Tänker jag rätt?

Golden_Heart

Trådstartare
Är på ett ställe och jobbar utomlands och får lite kritik gällande kraftfodret.
De har kursverksamhet och det är mellan 25-30 grader varmt och hästarna jobbar 4 h per dag.
Om en ponny stor eller liten verkar snubbla för att den inte orkar eller har brist på energi är det väl inte fel att öka foderstaten på kraftfodret. De fodrar enbart Hö, havre, hästarna/ ponnyerna får beta lite på kvällen tillsammans med sina ryttare.

Hur mycket skulle ni ge de olika ponny kategorierna?
Här finns allt från A-ponny till D-ponny.

Är 2 kilo för mycket till en A-ponny som jobbar 3-4 h per dag i super värme?
Är 4 kilo för mycket till en D-ponny som jobbar hårt också i värmen med en lite för tung ryttare?
 
Omöjligt att säga. Hur är värdet på höet? Vad tänker du dig när du skriver kraftfoder?

Jag tycker 4 kg låter tokmycket för en ponny.
 
Hurudant kraftfoder? Hur stor ökning?

Jag ser inte riktigt att en ökning skulle hjälpa så väldigt mycket om det är värmen som är problemet.
 
Omöjligt att säga. Hur är värdet på höet? Vad tänker du dig när du skriver kraftfoder?

Jag tycker 4 kg låter tokmycket för en ponny.

OK, för 4 h hårt arbete i 25-35 graders värme. ??:confused:
Stallarna har inte den bästa ventilationen, så de blir lätt svettiga även utan ridning.

Krossad havre.
4 kg för den stora D-ponnyn som får bära en ryttare på mellan 85-90 kg.
Får ca 7 kg hö.

A-ponnyn - Dartmoor valack, äldre herre som går just nu med en yngre ryttare
Ca 4 kg hö och 2 kg havrekross
 
Senast ändrad:
Hurudant kraftfoder? Hur stor ökning?

Jag ser inte riktigt att en ökning skulle hjälpa så väldigt mycket om det är värmen som är problemet.

1 kg ökning för D-ponnyn. Fjord-fullblodsarab korsning
½ kg ökning för A-ponnyn, som är ca 1,04 i mankhöjd. Dartmoor valack.

Det är kombination av flera saker som blir problemet.
 
Om hästarna tappar orken p g a värme så tror jag förr de behöver mer salt och vatten än kraftfoder. Hade det varit p g a kyla kunde jag förstå tänket med att öka fodret inte p g a värme.
 
Vattenkoppar är ingen garantin för att en häst dricker tillräckligt. Tvärt om har forskning visat att de flesta hästar dricker bättre och mer av en spann än en vattenkopp. Man måste dessutom hålla noga koll på vattenkoppar så att de ger ett tillräckligt flöde så att hästen när den dricker inte hinner "tömma" den innan den fylls på. Har man inte rätt flöde så kommer hästen inte heller dricka så mycket som den verkligen behöver.
 
De har vattenkoppar och fri tillgång till saltstenar.

Fast det betyder inte att de får i sig tillräckligt, tyvärr. I den värmen skulle jag ställa in hinkar med vatten (många hästar har svårt att få i sig tillräckligt från vattenkoppar i värme) och överväga att kanske ge lite extra salt. Har ni koll på hur mycket de är på saltstenarna och hur mycket de dricker i nuläget?
 
Fast det betyder inte att de får i sig tillräckligt, tyvärr. I den värmen skulle jag ställa in hinkar med vatten (många hästar har svårt att få i sig tillräckligt från vattenkoppar i värme) och överväga att kanske ge lite extra salt. Har ni koll på hur mycket de är på saltstenarna och hur mycket de dricker i nuläget?

Vattenkopparna funkar som de ska, så hästarna kan dricka när de vill.
Stora saltstenar så de kan slicka hur mycket som helst.
 
Jag hade varit väldigt försiktig med de mängderna kraftfoder, särskilt i värme.

Vattenkopp och saltsten är verkligen INTE tillräckligt i sådan värme. Där är det spann och salt i maten som gäller - inget annat.

Hade dragit ner på kraftfoder och sett till att ha vettiga rutiner för livsviktigt salt och vatten.
 
Vattenkopparna funkar som de ska, så hästarna kan dricka när de vill.
Stora saltstenar så de kan slicka hur mycket som helst.

Fast det betyder fortfarande inte att hästarna får i sig tillräckligt. Jag är uppvuxen delvis inom travsporten där många hästar presterar oerhört hårt och svettas mängder. Och där är det väldigt vanligt med flera extra vattenspann och salt som tillskott, just för att vattenkoppar och stenar inte räcker hela vägen när hästarna svettas mycket.
Och om det nu finns ett problem här, vad kan en förlora på att testa att ställa in spann med vatten och ge salt under en period? Funkar det är det ju en ganska enkel lösning, funkar det inte ja då får ni väl leta vidare.
 
Är på ett ställe och jobbar utomlands och får lite kritik gällande kraftfodret.
De har kursverksamhet och det är mellan 25-30 grader varmt och hästarna jobbar 4 h per dag.
Om en ponny stor eller liten verkar snubbla för att den inte orkar eller har brist på energi är det väl inte fel att öka foderstaten på kraftfodret. De fodrar enbart Hö, havre, hästarna/ ponnyerna får beta lite på kvällen tillsammans med sina ryttare.

Hur mycket skulle ni ge de olika ponny kategorierna?
Här finns allt från A-ponny till D-ponny.

Är 2 kilo för mycket till en A-ponny som jobbar 3-4 h per dag i super värme?
Är 4 kilo för mycket till en D-ponny som jobbar hårt också i värmen med en lite för tung ryttare?

Min första tanke är, hur ser de ut i hullet? Om de är i bra hull och utför det arbete de gör är det kanske inte i första hand mer foder de behöver. Kanske går det att justera rutinerna så att hästarna får en bättre chans att svalka sig när det är paus? Svampa av med generösa mängder kallt vatten går ju att göra även utan att ta av utrustningen, eller låta dem stå med blöta handdukar över halsen när de pausar. Och självklart möjlighet att kunna släcka törsten i en vattenHINK.
 
Vattenhink, saltat betfiber och möjlighet att svalkas av rejält.

Mer mat lär inte hjälpa så länge de inte ser ut som benrangel.
 
Öka fodergivan gör man när det är kallt och hästen behöver energin från fodret för att hålla värmen. Så att göra det p g a att det är varmt hjälper inte kanske till ock med tvärt om kan ställa till det för hästen. Hästar äter normal mindre när det är varm än när det är kallt.
 
som så många skriver - hade i första hand skaffat vattenhink åt alla hästar samt fodrat med salt, antingen saltade betfiber eller blötlagd havrekross (om det nu är vad som finns i stallet) och salt på det.
 
Vattenkopparna funkar som de ska, så hästarna kan dricka när de vill.
Stora saltstenar så de kan slicka hur mycket som helst.

tror du missförstår svaren du fått. hästar dricker bättre ur stora baljor/vattenkar öht jmf med vattenkopp, det har att göra med hur de dricker och hur sväljreflexen kombinerat med deras hjärna uppfattar "hur mycket vatten behöver jag". kortfattat.
salt behöver ges massor mer än de själva slickar på saltsten, av även det långt konstaterande och mkt noga etablerad forskning, hästar känner inte alltid av sitt saltbehov eller en saltsten erbjuder inte vad de behöver få i sig just då i fråga om deras egen reflex att tillgodose behovet. vid saltbrist, får hästen en sämre impuls att själv dricka mera vätska, vilket blir en väldigt ond cirkel som resulterar i brist på ork.
massor med salt behöver tillsättas utöver saltsten om de jobbar så pass i sån värme.
inte kraftfoder i sig. 4 kg utifrån motiveringen, eller ens 2 kg för en ponny är mycket och löser inte problemet du illustrerar.
 
tror du missförstår svaren du fått. hästar dricker bättre ur stora baljor/vattenkar öht jmf med vattenkopp, det har att göra med hur de dricker och hur sväljreflexen kombinerat med deras hjärna uppfattar "hur mycket vatten behöver jag". kortfattat.
salt behöver ges massor mer än de själva slickar på saltsten, av även det långt konstaterande och mkt noga etablerad forskning, hästar känner inte alltid av sitt saltbehov eller en saltsten erbjuder inte vad de behöver få i sig just då i fråga om deras egen reflex att tillgodose behovet. vid saltbrist, får hästen en sämre impuls att själv dricka mera vätska, vilket blir en väldigt ond cirkel som resulterar i brist på ork.
massor med salt behöver tillsättas utöver saltsten om de jobbar så pass i sån värme.
inte kraftfoder i sig. 4 kg utifrån motiveringen, eller ens 2 kg för en ponny är mycket och löser inte problemet du illustrerar.
Har inte missuppfattat svaren alls, utan förstår att det behövs ordentligt med salt osv.
 
fast ditt svar som jag citerade ser ut som att du tycker de får i sig vatten eftersom kopparna fungerar, och att de har saltstenar de kan välja att slicka på. Därav mitt svar till dig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Träning Jag är nyfiken på om det finns andra som har hästar med väldigt omväxlande temperament? Jag har en ny häst sedan ca 4 månader tillbaka...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Fossing
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp