Taggigt brosk och avel?

A

Atida

Jag funderar på om taggigt brosk i ett bakknä hos ett sto kan ha en ärftlighetsfaktor?

Stoet opererades då hon var två för taggigt brosk, och är nu triangelmärkt för pålagringar i båda bakknäna.

Skulle ni avla på ett sådant sto?

Sv: Taggigt brosk och avel?

Om det varit ett äldre sto med framgångsrik karriär bakom sig hade det varit en annan sak. Men ett sto som här pålagringar redan vid två års ålder har inget i aveln att göra, tyvärr.

Jag skulle inte välja att avla på det stoet. Skulle också dra öronen åt mig om jag visste att en hästs mamma haft det, om avkomman inte var röntgad och hade rena plåtar.

Beror på historien bakom.

Det förkommer ju faktiskt även att unga ej färdigväxta hästar som utsätts för kraftiga påfrestningar innan är riktigt klara i kroppen....nåt litet virus el nåt annat som belastar kroppen i samband m tillväxt=tillväxtstörning...samma sak m felaktig utfodring från avvänjning och uppåt.

Beror på historien bakom.

Det förkommer ju faktiskt även att unga ej färdigväxta hästar som utsätts för kraftiga påfrestningar innan är riktigt klara i kroppen....nåt litet virus el nåt annat som belastar kroppen i samband m tillväxt=tillväxtstörning...samma sak m felaktig utfodring från avvänjning och uppåt.

Tillväxtstörning innebär inte bara felaktig fodring utan det innebär även precis som OCD, en kombination ifrån flera orsaker.

Miljö - Utevistelsen med ordentliga hager och stor rörelse frihet.
Foder - Felaktig fodring.
Arv - ?

Nej.......................................

jag skulle absolut inte satt ett sådant sto i avel. Beror det på olycka så är det en sak men denna häst verkar ju vara ohållbar. Inget vi behöver få in i aveln. Enligt mig avlar man på friska sunda individer som har bra egenskaper att föra vidare till nästa generation. Detta sto passar inte in i den beskrivningen tyvärr.

*KL*

Nej, det hade jag inte gjort.
Kikade på länken ovan, om det är det stoet så ser ju stammen intressant ut, mamman elit också, men inga syskon verkar ha tävlat? Det är ju nåt jag gärna kollar upp, om det finns syskon i tävlingsbar ålder så bör de ha gjort något. Om inte så undrar man varför?

Mvh Cissi

Det är inte mitt sto jag undrar om, men såg att någon säljer ett dubbeldiplom till avel som var väldigt fin.
Då jag läste om brosket däremot började varningsklockorna ringa, så jag tänkte kolla lite med folk här och se om jag är är rätt i mina misstankar.

Tack för alla svaren!

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 034
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 391
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V