Täckesmarodör

G

GaurdianAngel

Har fått en ny häst till stallet som visar sig vara en riktigt :devil: på att ta sönder andra hästars täcken. Hästen i fråga har redan slitit itu 3 täcken och inget av täckena kostar mindre än 1000:-/st. :crazy:

Hur gör man med ett sådant monster? Vem ska betala? Ingen är ju säker på att det är detta sto som tuggar sönder, men alla täcken har gått sönder den senaste veckan då hon stått här. Innan var det aldrig problem.

Man måste ju förstå ägaren att det inte fungerar att gå och köpa nya täcken varje gång, men det är ju inte så kul för de ägarna vars hästtäcken blir förstörda.

Egen hage är inte aktuellt då vi bara har två stora hagar och de ligger skilda. Att hägna in en bit av hagen till stoet är inte heller möjligt då hon kommer bryta sig ut.

VI får väl bara hoppas att det går över snart...

Sv: Täckesmarodör

Munkorg!! :angel: Tyvärr har jag ingen bra lösning till dig. Om hon är ny i hagen så kanske det lugnar ner sig när rangen är uppgjord!?

/Timsetim

Antingen får hästen gå själv, med ordentliga el staket borde det väl ändå funka??

Eller så får övriga hästägare komma överrens om hur ni gör, att antingen får ägaren till det här stoet betala täcken varje gång, vilket nog kommer bli ekonomiskt omöjligt i längden eller flytta sin häst någon annanstans. Dock måste ni verkligen vaa säkra på att det är det stoet som är den skyldiga innan ni kräver något skadestånd.

Låta era hästar gå utan täcken är ett alternativ, munkork som nämns här ovan är ett, kleta in täckerna i tabasco är ett tredje alternativ.

Eller så gör man som vi har gjort med våra täckesmarodörer, vi har skaffat täcken som håller helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har för mig att det finns ett medel som man kan ha på täckena som ger en äcklig smak i munnen när marodören kommer! Vad det heter kommer jag inte ihåg, men fråga i en affär där de säljer täcken!
//Z

munkorg. det enda som funkar i längden om hon verkligen biter sönder täcken för jämnan och inte bara för att hon har tråkigt då och då. Till våren går de väl utan täcke så då kan hon ju slippa den när det börjar komma gräs.

Jag har haft samma problem, jag har provat Tabasco, som jag fick tips om här, och det har funkat än så länge.
Jag kletade på det med svamp men det är nog bättre att spraya på det. Spädde också ut det något med vatten.
Ett annat tips jag fick var Bit-ej spray för hundar men det har jag inte provat, men är nog värt ett försök. Lycka Till

Senast ändrad:

Jag fick hit en häst till mitt stall, där ägeran berättade EFTER att hon flyttat in, att hennes häst käkade täcken. Hon undrade om hon skulle stå för lagning av mina täcken, men jag sa att jag inte var intresserad av lagade täcken, då de läcker in osv.
Hon fick välja mellan att köpa nya täcken till mig (vilket hon inte hade råd med i den utsträckning hennes häst förstörde), eller ha hästen i egen hage.
Det blev egen hage.
Kanske hårt, men mina hästar har aldrig tuggat täcken :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: så jag hade varken lust eller råd att handla nya hela tiden.

Låta era hästar gå utan täcken är ett alternativ,

Det är inte ett alternativ för dessa hästar.

munkork som nämns här ovan är ett,

Visst, det kan kanske var ett alternativ, men risken finns att hon kommer klia av sig den och fastna i grenar.

kleta in täckerna i tabasco är ett tredje alternativ.

Låter fruktansvärt kladdigt. :crazy: Eller?

Eller så gör man som vi har gjort med våra täckesmarodörer, vi har skaffat täcken som håller helt enkelt.

Hästarna har "oförstörbara" täcken. Tips på andra täcken som klarar allt, oavsett starka hästtänder?

Hur blandar Ni tabasco "sprayen"? Är det bara tabasco och vatten?

Torkar det in i täcke, eller ligger det som en kladdig hinna?

Tack alla för Era svar!

Det finns hästar där inga täcken håller....

Tja våra tog sönder sex täcken på 2 veckor, vi köpte "hållbara" de har funkat i 1½ år utan en repa i.

GaurdianAngel skrev:
Låta era hästar gå utan täcken är ett alternativ,

Det är inte ett alternativ för dessa hästar.

