TAI från Tyskland

Mrs_D

Trådstartare
Hur bra är kvaliten på TAI-skick från Tyskland? Många av de hingstar som finns via TAI har ju betalning per dos... Och ganska så många euro per dos dessutom. Vågar man chansa eller kommer man att bli ruinerad av att försöka?:o
(Självklart varierar det en massa men generellt?)

Finns det offentliga listor på de tyska hingstarnas dräktighets%?

Jag har hittat några hingstar jag är intresserad av men när det ligger på 1000-1800 € per dos så funderar jag på om det är värt det? (Tur jag pysslar med hopphästar o inte dressyr o vill prova Totilas:p )
Eller ska jag hålla mig till de jag är intresserad av som finns här hemma?
FAI vill jag inte ha.

Sv: TAI från Tyskland

Hade hingsten liscens i Sverige förra året kan du titta Språngrulla och se hur många som fick dräktigt.

Jag tycket det är helt obegriplig att man ens funderar på att betala såna summor för "bara" skicket.
Halvbloden borde lära sig lite av travet. Eller rättare sagt, ni stoägare skulle sluta betala för bara semin, och kräva levandefölavgifter/dräktighetsavgift.

Finns väl inga tyska hophingstar som du betalat för per dos vid TAI? Tror du fattat fel....

Och dräktigheten blir lika bra som på svenska hingstar då restiden är densama.

Och titta inte så hårt på tyska hingstars dräktighet på bluppen då vissa väljer att regga i andra förbund. Väldigt missvisande!

Senast ändrad:

Jag tycket det är helt obegriplig att man ens funderar på att betala såna summor för "bara" skicket.
Halvbloden borde lära sig lite av travet. Eller rättare sagt, ni stoägare skulle sluta betala för bara semin, och kräva levandefölavgifter/dräktighetsavgift.

Det kan stoägarna göra den dag de lär sig från travfolket hur man tar hand om dräktiga ston och föl. Jag skulle aldrig sätta mina hingstar på levande fölavgift trots att jag vet att de är jättefertila. Jag har en bekants bekant nu som åker på semester vid fölningen och ha bett grannens dotter kolla till dem då och då "men de sköter det så bra själva så det är ingen fara".

Mrs D - det du tittat på är troligtvis dräktighetsavgiften per säsong. Dvs du betalar det vid första skicket och sen får du semin till tre brunster eller för hela säsongen. Kolla vad som gäller. Det som tillkommer blir alltså frakten/dos.

Jag tror jag har koll på de flesta tyska hingststationer och jag vet ingen som tar betalt/dos vid TAI. Frakten måste självklart betalas men den måste den ju i Sverige också. Nu med låg euro och ingen moms på det tyska så är det många gånger billigare än svenskt!

Jaha, då var det inte så farligt. Trodde halvblodshingstfolket hittat ett nytt sätt att tjäna in stora pengar, utan att ta några risker.

Hur ska jag tolka detta? :confused:

Från språngrulla, tyskstationerad hingst:

Språngägaren kan välja mellan följande betalningsalternativ:
FAI 1000 EUR/dos exkl. moms TAI 1800 EUR exkl. moms
Bokning 1500 SEK + moms

eller detta, också tyskstationerad hingst? (annan hingst)

Från hingsthållarens katalog:

FAI Språngavgift 500 Euro/dos
TAI Språngavgift 1 000 Euro/dos
moms och externa kostnader tillkommer

Ytterligare en tyskstationerad hingst från språngrulla:
Hingsthållaren debiterar följande:
Språng 800 EURO + moms
Spermatransport 1300 SEK + moms
Spermatransport 250 SEK + moms

Jag har kollat dräktighets% i språngrulla och på några av kandidaterna ser det ju lovande ut. Om inte dräktighets%/födda föl% är officiel i Tyskland kanske de skärper kraven på skick till Sverige? :idea:

Den första och den sista är ju som jag sa, hela avgiften på språng. Tror det även gäller den i mitten men att de helt enkelt skrivit fel! :)

Samtidigt så fattar jag inte varför de gör så de måste ha svensk moms på de tyska hingstarna. Alla mina blir utan svensk moms vilket gör ganska mycket på priset i slutändan. Vi gör alltså så att jag bara förmedlar stoet och tyskarna fakturerar och då blir det ju ingen moms. Gör man dock så att den svenska spermaimportören köper sperman först från Tyskland och sen säljer vidare så blir det med moms. Men det tycker jag borde bli krångligare för alla iblandade...

Alla mina blir utan svensk moms vilket gör ganska mycket på priset i slutändan. Vi gör alltså så att jag bara förmedlar stoet och tyskarna fakturerar och då blir det ju ingen moms.

:bow: Ett föredömme! Tänk om fler kunde göra så...

Det kan stoägarna göra den dag de lär sig från travfolket hur man tar hand om dräktiga ston och föl. Jag skulle aldrig sätta mina hingstar på levande fölavgift trots att jag vet att de är jättefertila. Jag har en bekants bekant nu som åker på semester vid fölningen och ha bett grannens dotter kolla till dem då och då "men de sköter det så bra själva så det är ingen fara".
Men du, det finns puckon i alla läger, inkl hos travfolket. Fördumma inte oss som tar hand om våra ston är du snäll.

Nej nej, det var med lite ironi. De flesta jag känner tar mkt bra hand om sina hästar och föl, men när jag fick höra om de som åkte på semester fick jag slag.

Mrs D - det du tittat på är troligtvis dräktighetsavgiften per säsong. Dvs du betalar det vid första skicket och sen får du semin till tre brunster eller för hela säsongen. Kolla vad som gäller. Det som tillkommer blir alltså frakten/dos.

Jag tror jag har koll på de flesta tyska hingststationer och jag vet ingen som tar betalt/dos vid TAI. Frakten måste självklart betalas men den måste den ju i Sverige också. Nu med låg euro och ingen moms på det tyska så är det många gånger billigare än svenskt!

Det är bara mellan näringsidkare med registrerade VAT NO momsen inte skall faktureras vid seminimport!!! Är stoägaren(köparen) privat person skall självfallet tysk moms debiteras från exportören.

Den första och den sista är ju som jag sa, hela avgiften på språng. Tror det även gäller den i mitten men att de helt enkelt skrivit fel! :)

Samtidigt så fattar jag inte varför de gör så de måste ha svensk moms på de tyska hingstarna. Alla mina blir utan svensk moms vilket gör ganska mycket på priset i slutändan. Vi gör alltså så att jag bara förmedlar stoet och tyskarna fakturerar och då blir det ju ingen moms. Gör man dock så att den svenska spermaimportören köper sperman först från Tyskland och sen säljer vidare så blir det med moms. Men det tycker jag borde bli krångligare för alla iblandade...

PM´r dig gärna det EU-direktivet om du vill.

Självklart debiteras tysk moms, men det är redan i priset på de flesta tyska hingstar till skillnad från i Sverige då det tillkommer. Dumt av mig att inte skriva det på ett tydligare sätt.

Detta gör dock att det blir ännu billigare då man med VAT-nr som du skriver drar av den tyska momsen...

Dvs betäcker du med en viss hingst utan att gå via importören betalar du 500 € inkl tysk moms som du kan ta bort med VAT-nr.

Går du via importören så betalar du 500 € plus svensk moms. Då måste ju den svenska importören själv köpt sperman först och drar av den tyska momsen för att sen sälja vidare med svensk moms.

Det är det jag tycker verkar lite onödigt. Fattar du hur jag menar eller är det jag som är korkad?

Kod:
Går du via importören så betalar du 500 € plus svensk moms. 
Då måste ju den svenska importören själv köpt 
sperman först och drar av den tyska momsen för att 
sen sälja vidare med svensk moms.

Riktigt så blir det inte. Importören ska ju inte lägga moms på momsen! Man lägger momsen på varans värde, som i exemplet är 500 € minus den tyska momsen.

Nu är ju den tyska momsen betydligt lägre än den svenska, så för en konsument blir det lite dyrare med svensk moms. För en näringsidkare (importören) blir det ingen skillnad.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 077
Senast: MonteRose
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: kopparberg
·
M
Avel Hej! Skriver som en ny användare för jag vill inte trampa någon offentligt på tårna, men behöver er hjälp att se på den här...
Svar
13
· Visningar
1 468
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp