Prosit

Trådstartare
Min dator funkar!!!!!!

Igår tog vi en runda på stan och handlade... snäll sambo köper ny dator till mig i julklapp :o

Nytt moderkort (AMD Athlon/Duron KuDoz 7x/400A-6A), grafikkort (G-force 4 MX440-8x, 64 MB DDR + tv) och nätverkskort.

Nu kan jag åter igen surfa och ha mig utan att datorn får spader och startar om sig. 1800 kr kostade det, men sambon tyckte att det var värt det för att slippa höra mina svordomar hela julen :love:

NU vet jag ju inte vad det är för grejer jag har i den.... är de bra eller dåliga? Alla bokstäver och nuffror säger mig nada....

Vad säger ni experter?? Duger det??

*hoppar runt och hurrar i lägenheten* :banana:

Gratulerar :D

Det duger nog, beror ju lite på vad du tänkt göra med den :)

Jag gör inte mycket, sitter mest här och surfar runt lite.... Tankar hem ganska mycket musik, spelar mindre spel, mest småsaker på nätet, löser korsord...

Inget jätteavancerat...

Personligen är jag lite kritisk mot AMD, men den duger till surf-/skrivmaskiner. :) Det är först när det kommer till tungt arbete - stora moderna spel, musik- och filmredigering - som man kanske bör titta sig om efter något annat. :eek: Hur snabb är processorn? :)

Hmm, ja, det däger sambon med... vi har inte haft några problem alls innan vi skaffade AMD, men nu var vi ju tvugna eftersom vi inte hade råd att byta ut ALLT i datorn.. så man får väl stå ut...

Processorhastighet............ ööööhhhh...... ingen aning...... Det måste jag fråga sambon. Han pratade nåt om motsvarighet med Pentium3 men jag är absolut inte säker..

AMD är det som fungerar bäst jag har haft intell och det ungerar inte alls dom är inte stabila med min AMD duron fungerar klockren jag hadeen prosessor fläkts haveri så hade det var i ca 1 dygn och den fungerar fort farande hade det varit intell hade brunnit som fnöske. :)

Intel har inbyggd termostat som stänger ner när det blir för varmt, vilket inte AMD har, varför AMD har en tendens att brinna. Och brinner de inte, så överhettar de.

Är inne på min andra dator med Celeron, och jag tänker aldrig ha AMD igen. Min förra dator hade en AMD-processor... :devil:

Har kört både och!
Den erfarenhet jag har så VAR AMD mycket temperaturkänsiga i början (typ på 200MhZ tiden), men nu skiljer inte mycket mer än stämpeln (om man inte räknar med att dom har olika arkitektur, men det märker man ju inte av som användare!)

Sv: Tada!!!!

Helt ok delar!

och athlon processorerna fungerar prima.
inte alls ett dåligt val.

och kiddo, under alla år som jag jobbat och hållit på med datorer så har jag nog summerat hört mer kritik mot intels prollar än amd's så det går jämt ut. är burken korrekt byggd så är temperaturen inget problem....

lycka till med nya burken prosit...

Helt ok delar!

och athlon processorerna fungerar prima.
inte alls ett dåligt val.

och kiddo, under alla år som jag jobbat och hållit på med datorer så har jag nog summerat hört mer kritik mot intels prollar än amd's så det går jämt ut. är burken korrekt byggd så är temperaturen inget problem....

lycka till med nya burken prosit...

Tack så mycket.... nu är det ju tre år sedan den uppdaterades, så den har både gått ur tiden och bytts ut :rofl: Numera kör jag laptop och är supernöjd :D

Kritiken mot AMD stämde väl inte riktigt fortfarande men nästan när tråden var aktuell. (Celeron är/var för övrigt långt ifrån lika bra som "vanliga")

Lite andra saker som bör korrigeras: AMDs processorer hade sina största temperaturproblem med de sista Thunderbird-kärnorna. De utvecklade en hel del värme och saknade överhettningsskydd. (Den ökända filmen när de bränner en genom att plocka bort kylaren under drift, samma modell på CPU som jag hade (och fortfarande använder i server)). Från och med uppföljaren klassades AMD som den bättre av de två, då nu Intels pentium 4:or började få problem med temperatur och prestanda. Nu för tiden är det dock ingen större skillnad, med en liten fördel till Intel i prestanda för närvarande.

[Rant: OFF]

Liknande trådar

I
IT & mobiler Vad tror ni om denna dator. För att surfa med lyssna på musik och se på filmer som ligger på nätet. Processor: Athlon 64 3400+...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: slice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka