täckeshjälp... megaskav :(

Sv: täckeshjälp... megaskav :(

Köp ett HW med halvhals. Ha samma täcke på dygnet runt.

Innan du byter täcke- ha bara ett o spänn det nedre bogspännet lösare- ger mindre tryck på manken när den äter.

Lycka till med eländet.

tack!

Ska köpa ett 370gr imrg. Är det bra så blir det ett 200gr oxå tror jag.
Problemet är ju sen när det börjar regna.
Min häst vill inte vara täckestork (ok, matte kan inte sova med gott samvete om hästen har blött täcke som pyamas :angel:)

Jag har slutat att ta av dyngsura täcken iom att hästen är torr under.
De torkar skapligt fort- mkt fortare än annars.

Vad ska du då sätta på över natten?:eek: bogskavsekiperingen;)

Kom ihåg att du ska ha den patenterade X-knäppningen framtill.

kan man inte klippa isönder en gammal madrass. och klippa ut ett U som man säter runt manken. t ex en tältsängs madrass, om hästen har en extremt hög manke så kan du ta dubla lager madrass. så att manken inte rör vid täcket alltså. eller så kan man kanske ta ett halvhals täcke och klippa hål för manken och sätta ett tunt löst sittande tyg över manken som inte spänner mot så att det skaver.
min häst har också en hög manke nu efter att ha tappat sina muskler efter hälta :( men som tur är så skaver inte täcker mer än att manen blir sliten. men hellre att manen blir sliten än huden, har ett shire vinter täcke. sitter perfeckt^^. fleece täcken skaver mer på min nu, men till och med öbs inne täcke passar perfeckt^^, bara lite liten i bogen^^

om du måse ha två täcken, kan du inte ha en fleece under som har helhals och inga sömmar på manken?
räcker det som skydd?

Sen kan du ju spraya sån där plast-spray på manken. Sån som man sprejar på på sår.

HW har ju ett nytt liner-system på sina täcken om du nu vill ha ett innetäcke och lägga på ett annat över när hon går ut.

Jag har själv ett fullblod med rejäl manke men har aldrig fått skav på honom så länge han har blankt foder i täcket.

Han har HW/bucas täcken och jag tycker att även de med vanlig hals är så skurna att de ligger väl över manken och inte riskerar att kasa bakåt.

De flesta täcken på marknaden är inte alltid anpassade för våra älsklingar. Jag syr alltid om mina nya täcken innan jag ens lägger på dem. Jag flyttar upp bogspännena så de ligger ''kant i kant'' med halsskärningen (svårt att beskriva)
Sen jag började med detta har jag aldrig haft ett skav på mina hästar,har både fullbod med jätte manke och haft hyperkänsligt halvblod:)

KL

oj har aldrig sett skav på manken av täcke - hemskt :(

generellt nr 1:
fleecefodrat regntäcke väger massor, är mkt otympligare än ett thermotäcke.
dessutom så greppar fleecen tag i det material som är under, dvs det "drar" betydligt mer än andra material.

horse saver täckena har jag också och gillar dem, men de väger MASSOR. skulle aldrig ha på en skavkänslig häst av den anledningen.

Messy: om hästen står i utebox finns ingen anledning att ha dubbla täcken eller annorlunda täcken inne eller ute. Köp ett LÄTT thermofodrat täcke så försvinner säkerligen problemet. såna väger ingenting, och är passformen korrekt blir hästen väldigt bekväm i det.

Ett tips köp grangårdens spensalva (till kor), den funkar jätte bra på skav, smörj 1 till 2 ggr om dan.

Funkar jätte bra på alla hästar och skaven försvinner garanterat.

Om inte "alla" kan involveras så köp olika täcken så du själv kan byta dagligen då.
Eller lös det på annat sätt.

Själv var jag tvungen att åka till stallet innan jobb och slänga på min, för här ingår inte täckesbyte alls. :crazy:

Jag menade inte utan täcke nu i smällkalla vintern kanske, men så snart det blir plusgrader och lite varmare i luften :)

De såg OK ut, men bogspetsen ska hamna mellan bogspännena för att inte få skav- där oxå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka