Tänderna försvinner...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

frukanon

Min femåring tappade sin första tand igår, en mycket stor händelse. Han ringde till farmor, mormor, två av sina mostrar och en kompis :D Jag funderade på att ringa tidningen ;)

En timme senare sitter han och lillasyster och tittar på kort från semestern i augusti. Jag står i köket och hör hur de pratar om resan och vad vi gjorde.
Så hörs en djup suck och så kommer det "ja..det var på den tiden när jag hade alla tänder kvar... undras om jag har några kvar nästa gång..." djup suck.:D
Vad säger man :D

Stackars tandlösa barn ;) kanske jag ska investera i lösgom åt honom direkt :idea:
 
Sv: Tänderna försvinner...

Ibland är barn bara för gulliga! Vilken härlig kommentar, tandlös vid femårs ålder dagens barn har det inte lätt!

javan
 
Sv: Tänderna försvinner...

Vad gulligt!

I vilken ålder börjar barn tappa tänder? Är fem år tidigt? Jag har inte haft en tanke på lösa tänder på sambons son som är just fem år. :angel:

/ Maris
 
Sv: Tänderna försvinner...

Dramatisk, lite lillgammalt men ack så gulligt :love:
Jag tycker att du åtminstånde kan trösta honom med att om han blir helt tandlös så lovar ni att fixar löständer åt honom ;)
 
Sv: Tänderna försvinner...

Jag skämtade med min 5 åring att han skulle bli tandlös när han tappade 2 tänder inom loppet av några dagar :D

Han gick inte på det och blev nästan arg på mig som inte förstod att det faktiskt växer ut nya.

Nu har en till lös tand och det blir den 3: dje tanden han tappar på ca 5 månader medans hans jämnåriga kamrater inte ens tappat en tand ännu.
 
Sv: Tänderna försvinner...

*lånar knapp*

Allmänt svar...
Han var lite bekymrad över tänderna. Han är den första bland femåringarna på dagis som tappat någon tand. Han tyckte att vi skulle åka till tanddoktorn och operera tillbaka den. När jag förklarade att det inte behövdes, att det kommer en ny tand, var han lite skeptisk ;) Men han kom på en lysande idé! Farmor har ju tänder som går att ta ut :idea: så då kunde ju hon dela med honom!
Smart :D

Hur som helst så kom en kompis förbi igår och hennes pojke, som är ett år äldre än sonen, förklarade att han minsann tappat flera tänder. Och eftersom han sa att det kom nya så gick han med på att jag kanske hade rätt. Hur nu jag kunde veta det "för du är ju stor - när man är mamma så är man ju det".
Nu väntar han med spänning på att få en ny lös tand och provvickar på alla tänder :smirk:

Jag tror inte att det är varken tidigt eller sent att börja tappa någon tand nu, han är 5 1/2. Det är väl bara en tillfällighet att han är först på sitt dagis av "hans årgång". Jag vet flera som tappat tänder innan de fyllt fem och även som tappat första tanden när de fyllt sex.
Lite lustigt bara att jag någon dag innan kom att tänka på när han skulle tappa första tanden.Kanske jag framkallade tandlossning på telepatisk väg :cool:
Bekymret han kände först är som bortblåst iaf ;) Och efter att mormor lugnat honom med att om han är tandlös nästa semester, så går det bra ändå...för glass kan man äta utan tänder :idea:
Min lilla storkille :love: Han kommer med både kluriga och roliga kommentarer ibland - jag måste bara komma ihåg att skriva ner det. För det är roligt att läsa i efterhand!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 241
Senast: Mirre
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 139
Senast: Tarantino
·
J
  • Låst
Övr. Barn Ser att lillasyster redan skvallrat... I fredags morse födde jag en liten pojke!!! :banana: Helt otroligt hur man kan älska nån så...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 103
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp