Taggad unghäst= hysterisk mamma

H

HubbaBubba

Har en unghäst född 01 som oftast är lugn och snäll, tills det är snö ute. Från och till hagen hoppar hon och studsar som en gummiboll, dock alltid ifrån den som leder henne. Idag såg morsan hur den lilla pållan bar sig åt och blev hysterisk vilket resulterade i att pållan hoppade lite extra. *det var jag som höll i hästen, inte hon* Vad gör man :confused: inte behöver väl hon skruva upp sig, hästen märkte ju att morsan var stirrig. Ska jag göra något annars med pållan så stirrar morsan då med. När jag skulle lägga sadel på pållen för första gången var jag tvungen att skicka iväg morsan för att hon var hysterisk :eek: borde det inte varit hästen som var prillig :confused: Hur ska det då bli när man ska sitta på pållan till sommaren :confused: vet att morsan helst vill att jag ska skicka hästen på inridning, men jag vill göra jobbet själv. Vad gör man åt sina hysteriska föräldrar :confused:

Sv: Taggad unghäst= hysterisk mamma

Undrar jag med...
Min pappa är helt otroligt fånig och rädd... Han har ridit i 9 år, men är ändå rädd för hästar (förnekar, men det märks jättetydligt)
Jag har ridit världens snällaste frieserhingst i 4½ år nu och det har alltid gått jättebra. Men så for hans ägare av unghästen och slog sig rejält. Det har nu satt sig på pappa, så han är jättenervös när jag ska rida. Han kommer med alla möjliga undanflykter om att jag ska låta bli :mad: Det värsta är att han smittar av sig på "min" normalt lugna och snälla häst... Han far omkring och är rädd för sin egen skugga. När hans ägare är med, mamma är med, eller om jag är själv är han åter den lugna snälla häst han brukar vara!
Han (pappa) blir dessutom sur när man påpekar att inte vara så fånig :mad:
Jag har aldrig fått rida ut själv i skogen, utan mamma eller pappa cyklar med ( :o ) , när mamma är med går det jättebra, hon kan cykla bakom utan att hästen bryr sig, men när det är pappa som är där känner man att han går och drar in bakdelen och sneglar bakåt och är beredd på att springa hela tiden. Hästen kan vara lite jobbig när de är framför, kan tex inte rida om i trav eller galopp, för då drar han ner huvudet (och slänger det från sida till sida, svårt att hålla balansen) eller så försöker han öka takten för att komma ifatt (han skrittar så sakta tycker de, så de cyklar i förväg och väntar in oss), detta händer inte alltid dock... ibland är han jättenöjd med att vara flera meter bakom (upp mot 100)

Sv: Taggad unghäst= hysterisk mamma

hahaha min pappa har den goda smaken att stanna hemma i.a.f :rofl: min mamma red innan men när vi var tvugna att avliva min läromästare så slutade hon rida :( hon vågade rida lite på den nya vi hade köpt men han var ju inte som läromästaren...det var lite gång och ålderskillnad om man säger så ;) Unghästen tycker hon är fin när den står i sin box och dörren är stängd :rofl: Fast rida ut har jag ju alltid fått göra själv :( vare sig man vill eller inte......rätt boring....men hästen är snäll i.a.f :love: Får väl se om unghästen någonsin blir inriden :D eller om jag måste låsa in mamma i sadelkammaren innan jag kan börja med det :)

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka