E

eddie_love

för en vecka sen när jag red barbacka så stack min ponny igenom taggtråden!!!han skar upp på karleden(mitt i hovskägget) på vänster bak och har nu någon salva.jag har lindor ute men inte på natten ....vad tror ni om det??
Fälth sa att det kan ta 2-3 månader att läka utan att ens kolla på det!!
har era hästar haft något liknade??berätta hur ni behandlade det ochungefär hur lång tid det tog innan det läkte...

/vill bara säga att det INTE var våran taggtråds hage

Sv: taGGtråd

Illa det där med taggtråd!!

Men.. det behövde aldrig sys eller liknande?

Min fundering är ang. lindorna.. behövs de? Man bör ju aldrig ha lindor ute i hagen.. de kan lossna och då kan han verkligen skada sig. Nu när det är kallt och ren fin snö så får ju inte bakterier fäste att gro(de vill ha värme och fukt) så det bästa för såret borde vara att vara öppet ute.

Däremot vill man ju inte ha in skräp i såret så man kanske skulle vilja ha kompress/linda då hästen står inne? Men står den utan inne nu så bör den klara sig ändå?

Sen när hästen går och rör sig ute så kan det ju bli så att lindor m.m. skaver och gör såret värre istället för bättre som ju är avsikten?

Jag har ju inte sett såret så jag säger inte att du gör rätt eller fel, men det här var min tanke, lycka till!

det värsta var ju att jag inte såg såret förren dagen efter...då hade det redan blivit hårda kanter..nu har jag lindor inne och ska ta av dom när han ska ut imon...o testa mig fram..

Fy F*n vad jag hatar taggtråd!!!!!

jag brukar lägga om djupare/större sår med animalintex (ett omslag som finns å köpa på ex eko:- ) och linda m wetraplinda över. låt sitta ett dygn ca, de drar ur allt skräp i såret.

de e ju iofs svårt å veta när man inte sett såret, men verkar de vara var i de är det bäst att pilla loss sårskorpan och tvätta me vanligt vatten (som man kokat först). och sen ev lägga nåt omslag

Enligt min erfarenhet så mår sår bäst av att vara utan bandage, de läker snabbare då. Sedan är aloeveraprodukter kanon på sår!!

Ja det har du rätt i, Aloe Vera använder jag till både mig och min häst och det funkar faktiskt! :)

När min Denver hoppade igenom taggtråd med förra medryttaren fick ja panik. :cry: . Hästen blödde överallt.. vi ringde alla möjliga veterinärer.. till slut fick ja ut distrikt. Hon gav Denver lugnande o sen fick hon sy, men hästen är sprut rädd så hon fick bara ihop ett stygn. Det var augusti o röt månad å han fick dels stelkramps spruta + att han skulle ha antibiotika i 5 dagar. Finns jättebra självhäftande lindor dom funkade kanon på Denver då ja inte kunde ha han inne fick han såna fina röd lindor :smirk:

eddie_love skrev:
för en vecka sen när jag red barbacka så stack min ponny igenom taggtråden!!!han skar upp på karleden(mitt i hovskägget) på vänster bak och har nu någon salva.jag har lindor ute men inte på natten ....vad tror ni om det??
Fälth sa att det kan ta 2-3 månader att läka utan att ens kolla på det!!
har era hästar haft något liknade??berätta hur ni behandlade det ochungefär hur lång tid det tog innan det läkte...

/vill bara säga att det INTE var våran taggtråds hage

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31