L

**Lina**

Taktfel är fel rubrik men jag vet inte vad jag ska kalla det.... Det var iaf på grund utav att Lord Owen lärde mig att se detta som jag började spinna vidare... ;)

Om en hästs överarm fram inte är paralell med det diagonala bakbenets skenben, alltså om t ex överarmen är "högre", betyder det att hästen har för dålig bakbensaktivitet?

Eller kan hästen ha med sig bakbenen bra ändå fast den har för mycket rörelse i frambenen? :smirk:

T ex om man går in på www.gransbostuteri.com och kollar på Bocellis bild så ser man tydligt att HF's överarm inte är paralell med VB's skenben. Men det ser ju ändå ut som att Bocelli har bra bakbensaktivitet...

Desto mer man lär sig, detso mer får man att fundera över! :bump:

Sv: Taktfel

Det ska vara frambenets underarm som "ska" vara paralell med det diagonala bakbenets skena och detta gäller endast i trav eftersom benförflyttningen då är diagonal (det är den ju inte i skritt och galopp). :D

hastanatomi.jpg

Men om dessa inte är paralella så betyder det ju inte nödvändigtvis att takten är fel utan mest hur aktiva olika delar av hästens kropp är (som jag förstått detta iaf :o), takten är hur hovarna/benen lyfts och sätts i mark i förhållande till den takt som gäller för gångarten hästen rör sig i.

T.ex. i trav ska hästens diagonala benpar röra sig på samma gång, VB och HF samt HB och VF. De ska sättas i mark på samma gång och lyftas på samma gång. Om det inte är så, till exempel att VB går i mark före HF så är det ett taktfel eftersom trav är 2-taktig.

Hajjaru?

Var nog inte tillräckligt tydlig förut :o

Senast ändrad av en moderator:

Ojojoj inte ett rätt hade jag :o :D

Jag menade såklart underarm :o

Och du förklarade så pass bra förra gången så jag hade faktiskt hajjat att detta bara gällde i trav, men visst sjutton travar Bocelli på bilden?

Det är den bilden som är grunden till mina funderingar... Har han dålig bakbensaktivitet eller för mycket framben? ;) Eller är Lina en sopa som inte bör fundera mer över hur hästarna sätter benen för att hon bara virrar till det?? ;)

Jo, han travar. ;)
Jag bara tänkte att jag skulle dra hela ramsan igen. :D

Jag tycker att det är ganska vanligt inom dressyren idag med "frambenssprattel", dvs en ökad aktivitet i frambenen så de lyfter sådär högt och snyggt men bakbenen kommer inte med/hinner inte med/orkar inte med att gå lika högt.
Kanske fokuserar man helt enkelt för mkt på den flashiga delen (frambenssprattel) och går för fort fram till det istället för att se till att bakbenen kommer med. Hmm, jag måste fundera. :D

Det är definitivt inte sopigt att fundera. :bump:

Jag tänker så här;

Hästen har ju normalt sett olika tak fram och bak när den går så som ni beskriver. Antingen olika takt, eller olika steglängd. Det tycker i alla fall jag är ett väldigt tydligt tecken på att hästen inte arbetar ordentligt genom ryggen, eller så är den helt enkelt överarbetad i sin framdel. (varför går annars människor och petar med hästens framben när passage lärds in :confused: )

Fasst jag vet egentligen inte vad jag ville med det här inlägget nu när jag tänker efter... Det var nog bara det där med ryggverksamheten jag ville flika in. ;)

Rumpnissen skrev:
Hästen har ju normalt sett olika tak fram och bak när den går så som ni beskriver. Antingen olika takt, eller olika steglängd. Det tycker i alla fall jag är ett väldigt tydligt tecken på att hästen inte arbetar ordentligt genom ryggen, eller så är den helt enkelt överarbetad i sin framdel. (varför går annars människor och petar med hästens framben när passage lärds in :confused: )

Det här gillade jag! Du förklarade det mkt bättre än jag, det är sådär jag tänker när jag ser hästar som "flaxar med frambenen" också! :bow: :)

Lord Owen skrev:
Det här gillade jag! Du förklarade det mkt bättre än jag, det är sådär jag tänker när jag ser hästar som "flaxar med frambenen" också! :bow: :)

Briar är ett sån´t exempel.
Jag tror att brink sätter så mycket takt i honom o inte ökar hastigheten nå´t därav kan inte bakbenen länga sig för då ökar ju hastigheten M/s

Jag undrar vad han får för poäng på travökn. Vet att han kan få 9 på Passage o slutor

Senast ändrad:

Nu hänger jag inte med, hur menar du med att "han sätter så mkt takt i honom"?

Rumpnissen skrev:
Jag tänker så här;

Fasst jag vet egentligen inte vad jag ville med det här inlägget nu när jag tänker efter... Det var nog bara det där med ryggverksamheten jag ville flika in. ;)

Vänta nu så ska jag se om hjärnan hänger med :smirk:

Du menar alltså att hästarna har olika takt/steglängd fram och bak, alltså att frambenets underarm och bakbenetsskenben inte är paralella, beror på att hästen inte arbetar ordentligt genom ryggen eller att det är överarbetade i framdelen? Att vara överarbetad i framdelen är väl inte detsamma som att vara framtung/på bogarna? Utan med överarbetad i framdelen menar du flaschiga framben??

Tack för dom pedagogiska svaren :bow:

Överarbetad i framdelen = Mer vältränad framdel (i "alla" aspekter).
Som jag tolkar det.

Jag fattade inte heller....Briar släpar ju verkligen bakbenen i ökningarna...Han ska ju sätta under sig bakbenen inte bara skjuta på eller?

Sshameless skrev:
Jag fattade inte heller....Briar släpar ju verkligen bakbenen i ökningarna...Han ska ju sätta under sig bakbenen inte bara skjuta på eller?

Precis, Briars (och många andra hästars) travökningar tycker jag mest blir fläng.. De viftar fint med framdelen men bakbenen spretar bak i stallet.
Men, som sagt, det ser ju onekligen snyggt ut med framben i himlen.

Lord Owen skrev:
Men, som sagt, det ser ju onekligen snyggt ut med framben i himlen.

Men jag förstår verkligen inte det här, jag blir helt yr! :D Om Briar och många andra "stjärnhästar" går med flaxiga framben och kassa bakben, varför presterar dom då? Vad fasen har vi domarna till om dom inte har förmågan att bedömma en utav dom mest primära delarna inom dressyren? Om domarna är så dåliga som det ofta framställs, speciellt här på Buke, varför görs inget?

Nu svävade jag iväg från min egen tråd, aja.. :D

Jag brukar hålla mig från att kommentera det du nu frågar.
Det blir så många ömma tår så jag nöjer mig med att kommentera ekipagen.. :p

Jag håller mig till det tråden handlade om från början.

Om jag startar en ny tråd som handlar om okunniga domare från början, svara du då? ;)

Förstår vad du menar så okej... Men om du vill så kan du ju PM'a mig om det om du vill slippa offentlig avrättning här! :D

Jag tycker ju inte att jag har tillräcklig erfarenhet och kunskap kring dressyrdomare (och hela den fadderullan) att jag kan uttala mig, helt enkelt.

Jag ser vad jag ser/tror mig se i/på ekipagen (men det kan ju också vara så att jag behöver glasögon..), och blir förvånad över hur vissa mindre kvalitativa ritter kan premieras så högt, varför ryttare på en viss nivå inte presterar bättre, ibland ser man ju riktiga grundfel på en hög nivå och jag.. väntade mig ngt bättre av ryttare på den nivån sas.

Men jag har ingen riktig aning om varför det ÄR så.
Det skulle JAG vilja ha en tråd om där andra, mer insatta kan svara så att jag lär mig ngt. :p

Jag vill också veta varför det är så! Så vi får väl se om några som är "mer insatta" kan ge oss några kloka teorier! :bump:

**Lina** skrev:
Men jag förstår verkligen inte det här, jag blir helt yr! :D Om Briar och många andra "stjärnhästar" går med flaxiga framben och kassa bakben, varför presterar dom då? Vad fasen har vi domarna till om dom inte har förmågan att bedömma en utav dom mest primära delarna inom dressyren? Om domarna är så dåliga som det ofta framställs, speciellt här på Buke, varför görs inget?

.. :D

jo det görs något - vi ser det inte än bara :D

så här är det *fniss*

Du har helt rätt om Bocelli.
Han går med bautasänkt rygg på denbilden iaf, tror att han fick påpekande på det på bruksprovet, i hingstkatalogen står det "något matt i sin rygg":crazy:

Om du tänker så här;:idea:
Stå med böjda knän lite isär, Och så börjar du marschera med höga knälyft. När du gör så så rundas din rygg på samma sätt osm man vill få en dressyrhsät att välva ryggen upp mot ryttaren.
"Dra upp kisseriet" lite emot hakan - så Voila det blev lättare:)
Hästryggen rundas alltså både av bakbenens rörelser och att magmusklerna stabiliserar ryggen:)

Okey gör nu samma sak men börja svanka. Nu belv det inte lika lätt att komma upp med knäna längre eller hur, det blev nästan omöjligt:devil:

Om du dessutom börjar luta nacken bakåt så blev allt väldans jobbigt - eller hur :eek:

Att bakbenen inte *hinner in* beror på att ryttaren hindrar ryggens arbete. Antingen genom att dennes fjädring inte funkar, eller att hon har så dålig balans/ eller ett sånt ridsätt att hästen blir spänd.
OBS - i just det moment när detta sker. Den här ryttaren kan också gör mkt bra saker spec. med Bourbon så det är ingen nedklassning av vare sig en spec. ryttare elelr häst, bara en fråga om biomekanik:smirk: .

De överdrivet sprattlande farmbenen beror på mycket handridning :o

Nästa test - nu kan du sitta- sträck armarna rakt framåt och, och sedan svankar du inte bara i länden utan även mellan skulderbladen...
Var pekar dina armar - upp i himlen:cool:

Ofta talar man om hästens rygg som en enhet. jag skulel hellre prata om två enheter. Bröstrygg och ländrygg.

Spänning i länden hos hsät och ryttare blockerar bakbenen:o

Spänning i bröstryggen får hästen att börja trampa luft med frambenen.
Det har också göra med att man blockerar hästens halsröreser, och bogrörelser med för kraftig tygelinverkan - tänk spanska hästar.:o

I kombination med mycket handarbete brukar många ta spjärn i stigbyglarna - då låses höftleden på ryttare helt och hållet - och igen så blockerar man rygg - bakben.:cool:

Håll ögonen öppna för detta syns överallt.

och Ja Lord Owen en del ser att kejsaren är naken - men långt ifrån alla

Liknande trådar

L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 957
Senast: frittan
·
Hästvård Hejsan! Prövar lyckan här och ser om nån har några idéer... Har redan haft hästen veterinärkollad, men symtomen är inte entydiga...
Svar
10
· Visningar
4 036
Senast: dressyrtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur