Tagit över katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare corona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 698
C

corona

Min granne flyttade för ett tag sedan... kanske två veckor sedan nu.
Han lämnade då sin katt som han haft i nio år, till mig.
Han visste då vem katten skulle hamna hos, samt att katten får bo kvar på "sin" gata, där den trivs så bra.
Han ville inte ta med honom på flytten, eftersom det var en resa igenom nästan hela Sverige...

Problemet är ju bara då att katten längtar efter sin "pappa". Ligger utanför hans tomma lägenhet i timmar..
Han är väldigt mycket utekatt, så han kommer sällan in, men frågan är om det inte är mer sällan nu än innan. Vi lyckas få in honom en-två ggr per dag, och då äter han lite och vill sedan ut igen.
Saken föbättras ju inte av att jag har två andra katter hemma, som han inte vill se röken av. Han kan traska omkring i lägenheten och se lite hemmastadd ut, så får han syn på någon de andra ktterna, och så vill han genast ut igen.

Han vet att jag och sambon tar hand om honom. Han kommer springandes ibland, jamandes, när han vill in och äta. Men oftast väntar han på att"pappa" skall komma tillbaks.

Det underlättar ju inte att en del tanter på gatan ställer ut mat åt honom.
Det är ju bra att han får mat i sig, men han "lär" ju sig inte vart han ska gå för att få mat OCH tak över huvudet...

Vad ska jag göra??! Tips? Råd?

fråga den gamla ägaren till katten hur katten hade det förut? vart han sov, vart han hade sin mat mm så kanske han känner sig mer hemmastad. Du kan också be gamla ägaren att skicka en filt eller annat med en lukt som katten känner igen och lägga den där katten brukar vara mäst.

jag har fått med hans korg, filt, matskålar, mat, kisselåda... ALLT!
Mina andra katter ligger i hans korg, kissar i hans låda och äter ur hans matskål... jag har ju katterna i hela lägenheten, så det är svårt att separera....

Pratade en del med ägaren, och han sa att det är en ganska så associal katt, som är ute mycket, är för sig själv... men han kommer ju aldrig in!
Vill liksom "reda ut" det innan det blir höst, vinter och kallare ute!

Katten kommer nog in när det blir kallare. De tycker ju om värme.
Vår storkatt är ute hela somrar, sover ute kommer in och äter och ibland lägger sig inne.
När hösten kommer kommer han in på nätterna, kan ställa årstiderna efter honom.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 369
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna