Täppt näsa varje morgon?

cherie

Trådstartare
När jag sover hemma har jag, i alla fall senaste halvåret, vaknat med täppt näsa och ofta grusiga ögon också. Jag har funderat på om det berott på pollen, kattallergi/känslighet osv men nu när vi bott ute på landet i 3-4 veckor har jag tänkt på att jag inte alls är täppt eller grusig där. Katten är ju där också, och det borde vara än mer pollen där om det skulle vara det.

Vad kan det annars bero på? Materialet i kuddarna är detsamma...

På landet är det lite fuktigare miljö. Sängarna likvärdiga skulle jag säga, den på landet är vår gamla och den här hemma är ca 1-2 år gammal. Här hemma sover vi på övervåning under snedtak med kanske lite mer stillaståendeluft, det är lättare att vädra ut på landrt.
 
Hur ofta byter ni sängkläder? Vädrar ni/tar ut och skakar kudde, madrasskydd, täcke etc? Tänker på om det skulle kunna vara kvalsterallergi :)

Vi gör ingen av dessa saker särskilt ofta, varken på landet eller här 😅 Vädrar ut och skakar grejer har vi nog aldrig gjort 😆 Byta påslakan etc gör vi ju med regelbundenhet, kanske någon gång i månaden som glesast. Funderade också på kvalster och de kanske frodas mer hemma i den miljön än på landet?
 
Vi gör ingen av dessa saker särskilt ofta, varken på landet eller här 😅 Vädrar ut och skakar grejer har vi nog aldrig gjort 😆 Byta påslakan etc gör vi ju med regelbundenhet, kanske någon gång i månaden som glesast. Funderade också på kvalster och de kanske frodas mer hemma i den miljön än på landet?
Kvalster lever ju på hudrester etc så om ni inte är på landet så ofta och där generellt är lite svalare/inte så fuktigt i sängen så låter det väl helt rimligt tycker jag.
 
När jag sover hemma har jag, i alla fall senaste halvåret, vaknat med täppt näsa och ofta grusiga ögon också. Jag har funderat på om det berott på pollen, kattallergi/känslighet osv men nu när vi bott ute på landet i 3-4 veckor har jag tänkt på att jag inte alls är täppt eller grusig där. Katten är ju där också, och det borde vara än mer pollen där om det skulle vara det.

Vad kan det annars bero på? Materialet i kuddarna är detsamma...

På landet är det lite fuktigare miljö. Sängarna likvärdiga skulle jag säga, den på landet är vår gamla och den här hemma är ca 1-2 år gammal. Här hemma sover vi på övervåning under snedtak med kanske lite mer stillaståendeluft, det är lättare att vädra ut på landrt.
Mögel i hemmet?
 
För egen del blir det ofta så om jag sovit nära ett öppet fönster så att jag legat där det blåser lite väl mycket (behöver inte vara så att jag tänker på att det blåser, men blir så ändå).
 
När jag sover hemma har jag, i alla fall senaste halvåret, vaknat med täppt näsa och ofta grusiga ögon också. Jag har funderat på om det berott på pollen, kattallergi/känslighet osv men nu när vi bott ute på landet i 3-4 veckor har jag tänkt på att jag inte alls är täppt eller grusig där. Katten är ju där också, och det borde vara än mer pollen där om det skulle vara det.

Vad kan det annars bero på? Materialet i kuddarna är detsamma...

På landet är det lite fuktigare miljö. Sängarna likvärdiga skulle jag säga, den på landet är vår gamla och den här hemma är ca 1-2 år gammal. Här hemma sover vi på övervåning under snedtak med kanske lite mer stillaståendeluft, det är lättare att vädra ut på landrt.
Torr luft kanske
 
Man kan få nästäppa av torr luft, japp.
Det är en skön bieffekt av att sova med CPAP-maskin, att den fuktar upp och värmer luften så att man vaknar helt utan såna symtom som nästäppa och muntorrhet oavsett vart man sovit.

Så absolut, konstant gående AC i närheten kan skapa det.
 
Ger det sådana symtom? Vi brukar köra avkylning på värmepumpen såhär års på övervåningen, och den gör ju luften torrare så det kan ju absolut vara så....
När rengjorde ni värmepumpen senast?

Jag lider efter Covid av svår astma.
Något som har hjälp mig mycket är att rengöra värmepumpen ofta och att frysa in alla täcken och kuddar så att eventuella kvalster dör.
 
Det är en skön bieffekt av att sova med CPAP-maskin, att den fuktar upp och värmer luften så att man vaknar helt utan såna symtom som nästäppa och muntorrhet oavsett vart man sovit.

Så absolut, konstant gående AC i närheten kan skapa det.
Kan jag tänka mig ja!

Ja AC gör ju det. Eller om vintern kallare och torrare luft med delvis vedeldning också- insåg hur torrt vi hade när vi skaffade sån där fuktmätare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp