Tävla dressyr-bett

Seabaz

Trådstartare
Min häst vantrivs med tvådelade och tredelade bett, spelar ingen roll om det är lösa eller fasta ringar...
Har provat olika metaller, storlekar och bredder (tränsbett och bridonger) men inget trivs han med.

Och jag märker skillnad på när han protesterar för att han är trött eller för att han tycker det är obehagligt.

Till vardags rider jag på en myler-kopia 12,5cm med D-ringar. Hästen känns kanon!

Men man får ju inte tävla med D-bett. (dressyr).
Och inte heller med rakt tränsbett som är mitt andra alternativ.

Det jag inte provat är syntet- och gummibett... Är det någon idé?


Jag tävlar max LB så det är ju inte hela världen om jag rider på aningens längre tyglar vilket hästen då accepterar bettet, men jag får inte honom upp i form och riktigt samlad som jag önskar på den tygellängden,, hästen behöver en del stöd för att orka hålla ihop även om målet är längre tyglar med bibehållen hög form...

Så vad tror ni, är det idé att prova syntet-/gummibett eller ska man rida på längre tyglar på tävling och fortsätta träna hemma på mylerbettet eller?
Inte tävla alls kanske?

Hur hade ni resonerat i min situation? :bump:
 
Sv: Tävla dressyr-bett

Testa syntetbett, absolut! Jag provar mig just nu fram med min pålla då hon inte trivs riktigt med sitt. Det jag ska testa nu är ett tredelat bett, en stl mindre än tidigare med fasta ringar för att se om hon tar bättre stöd på det..

Antagligen gillar h*n inte att det är så mkt rörligt i munnen (rätta mig om jag har fel) och jag läste i ngn tråd om en tjej som tejpade mittendelen på ett tvådelat till en början tills hästen tog stöd och sedan tog bort tejpen för att vänja in hästen utan vilket då hade fungerat bra.

Testa dig fram, ge inte upp ännu :)
 
Sv: Tävla dressyr-bett

Antagligen gillar h*n inte att det är så mkt rörligt i munnen (rätta mig om jag har fel) och jag läste i ngn tråd om en tjej som tejpade mittendelen på ett tvådelat till en början tills hästen tog stöd och sedan tog bort tejpen för att vänja in hästen utan vilket då hade fungerat bra.

Here she is :D

Som sagt så har jag fått kompromissa endel med Tiger men man märker tydligt att ju mer utbildad han har blivit desto bättre har det blivit. Nu har jag som sagt tagit bort tejpen/snöret i mittleden och de först ridturerna var inget vidare men nu accepterar han det riktigt bra! Även om ngn form av oliksidighet kommit fram av någon anledning.


Med honom får man oxå vara petnoga att man inte tar i honom när han börjar krångla med bettet utan lika noga som vanlig lägger till skänkeln (som han är utbildad till att inte ta som "spring för livet"). Klarar man av att sitta still, erbjuda en stadig, mjuk, mkt lätt kontakt och rida med sits o ben så lugnar han sig nu även om bettet inte är tejpat/snörat och han börjar dra i det. Pga hans "bettproblem" (inga problem eg förutom som ditt - tävlingsgodkänt :D) är jag oxå alltid väldigt noggrann i min ridning att jag alltid har honom mellan hand o skänkel och loss i sidorna samt att jag ända från början kopplat viss hjälpgivning till en bestämd reaktion för att ha sätt att få honom att slappna av när han blir spänd och orolig.

Men det allra viktigaste är att aldrig aldrig aldrig fastna minsta i handen på honom, då får man tillbaka det tio gånger om. Han må kännas lång o oengagerad o dragig i munnen men försöker man "hålla ihop" minsta lilla så går det käpprätt åt h*vete. Sabbade bla ett halvårs träning av avbrott från galopp genom att jag försökte bromsa med handen en halv träning. Kvicka övergångar, hörn och sidvärtsrörelser är grejen för honom, i kombination med att man är superlätt i handen.

Eftersom jag red hans mor, som om man tog i båda tyglarna la sig i handen och drog och blev tokstark, så lärde jag honom tidigt att runda sig för innerskänkeln utan direkt ngn innertygel alls. Är han riktigt stökig när man testar nya bett går man bara tillbaka till det för då behöver man bara erbjuda ett lätt stöd i yttertygeln och bjuda honom fram till den genom innerskänkeln o övrig hjälpgivning. Eftersom han är så inrotad på den hjälpgivningen så fungerar det även om just själva hjälpen via bettet då brister och man kan hitta lite kommunikation igen även om han är lessen på bettet.

Har du exprimenterat med olika nosgrimmor oxå? Tiger bli typ "a pain in the ass" med nedre rem, den gillar han inte alls utan stretar bara emot.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Fazeem
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 101
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 971
Senast: Aconite
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 441
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp