Tacksam för hjälp med födelsedagspresent (bjuda andra)

annakg

Trådstartare
Hej!

Har en snabb fråga angående hyfs och reson gällande present:
Jag funderar på att ge min pojkvän (8,5 år tillsammans, ifall det spelar någon roll :p) en ölprovning i föredelsedags present. Han fyller 28.

Problemet är bara hur jag ska gå tillväga? Jag tycker det är för dyrt att boka en privat ölprovning för 7-10 pers som hade varit det roligaste.
På det stället jag tittat ut har jag råd att bjuda 4 pers på en allmän ölprovning.

Då tänkte jag att jag skulle ge honom i present att han och jag ska gå på ölprovning och så får han bjuda 2 valfria personer till. (Och jag betalar för alla fyra då).
Till saken hör att han är väldigt mån om våra vänner och ju äldre man blir ju mindre umgås man med de på något sätt (alla är ju så upptagna).

Men GÖR man så? Är det inte lite konstigt? det känns liiite konstigt... Jag tror att upplevelsen skulle vara mycket bättre på detta sätt än om bara han och jag gick, han skulle nog tycka det var lite tråkigt eftersom vi ju ändå umgås jättemycket. Det är inte heller en "upplevelse" på det sättet direkt. Vi har dessutom testat det mesta inom konstig öl så det skulle vara mest för "grejjen" att gå på ölprovning.

Ja... Tacksam för input. Jag kan såklart bara ge honom något annat och kommer vi här fram till att detta är för konstigt så fixar jag till något annat! Har 1½ vecka att bestämma mig på. :nailbiting:

Senast ändrad:
Sv: Tacksam för hjälp med födelsedagspresent (bjuda andra)

Vet inte vad en ölprovning kostar men tänker att varför inte gå tillsammans med hans vänner och de betalar sin del och presenten blir så att säga att ni alla gör en kul grej tillsammans.

Du betalar för dig och honom och alla andra som vill hänga på betalar för sig själva alltså?

Vet inte vad en ölprovning kostar men tänker att varför inte gå tillsammans med hans vänner och de betalar sin del och presenten blir så att säga att ni alla gör en kul grej tillsammans.

Du betalar för dig och honom och alla andra som vill hänga på betalar för sig själva alltså?

Det är en slant, som kanske inte ligger för alla på så sätt. Vi kan liksom alla gå ut och dricka öl på annat sätt och gör det mycket redan, men för den pengen tror jag att jag hade haft svårt att få med folk.

Ja, det tycker jag är en bra lösning. Vi har gjort det i familjen ibland, eftersom vi är såpass många att inte allas lägenheter rymmer alla eller att det är för dyrt för dom som studerar att bjuda så då har vi löst det genom att gå ut och äta och alla utom den som fyller år står för sitt.
Det är annars lite trist att behöva ha sitt kalas hemma hos mamma när man är trettio bara för att man råkar bo på 25 kvm...

Finns det billigare ölprovning då? Måste det vara privat? Jag tänker mig att ölprovning och microöl är såpass inne att en ölprovning nog inte är så himla dyrt i jämförelse med vad några roligare öl på krogen kostar? De brukar ju ändå ligga på 65-85 kronor och uppåt styck. En ölprovning brukar väl kosta cirka 300 kr per person när jag googlat.

Senast ändrad:

Nu ska jag leka Magdalena Ribbing ;)

Lite konstigt blir det ju eftersom han då tvingas välja ut två av sina vänner. Vad säger de som inte blir valda? Om någon av de utvalda tackar nej ska man då ha någon på reservlistan?

Jag tycker också förslaget att ni två går och bjuder in de andra men de får betala själva var det bästa.

KL
Tack för era svar!

Det är nog som jag tänkte, lite skumt.

Det är ingen privat ölprovning det handlar om utan en allmän, med andra.
Det är ingen som helst vits med det hela ifall vi inte har en provningsledare för vi har nog druckit det mesta som skulle dyka upp utan det intressanta är berättelserna runt om.

Jag skippar nog detta i nuläget. Känns lite väl att be ens vänner punga ut den summan (jag hade själv absolut inte tyckt det var värt att hänga med och betala, handlar om 400kr på de ställen som är aktuella). Och jag vill vara säker på att det blir bra så vänder mig inte till ett ställe som eventuellt skulle vara billigare men ett osäkert kort.

Eller så tänker du såhär ( för att krångla till det lite mer;) ):

Tanken från början är ju att du tänkte lägga ut 1600 spänn på 4 personer. Räkna bort er två, så är det 800 spänn kvar. Om du vill ha en privat ölprovning för 10 pers ( 8 kompisar och ni två), så har du ju 800 kr att sponsra med. Alltså blir priset 300kr/person och då får de både en ölprovning, får fira sin vän och en upplevelse själva :) Vet inte hur mycket tid du har på dig, men ring upp 8 vänner och fråga om de skulle tycka det är okej. Kan ju bara tala för mig själv, men hade jag vart din pojkvän hade jag tyckt det var roligare desto fler som vill vara med och fira min kväll:) Det är ju inte helt ovanligt att man som "inbjuden" är glad om man lägger ihop till present istället för att köpa en mindre pryl själv. Kan tycka att även 300 kr är mycket per person i vanliga fall, för en present till en polare, men man får ju inte glömma att de själva får upplevelsen av ölprovningen också :) Tycker ideen är bra och mycket roligare utan det gamla vanliga att försöka hitta någon present som kanske kan passa personen.

Jo, jag känner också att själva idén är helrätt men svårlöst.
Jag tror jag avvaktar något år med detta ändå och ger bort något annat/någon annan upplevelse nu. Känns också som att jag tog mig i kragen angående detta lite sent också.

Kollade just noggrannare på stället jag allra helst bokar och där kostar provledaren en fast summa (dock något över min budget för iår :() och alla betalar sen för sitt respektive ölpaket (de har dessutom en billigare och en dyrare). Det tror jag är den bästa lösningen så fixar jag den fasta summan och min och sambons ölpaket och så får de som hänger med betala för sig och så kan de välja ifall de lägger mycket eller lite pengar på kvällen själva! Den mindre summan är ganska human dessutom.

Det andra jag tänkt på är prylar (såklart :P) eller typ köra sportbil på bana, segelflyg, helikopter eller så. Annars spadag för oss båda. Jag letar vidare, har en budget som sagt men tror ändå jag kan hitta på nåt kul :).

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 498
Senast: Farao
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 084
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Män som vill betala för en, män som bjuder och män som ger dyra presenter, varför? Det här stör mig mer än det kanske borde, men så är...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 772
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama