Tänker jag rätt?

Bara ett exempel på "extravattning": jobbade för många år sedan på en kursgård där hästarna kunde jobba 2-3 h om dagen i hög värme sommartid. På dagarna mellan ridpassen stod de inne i skugga med tillgång till saltsten och vattenkopp. Trots det hade vi rutiner på att vattna hästarna med hink några gånger om dagen samt att ge extra salt i kraftfodret, för annars drack de inte tillräckligt.

Det var ganska vanligt att hästarna drack ur vattenkoppen när de kom in från ridpassen, men när det var dags för "hinkvattning" drack de ofta mellan 0,5 - 3 (!) hinkar till.
 
fast ditt svar som jag citerade ser ut som att du tycker de får i sig vatten eftersom kopparna fungerar, och att de har saltstenar de kan välja att slicka på. Därav mitt svar till dig.

Men jag menade att jag är tacksam för all input här och ska försöka påverka här att de ger extra salt.
Om jag inte kan påverka dem, då måste de klara sig med saltstenarna. Visst de hästar jag rider eller ansvarar för, kan jag också se till att de får extra med vatten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Träning Jag är nyfiken på om det finns andra som har hästar med väldigt omväxlande temperament? Jag har en ny häst sedan ca 4 månader tillbaka...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Fossing
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp