Tagen bakdel = Sluta ?

Araminta

Trådstartare
Finns det nån skillnad på tagen bakdel och sluta? Eller rättare sagt; finns "tagen bakdel" som begrepp överhuvudtaget? Har inte sött på begreppet alls förutom vid ett par tillfällen då min kompis ridlärare använde sig av det.

Sv: Tagen bakdel = Sluta ?

Jag har stött på det, det är lite "svagare" än sluta, baken går lite innanför på rakt eller böjt spår men med mindre krav på böjning i sidan.

Ja det är skillnad.

När vi skulle rida med tagen bakdel på ridskolan, ex på en volt tillbaka som ngt slags förberedelse till bakdelsvändning, handlade det om att bara flytta in bakdelen innanför spåret.

Finns det nån skillnad på tagen bakdel och sluta? Eller rättare sagt; finns "tagen bakdel" som begrepp överhuvudtaget? Har inte sött på begreppet alls förutom vid ett par tillfällen då min kompis ridlärare använde sig av det.

Vi har ridit det på min ridskola. Det stämmer nog med det första svaret du har fått ovanför detta.

På ridskola får man rida tagen bakdel innan man är riktigt redo för slutan.

Min westerntränare kallar detta "bajan in" :D

Jag har aldrig hört talas om "tagen bakdel".. Har ridit på ridskolan så som ni kallar tagen bakdel, men vi har aldrig kallat det något annat än att flytta in bakdelen lite innanför.

"Tagen bakdel" är ett vedertaget begrepp. Det brukar man träna som förstadie till sluta.
Förstadiet till öppna brukar benämnas "bogen innanför."

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: tessan.g
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka