Sv: Taktfel

Jag tycker att Briar är ett exmepel på en häst som ibland rids exemplariskt och ibland oexemplariskt :D
Lite beroende på rörelse tycker jag....

**Lina** skrev:
Men jag förstår verkligen inte det här, jag blir helt yr! :D Om Briar och många andra "stjärnhästar" går med flaxiga framben och kassa bakben, varför presterar dom då? Vad fasen har vi domarna till om dom inte har förmågan att bedömma en utav dom mest primära delarna inom dressyren? Om domarna är så dåliga som det ofta framställs, speciellt här på Buke, varför görs inget?

Nu svävade jag iväg från min egen tråd, aja.. :D

Han gör allting annat så himla bra!

Vi vet inte vad han får för poäng på ökn, men det har aldrig nämnts att han får bra betalt för dessa.
Tänk om han gjorde riktiga travökningar. Då :devil:

Att han "sätter takten" : han rider som fn med sätet, för att inte tappa takten.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Jag tycker att Briar är ett exmepel på en häst som ibland rids exemplariskt och ibland oexemplariskt :D
Lite beroende på rörelse tycker jag....

Jag håller med.. hans galoppiruetter är ju :love: när de lyckas.

Jag tycker han gör jättefina galoppiruetter, och i passagen sitter B bra och släpper upp ryggen fint, men ofta pruttar han runt som på bilden på Bocceli med bautasaänkt rygg mkt framben och bakbene i tjotahejti.

i en annan tråd så skrev vi om balansen och vikten av att inte komma i bakvikt.
Vad som händer när ryttaren kommer bakom tyngdpunkten syns tydligt på Briar, det finns många likadana bilder på Briar som den på Bocelli...

Att rida är svårt - väldigt svårt
Att ha hundra procent balans tillsammans med sin häst är en utopi som man strävar efter - ibland hittar man dit - ibland inte.

Jag funderar ibland på om inte Briar skulle kunna göra sig bättre med en ryttare som...
var lite mindre lik honom i kroppen eller hur man ska säga.
Bananhäst+banangubbe=bananasplit tänker jag när jag ser Brinken och Briar ibland. :o

Kan det vara så?

Herregud du vet då iaf hur man engagerar en frågvis :bow: När jag marcherade omkring som bäst här kom min pappa in och undrade vad fasen jag höll på med :D Sedan sa han att jag med den stilen kunde varit med i Monthy Pyton-sketchen om klubben för fåniga gångstilar :cool:

Tack iaf för ett lika klokt svar som alltid. :bow: Det var bra att du förklarade det där med att det kanske bara är i vissa moment som detta händer. Det var det som rörde till det lite för mig, att så pass duktiga ryttare skulle vara så dåliga :crazy:

Haha jag förstår precis vad du menar med Brink som banangubbe men Briar som bananhäst? Hur tänker du då? :banana:

Ridning går ju ut på att få de där lyckade sekunderna lite fler och de misslyckade lite färre, men man blir aldrig fri från misslyckande hur högt man än kommer i klasserna. :D Däremot får man ju förhoppningsvis ett högre antal lyckade sekunder av sin ritt. :)

**Lina** skrev:
Haha jag förstår precis vad du menar med Brink som banangubbe men Briar som bananhäst? Hur tänker du då? :banana:

Nu blev det svårt, jag får ofta en känsla eller en impulsiv tanke när jag ser ett ekipage eller en häst. Och när jag ser Brink och Briar i vissa lägen så känns det slingrigt, böjt, bananigt i mina axlat och min rygg och ibland som om jag har en sten som trycker ned min svank! :idea: :p

När jag ser en tungriden häst får jag en tuuung känsla i magen och armarna, när jag ser en häst som springer så får jag en stressad känsla i maggropen.
Ser jag en glad häst som rör sig smidigt så får jag en lätt känsla i kroppen, en sprittande liten gnista (=glädje).

Det här låter ju helt knäppt.:d
Jag kan inte förklara så bra.. Ska se om jag hittar en bild på B&B.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår precis det där med olika känslor i magen beroende på vad det är för häst. Det jag inte förstår är banankänslan på Briar? Jag får mer... hmmm... en bestämd känsla. Lite jävlar-anamma-känsla... :p Fast det kanske är hans utsrålning som lurar mig? Det var klurigt att beskriva det här. Jag får nog också leta bilder att sätta ord på! :D

Jag förstår hur du menar, för jag får också den känslan av Briars framtoning! :love: Då känns det kraftfullt och mäktigt.
Men om man försöker se bakom det, vilket går bättre då han visar sina lite svagare punkter som tex passagen ibland och ökningarna så känner jag verkligen den där bananen (:o ).

Bilder på ökningar är det jag ska leta efter alltså! :bump: Ska se om jag kan få till din banankänsla!:D

**Lina** skrev:
http://www.tullstorp.nu/bild.asp?bild=1

Banan?? Om det är ryggen du kopplar banan till så kanske jag börjar förstå...

Njo, det är bl.a. det att båda ryttaren och hästen svankar, då är det väl ryggen jag tänker på.
Det är kanske inte helt "bananigt" heller om man ser till helheten, utan lite slingrigt, ogreppbart sådär. Ajaj, vad jag flummar. :o

Tittade lite mer på Bocelli-bilden nu.
Jag tycker att han ramlar fram väldigt mkt på bilden, ner mellan bogarna med alltihopa. Han kommer inte upp med bröstryggen (upp i manken). Ryttaren ser stel ut, lite eldgaffel i rumpan. Min tanke är också att han ser ut att tänka neråt, det intrycket får jag av att han ramlar ner så mkt framtill.

Blablabla. :p

Jag tror att jag börjar förstå någorlunda iaf, även om jag som sagt inte tycker att bananliknelsen är lika klockren på Briar som på Brink! :rofl: Slingerkänslan känns bättre tycker jag... Det är liksom "ploppar-in-bra-här - ploppar-ut-dåligt-där"... Eller jaa... Jag tror vi blir ombedda att förflyttade oss snart :p

Har du nån bilde som visar en häst som skjuter rygg.

Inte en häst med kort rygg då.

Liknande trådar

L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 957
Senast: frittan
·
Hästvård Hejsan! Prövar lyckan här och ser om nån har några idéer... Har redan haft hästen veterinärkollad, men symtomen är inte entydiga...
Svar
10
· Visningar
4 036
Senast: dressyrtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2