katt som skjuter rygg, ryggen kommer upp så mkt den kan. Men sedan när axel skrev "under ryttare" så förstod jag (tolkade det) det som att det var välva ryggen uppåt så mkt det går.

Det du kallar "bågen" tror jag är samma sak som man menar när man säger att hästens hals växer direkt ur manken (det blir ingen grop framför manken). :idea:

Och är detta samma sak som att hästen välver sig upp ur manken? Att bröstryggen kommer upp?

Nu är jag jobbigt tjatig och korkad känner jag men jag vill bara försöka förstå alla uttryck rätt så att jag inte blir helt yr sen... Det lär jag nog bli ändå men men :rofl: Jag lär plåga er lääänge till!

Kollade lite extra på Florencios travbild, det ser ut som att han kommer att lyfta bakhoven innan framhoven. Hur mycket gör så lute för takten?

Men hade jag rätt i mina "finn fel" på Weltmeyerbilden? Missade jag några?? :bump:

Ja, jag var inte riktigt nöjd med Florencio bilden, den var inte perfekt :angel: men orkade inte leta mer. :p
Jag vet inte hur mkt det lilla gör faktiskt, det är ju ett takfel tycker jag (dock inte ett grovt sådant) men bilden skulle ju inte illustrera takten.
Jag tycker själv der ser ut som att F kanske har lite för mkt påskjut i förhållande till bärigheten på bilden men jag vet inte riktigt...

Alltså, detta med att hästen kommer upp med bröstryggen ska nog Susan berätta mer om för jag är lite dålig på att förklara detta. För mig är det flera delar som påverkar varandra, om hästens ser ut att vara "en båge" och inte flera bågar så tycker jag det tyder på att den verkligen välver sig upp mot ryttaren men det är ju en hemskt kass förklaring. :o

Susan kanske vaknar snart. :angel:
Jag överkonsumerar buke just nu för min häst har tappat en sko så det enda jag kan göra är borsta och gå små promenader med honom tills hovslagaren kommer. :( Och det är sista dagen på sportlovet nu.. Jävlaskitfan.

Men jaja. :p
Ang. Weltmeyer bilden så kan ju inte jag avgöra om du har rätt eller ej, det är ju individuellt vad man ser på en bild. :) Men du ser i princip samma sak som mig så om det jag ser är rätt så har du väl rätt. :p
Försök klura ut positiva saker i bilden också, så låser man sig inte så mkt vid felen!

Jag tror inte att det är möjligt med välvd rygg och samtidigt maximal sträckning av benen. Prova själv.

Bilden på Bocelli: om det inte är Ökad trav, så kan det vara arbetstrav m lite samling. Då behöver inte skenorna vara paralella.

Nu är jag inte med igen? Vad menar du med det översta, vad är inte möjligt? :o

Men det är andra "grejor" på Bocelli-bilden som jag tycker borde sitta på den hästen. Om det är lite samling, varför är den inte samlad då? :angel: (samling för mig inkluderar att hästen inte fallit ner mellan frambenen)

Lord Owen skrev:
Nu är jag inte med igen? Vad menar du med det översta, vad är inte möjligt? :o

Men det är andra "grejor" på Bocelli-bilden som jag tycker borde sitta på den hästen. Om det är lite samling, varför är den inte samlad då? :angel: (samling för mig inkluderar att hästen inte fallit ner mellan frambenen)

Som jag skrev!
Är hästen framtung menar du?
Då skulle den inte kunna vara så luftig i sina frambensrörelser

Aha, jag läste inte ordentligt. :o
Nu förstod jag, ska fundera lite.

Jag tror nog att hästen kan slänga rätt fint med frambenen även fast bröstkorgen inte är helt med (vilket är vad jag, lite överdrivet, tycker mig se på bilden). Jag tycker övht inte att B välver sig upp mot ryttaren på bilden, utan snarare åt andra hållet.

Drar man en lodrät linje och en vågrät linje genom Bocellis kropp på bilden så syns det väldigt tydligt hur mkt nerförsbacke det är.

jag är inte säker på at tjag håller med Lord Owen att den trillar ned med bröstkorgen mellan frambenen men däremot är den spänd under sadeln och i bogen - det ger dessa 'överdrivna' framben.

:idea:Titta också på vilken kota som hästen trampar ned mest - vilken i det diagonala paret som är mest belastad

Susan skrev:
jag är inte säker på at tjag håller med Lord Owen att den trillar ned med bröstkorgen mellan frambenen men däremot är den spänd under sadeln och i bogen - det ger dessa 'överdrivna' framben.

:idea:Titta också på vilken kota som hästen trampar ned mest - vilken i det diagonala paret som är mest belastad

Jag tycker att det finns en spändhet någonstans (kan inte sätta fingret på det..), och eftersom hästen lutar så mkt framåt (? för mig ser det lite ut som ekipaget ska falla på näsa..) så ser jag det som att framdelen ramlar fram/ner. :crazy: :idea:

Om den är spänd under sadeln, sänker den automatiskt ryggen då? (GÅR det att välva ryggen med en spänd underlinje?)

Tack för kotpåminnelsen!

Liknande trådar

L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 957
Senast: frittan
·
Hästvård Hejsan! Prövar lyckan här och ser om nån har några idéer... Har redan haft hästen veterinärkollad, men symtomen är inte entydiga...
Svar
10
· Visningar
4 036
Senast: dressyrtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur