Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

H

Happy

Har en dartmoor som är väldigt fet, (vi pratar rejält med fett över revbenen) och såklart är mitt mål att få henne i normalt hull, utan svält!!
Nu går hon lättare, varierad träning. (Körning, ridning i skritt och trav, longering och löshoppning) Träningen ska ökas sakta.
Räknar med att hon väger ca 300 kg.

Höet har per kg foder 7,4 MJ och 16 g smb rp. :cry: Tyvärr tog tjejen som gjorde analysen inte med mineralvärdena :smirk: .

Nuvarande foderstat (har stått på den sedan början av december)

4 kg hö, 0,5 kg Krafft plus grön, 0,2 kg soja
Ger 37 MJ och en kvot på 6,5

Hon står på halm, men äter knappt något av den.


Så vad tycker ni om foderstaten? Kommer hon att gå ner i hull med den här foderstaten, eller ska jag göra något annat? (Jag vill INTE svälta henne, så jag vill inte ha såna råd!) Jag kan inte byta hö, då det här höet ingår i min foderstat.

Det är ju tråkigt att hon har blivit såhär fet från början. Hon såg ut såhär när jag köpte henne i somras, och tyvärr hade jag inget annat val då än att släppa henne på bete. Foderstaten mellan betet och till den här var katastrof, då höet var MYCKET sämre än jag kunnat ana! ( :bow: för höanalyser)

Jag behöver tips då jag inte märkt någon skillnad på henne, och jag har ingen tidigare erfarenhet av bantning. Min andra häst är svårfödd!
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Hej hej!
Det kan vara lite svårt att uttala sig om vad som kommer hända med hästens hull på denna foderstat, eftersom det kan vara väldigt individuellt! Men om du prövar den ett tag och ser vad som händer?

Eftersom hästen står på halm har du gett den möjlighet att tillgodose sitt stråbehov. Fortsätter hästen att vara rejält överviktig kande det är läge att dra ned lite på höet ändå. (Nu har jag inte räknat på dina siffror, men det var ju ingen strålande kvot i grovfodret...)
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Hej! Ja, det var det som var tanken med halmen (ett stort + att det blir betydligt billigare än spån) att hon kan äta lite av den ifall det blir lite lite stråfoder. Har inte märkt någon skillnad äv, men tänkte att det kanske tar längre tid än man tror att få dom att gå ner i vikt...??
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Banta en häst ska man väl inte göra. Det kan vara farligt.

Ge henne lika mycket foder som hon skulle ha fått i normal hull. Och motionera, då bränner hon fettet.
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Det är ungefär det som Happy försöker göra, tror jag.
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Dimmans_Elaine skrev:
Banta en häst ska man väl inte göra. Det kan vara farligt.

Ge henne lika mycket foder som hon skulle ha fått i normal hull. Och motionera, då bränner hon fettet.

Vad är det som skulle vara farligt? En tjock häst har fått för mycket energi i förhållande till vad den gör av med. För att få ner den i vikt ger man helt enkelt lite mindre än den gör av med. Oavsett om du rider mer eller minskar maten så får du ju samma resultat = bantning.
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

hej ! Min mamma är vetrinär och jag vet ungefär vad det beror på att din ponny är tjock, Du ger för LITE hö. Du ska öka hö givan till ca 5-6 kg. Och rida hårdare t.ex. Klättra i backar och Låånga skrittpromenarder. tro det eller ej men du ger för lite hö.

:banana:
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Ponnyn är tjock för att den får för mycket energi. Energi kommer från både kraft- och grovfoder. I detta fall är det en mindra bra idé att ta bort kraftfodret eftersom höet är en väldigt dålig proteinkälla.

Ponnyn har dessutom tillgång till halm, vilket leder till att den har möjlighet att få i sig allt strå den behöver.
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

:o :o :o Menade ju såklart att höet jag har ingår i min stallhyra!!! Så det är därför jag inte kan byta!
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Jo jag vet att hästar kan vara feta fast dom knappt får någon mat alls. Men minsta rekomenderade högiva för en häst på 300 kg är 3,6 kg. Uträknat med 1,2 kg per 100 kg häst. Helst ska man väl ge 1,5 kg per 100 kg häst och då blir det 4,5 kg för min ponny. Jag la mig mitt emellan det, och gav hästen chansen att få lite mer att pilla med iom att hon står på halm! Dock äter hon knappt något av den, så hon verkar vara ganska nöjd med sina 4 kg. Visst skulle man vilja ha henne på mer hö, gärna fritt... Men med ett sånt här hö, och med den kropp hon har, går det ju inte!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Det är väl en b-ponny? Då tycker inte jag att 300kg låter som kraftigt överviktig. Jag har en shettis som väger 280kg o han är smäcker o fin i hullet.
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Jo det stämmer att det är en b-ponny, ca 120 cm i mankhöjd. Men hon är för fet eftersom hon har ett tjockt fettlager över revbenen...
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Sänka grovfodret är ju omöjligt.. Vad du kan göra och som antagligen kommer hjälpa är om du sänker smrp kvoten. Hon står idag på 6.5 och det är inte alls omöjligt att hon inte gör av med all protein utan omvandlar det till fett istället.

Vore det min häst skulle jag av erfarenhet ta bort sojan och prova med 4kg hö och 0.8 krafft + grön och varefter hon kommer i mer träning så kanske du behöver höja ngt alt. sänka kvoten ytterliggare på smrp. Många mår bra och sätter muskler trots en kvot straxt under 6.

MVH/
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Det låter bra tänkt, kan ju vara värt att prova! Du har alltså provat det också? Jag provar nog det och ser vad som händer. Tack! :bow:
 
Sv: Tänker jag rätt? -Bantning av ponny

Happy skrev:
Det låter bra tänkt, kan ju vara värt att prova! Du har alltså provat det också? Jag provar nog det och ser vad som händer. Tack! :bow:

Ja, jag har provat det och kommit fram till att de mår bättre och ser även bättre ut om man vågar prova att sänka smrp-kvoten.

Senaste objektet står i stallet.

MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 027
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 064
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Maxad c-ponny grövre modell. Rids 6-7 dagar i veckan, minst tre pass är hårdare pass. Mycket långa uteritter.. Hon får just nu 6-7 kg...
Svar
14
· Visningar
1 760
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp