zask

Trådstartare
Ok, kära dressyr bukisar, jag vill att ni brainstormar övningar på taktmässighet :) Det känns som jag fastnat lite och behöver lite nya övningar!

Hästen är mycket fullblod och tappar takten och blir springing. Vid spända dagar blir det givetvis värre :crazy:

Kom igen nu, hjälp mig!

Sv: Takten

Jojo - det känner man ju igen.

Men jag vet inga övningar annat än halvhalter, och ridning så att den orkar gå kvar i självbärig och inte tippar framåt eller hit eller dit.

Eller blir spänd

Vad triggar igång springet, är den känslig för vikt, skänkel, att man tar den i munnen?

Jag hade en som tappade allt så fort man rörde sig för mycket i sadeln, använda underskänkeln gick inte - den var kittlig...

Bra läromästare :angel:

Vad säger din tränare?

I detta fall är det väl jag som är tränaren eller kompis stöd :smirk: Jag är inne på samma linje som du, lära sig att känna igen när spänningen kommer mycket halvhalter stadig skänkel och lugn hand för att bygga styrka styrka och styrka :crazy:

Funderade mest om det finns andra piffiga vägar..

Jag använder sidvärtsrörelser och skritt-travväxlingar just nu för att ta bort springighet. Brukar börja travarbetet med växling vid varje bokstav halva varvet och ev svag sidvärts i trav på korta/långa diagonaler på andra halvan, sedan växlar jag gångart både vid och mitt emellan bokstäverna samt ökar tvärningen. Har en väldigt känslig häst så det gäller att ge så små hjälper som det bara går.

På min häst är det också viktigt att mellan övningarna lägga in 1-2 varv skritt på lång tygel. Då får hon sträcka på musklerna och "börja om" med farten efteråt, annars blir det lätt fortare och fortare av det hela.

Känner att jag inte har så mycket att komma med.
men rider man en sådan häst kräver det ju stor känsla för sin egen balanspunkt och hästens.

Det kan man ju lära sig bra i teräng på nästen fri tygel.
Cavaletti på samma nästan fria tygel
Galoppcavaletti studshopp.

Lite vanligt ryttarfel är ju att komma lite efter i en rörelse och då tar tygeln stopp. det brukar inte gå på sådan här hästar, de kan tom skicka en om man är för vinglig.

Så ryttaren får lära sig att inte komma efter i rörelsen.

Fältsits i skritt....trav och galopp.

Och så sedan göra halvhalter, volter, osv...

:o avslöjande.

Min gammeldam var från början ganska springig och hade väldigt svårt att hitta takten. jag började med att enbart att longera henne inspänd och var konsekvent med takt och tempo. När det fungerade började jag rida igen. Under ridning gäller det att "sitta" takten i hästen (flummigt, ursäkta). Ha ett stabilt säte och känn hästens takt, tänk "takten, takten" när du rider. Om hästen vill börja springa så sitt emot, men börja INTE hålla emot med handen.

Det låter intressant! Vi brukar värma upp på volt i trav och tänka öppna på öppna delen av volten för att lossa bogarna och det brukar hjälpa en hel del...

Jo sitsen är viktig, vi övar mycket på den :D Det är ju så svårt ibland...Men jag tjatar och tjatar..

På unghästar brukar jag göra fattningar - avbrott till trav... hjälper hästen att hitta takten.

Jag brukar ligga på volten och fatta galopp på slutna delen och göra avbrott och direkt rida lite skänkel.vikn på öppna och fatta ny.

Mycket lösgörande och när hästen inte rusar i avbrotten är det bara att köra fattn - avbrott som framridning men akta sig för att hänga i tygeln.
Bara halvhalter till tusen med eftergifter och sätta takten i sadeln med lättridningen och stabil kropp.

Om du provar övningen så får du gärna berätta hur det går.

Senast ändrad:

Låter som en mycket nyttig övning! Dessvärre är galoppen en mycket svag punkt (som vi oxå jobbar för att förbättra :crazy: ) så denna övning kanske kan skapa mer stress än lösgöring men det är absolut värt ett försök!

Om galoppen är dålig så börja med fältsits och primera en rund galopp även fast tempot kanske blir högre.....annars blir det med självbevarelse driften så att man stryper och försämrar galoppen mer genom att hänga kvar i tygeln :crazy:

Hoppa studs :bump:

Jo det har du rätt i. Vi jobbar mycket med galoppen och jag tror att allt kommer bli bätte när den kommit i ordning. Det ena hänger säkert ihop med det andra..

Studs, hmm...bommar i trav? det är ju en balans övning, vad tror du om det?

Varför tappar hästen takten?

Brist på styrka?
Brist på lösgjordhet?
Hästen/ryttaren i dålig gemensam balans?
Hur fungerar hästen med annan ryttare (med bättre balans?)
Är hästen i sig "icke taktmässig"?

Vari ligger grundproblemet tror du?

Bara funderingar då jag också har fnulat på det här med takt ett tag :D

Balans, lugn, få hästen avspänd och koncentrerad.

PÅ mitt första fullblod tjatade tränaren om TAK-TEN TAK-TEN, han mässade och det gjorde att jag själv i huvudet mässade på samma sätt och det gör att man rider i den takten.:idea:

Andra sätt jag har använt är att sjunga:o nåt som har har rätt takt, det lugnar hästen (man får sjunga lågt:o :cool: ) och ger också takten till en själv. Det är ryttaren som styr takten och för det måste ryttaren kunna vara i balans och avspänd själv och inte gå med i hästens trippiga spänntrav.

Andningen är också viktig.

Men ge eleven uppgift att sjunga eller sätta på musik i rätt takt när h*n rider. När jag var liten fanns ridlärare som satte på taktmässig musik tex när vi red fram eller arbetade enskilt med travarbete för att man skulle hitta takten. Det var ju militärer så det blev den typen av musik.:angel:

Jag svarar sponant att det ligger i styrkan.
Lösgjordheten kommer man till men det kräver sitt jobb och takten har han när han slappnar av så en del sitter i stresshuvudet tror jag.

Hästen och ryttaren är i balans även om man måste jobba på styrkan i sitsen. Den andra ryttaren som rider hästen är i en annan galax(å då menare jag inte bättre) och det kan nog bidra till lite extra jobb varje gång.

Grundproblem är styrkan och att häst och ryttare stressar upp varandra lite genom att tro att det inte ska gå...är du med? :D

Jo det har du rätt i. Vi jobbar mycket med galoppen och jag tror att allt kommer bli bätte när den kommit i ordning. Det ena hänger säkert ihop med det andra..

Studs, hmm...bommar i trav? det är ju en balans övning, vad tror du om det?

Bommar är alltid bra...tom cavaletti- brukar ta varrannan högt andra mark till en början.

Bra inlägg av malinsky och flashlight oxå....satsa på lösgjordheten och din andning och varför inte rida till musik.

Balans och LUGN tjatar jag om. :D

Musik! mycket bra, vi hade alltid musik när jag red i tyskland och mission impossible första film musiken....ojojoj vilka stabila ökningar man kunde rida till den :d :love:

jag måste kolla upp ang att ha musik när vi rider...

Bommar är med på listan!

Ja det är ju inte jag som rider så min andning fungerar alldeles ypperligt ;) Men det är en sak man kan påminna om till ryttaren!

:D Jag är med (känner igen mig :angel: )

Då måste cavaletti vara ypperligt som du redan fått förslag på. Jag har börjat kunna lägga upp bommarna på sockerbitar nu för när det blev luft mellan bommar och mark tidigare så blev hästen mer spänd och övningen blev inte till ngn hjälp.

Ngt som har varit "mirakelmedicin" för min häst är klättringen, har fått en annan häst när det gäller styrka. :bow:

Och hos mig är koncentration på andningen med magen och lite bättre självförtroende ngt som har gjort att vi har kommit ett snäpp framåt. Det är långt kvar, men vi har höjt oss så snart är vi på marknivå :D

Tack och lov har jag en häst som är naturligt taktmässig, även när han är obalanserad och svag så har han ändå tuffat på, den går dock att förbättra avsevärt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30