Varför inte?

munkork som nämns här ovan är ett,

Visst, det kan kanske var ett alternativ, men risken finns att hon kommer klia av sig den och fastna i grenar.

Fastnar hon får hon nog av sig den, men klia av sig den är inte jättevanligt.

kleta in täckerna i tabasco är ett tredje alternativ.

Låter fruktansvärt kladdigt. :crazy: Eller?

Nej

Hästarna har "oförstörbara" täcken. Tips på andra täcken som klarar allt, oavsett starka hästtänder?

Uppenbarligen har inte era hästar det .

Lycka till, jag har inte fler tips att komma med och eftersom de tydligen allihopa var inga alternativ så skitsamma.

Det finns urvidriga medel man kan köpa och spraya/svampa på täcken som avskräcker de flesta hästar. Jag köpte ett medel i en blå burk som man med en svamp strök tunt på de ställen på täckena där hästarna brukade bita. Det blev inte kladdigt eller så, men täckena förblev hela! Kan bara minnas att vi strök på det en gång, behövdes aldrig mer :devil:

Traska in i nån hästaffär och be att få provsmaka :p olika ge-fan-täckena-medel, och ta det vidrigaste du kan finna.

Jag köpte en liten flaska tabasco, kan kanske behövas 1,5 flaska, Blandade med lite vatten så de blev lite mer rinnigt och strök på med en svamp. men efteråt så kom jag på att händerna luktar och det skulle nog varit smidigare med en sprayflaska. Jag har inte provat att spray på, men jag tro det funka bra.Det märks inte på täcket att det har tabasco på sig, ingen hinna eller nåt och heller inga fula fläckar, men luktar gör det.

Du behöver inte ta illa upp för att dina tips inte var några alternativ.

Det är inte mina hästar som går med denna täckemarodör. flertalet är helklippta tävlingshästar och deras ägare vill inte ha dem ute i minusgrader, regn och blåst hela dagen. Därför behöver de täcke, vilket är förståerligt.

Denna häst är stökigt vad gäller allt i täcken, grimmor och benskydd. Hon kan inte låta något sitta på och då de har en hage med skogspartier, så vågar vi inte ha grimma på under hagvistelsen. Grimman kan lossna, men den kan även fastna i en gren och då kan det gå illa.

"uppenbarligen har inte era hästar hållbara täcken"
Det finns troligen inte ett täcke som skulle klara en dag med detta sto. Täckena som hästarna har ÄR mkt bra kvalite och för en häst som kan tekniken med att få sönder så är inga täcken försvåra.

Skriv själv vad Ni har för täcken som är så himla hållbara!

Tassetass och Apollo.

Tack för Era tips om " äckelgrejor"! :bow:

Nu ska det prövas! :devil:

GaurdianAngel skrev:
Denna häst är stökigt vad gäller allt i täcken, grimmor och benskydd. Hon kan inte låta något sitta på och då de har en hage med skogspartier, så vågar vi inte ha grimma på under hagvistelsen. Grimman kan lossna, men den kan även fastna i en gren och då kan det gå illa.

QUOTE]

Ja det beror ju på hur man sätter fast grimmor och dyligt, det finns många och lätta knep hur man kan göra för att grimma ska lossna om hästen verkligen fastnar.

Jo, det vet jag. Men denna häst tar av sig grimman i vilket fall som helst, så munkorg är tyvärr ingen lösning.

Det där låter bekannt...vi hade en sådan häst i stallet där jag hade min sköthäst tidigare...ALLA hennes dyra märkestäcken blev förstörda... tillslut sa vi stopp eftersom det blev för dyrt att köpa nya (att laga går ju inge bra på regntäcken å dyl). Det blev så att ägaren till den hästen som förstörde täckerna lånade ut "skräptäcken" åt min sköthäst (såna som det inte gjorde så mycket om de blev förstörda). Tyvärr fanns ju inte dom täckerna i överflöd utan det blev så att vi delade av hagen & "täckesbitaren" fick stå med en ponny som i princip aldrig behövde några täcken (och när han väl behövde ett så fick han låna ett "skräptäcke"´av hästägaren).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik *långt och rörigt* Jag vet att det under åren ploppat upp en hel del trådar ang förstörda täcken, dock tycker jag de oftast handlar...
2
Svar
35
· Visningar
4 639
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar