täckeshjälp... megaskav :(

Messy

Trådstartare
http://www.facebook.com/photo.php?pid=1978508&l=f0d219f2ef&id=613041961

Så såg hon ut för ett år sen.... mitt i vintern...
Jag var bortrest och en kompis tog hand om henne ca var 3:e dag. Så det gick fort (hände sista 2 dagarna antar jag för hon såg inte ut så sista gången min kompis var där).

I år har jag varit superförsiktig, haft bogskydd, men så började det (hon blir tunnhårig på manken). Jag har smort in med aloe vera gel (så det inte kladdar men ändå återfuktar). Borstar noga...
Haft fårskinn under bogskyddet på manken, men nu skaver tydligen det med.
Testat olika täcken.
Hon är fullblod och manken står upp. Halvhals verkar inte hjälpa så mycket när hon äter och tar ner halsen.

Tips? Kan ju inte ta av täcket mitt i vintern och hon står i utebox.

Sv: täckeshjälp... megaskav :(

Går det att skära ut en padd med hål för manken som du sätter under manken/den delen som skavs av täcket/bogskyddet? Det borde ju lyfta täcket samt låta manken gå fri.

funderade på att stoppa en nylonstrumpbyxa och sy fast i bogskyddet... som en falukorv...

en lämplig padd skulle kanske vara något!

kan du sätta en överrullningsgjord utanpå täcket för att fixera fast det på hästens kropp, så de inte rör sig så mycket över manken?

prova renskinn istället för fårskinn mot manken..

sy fast fårskinn bakom, framför och på sidorna om manken på insidan av täcket, klipp upp täcket över manken och sy en "bubbla" av tätt tyg över, så manken inte blir belastningspunkten för täcket utan belastningen blir runtom..

ger du betfor eller spannmål till hästen? prova att ta bort allt betfor och allt spannmål, speciellt korn gör hästar hudkänsliga (finns forskning på det) men många bukefalister har erkänt att deras hästars hudproblem (mugg, skav, "proteinknölar") minskat sedan betforen drogs bort..
ersätt näringen med lusern och halm (så att det blir bra för hästens näringsbehov)

några olika tips iaf.. jag hoppas att du hittar en lösning som fungerar :)

Har du provat att spruta pälsglans på skavområdena under bogskyddet? Det ska göra så det blir lite "halkigare", kom inte på vad ordet för det heter.

en överrullningsgjord UNDER kanske skulle funka :D
Över tror jag inte på, för det lär glida ner å ligga ann ännu mer :S

Hon får inte betfor eller lusern. Hippo harmoni och soya och vitaminer (hö å hösilage + halm i hagen).
Däremot kanske en b-vitaminkur skulle sitta på sin plats?

tack för tips!!! ska sy in någon korv iaf :D å kolla efter gjord!!! Det var smart!

deathslyna: japp, fast jag törs inte direkt på, skulle vara f*n om jag blistrade det redan ömtåliga med pälsglans :D

Är fodret i täcket (särskilt vid manken) av blankt nylon, annars kanske det kan funka?
Täcke med hög halvhals som är skuren "rakt ner" kanske. Ex som Horseware.
Borde inte ta i manken lika mycket.

Senast ändrad av en moderator:

det förra var bomull, nu är det blankt (domani).

Utetäcket tror jag är ok (horsesaver halvhals), men innetäcket ställer till det :S

har kikat på horseware, men de har inga innetäcken som är halvhals väl?
ifs, nu när det är kallt kanske hon kan ha ett 3-400gr dygnet runt, inget innetäcke under (står i utebox). Det regnar ju inte...

Problemet (tror jag) med halvhalsen är att när hon betar (ok, äter halm) så är ju täcket i manken iaf, för den blir högsta punkten.

Men... det är ifs en bra ursäkt att köpa horseware :angel:

Min ponny får exakt likadant av sin krubbitarrem i nacken, fick tips av vetrinären att smörja med idomin eller annan fet salva.

funkade det? blir det inte stövigt och skaver mer? typ kladdar i täcket?

du behöver inte ha innetäcke inne, ett bra utetäcke funkar lika bra. tipset på horseware är bra, hade samma problem på min förra, det fixade horseware:)

Jag har ett horseware rambo rug innetäcke med den skärningen så det finns!

Det finns innetäcken med halvhals i Horsewares sortiment.

Jag skulle genast byta ut täcket, bara det faktum att det behövs bogskydd innebär ju att täcket har fel passform för hästen och det skulle inte jag acceptera, att sätta bogskydd är ju bara att maskera ett dåligt sittande täcke. Att den dessutom fått jätteskav trots bogskydd visar ju tydligt att det verkligen inte passar :mad:

Nä, byt ut täcken med en gång. Tills du hittat ett nytt kanske hon kan ha utetäcket på inne eftersom du skriver att det inte skaver.

Har själv fullblod och även extremt skavkänsligt halvblod så jag vet att det kan vara ett jälva mecklande för att hitta bra täcken. Där är Horseware med halvhals helt outstanding så satsa på ett sådant!

Lycka till!

alltså bogskyddet har hon pga att jag skulle fästa fårskinnet vid manken. Det skaver inte på bogen.
Om jag skulle lägga ut kort så SER det ut att ligga bra :crazy:

Hon kan inte ha bara utetäcket, det är fodrat med enbart fleece = kallt :(

Har som sagt testat massa olika, men inget hjälper.

Dock ringde jag strömbergs idag, å de har *tadaaaa* lager där jag bor (vad är oddsen).
Så imrg ska jag dit och titta!! Hon var supertrevlig och hade själv fullblod med manke of the year :angel:
Sen hittade jag massa skumgummi på jobbet som vi packar med, så jag ska ta hem sådana och klippa hål för manken (i hopp om att det iaf läker ihop lite.

Ser ett ljus i tunneln ;)

köp täcke med helhals och utan söm över manken. hjälper även mot manskav. sen kan du fodra området vid manken med fårskinn också.

Har jag förstått rätt nu. Har du dubbla täcken på hästen?

Om det är så, så ska du genast sluta med det. Dubbla täcken ger ju extra tyngd (= extra skav). Fixa ett vintertäcke som sitter bättre.
En storlek större kanske? Min häst fick skav av 145 trots att täcket var lagom i storlek. 155 är aningen stort, men skaver inte.

Sen på känsliga hästar är det ju även viktigt att man varierar täckena så det inte ligger och skaver på exakt samma ställe.
Ha aldrig samma täcke inne som ute, och variera helst även dessa täcken.
Låt hästen stå utan täcke dagar det är lite varmare.

Köp ett HW med halvhals. Ha samma täcke på dygnet runt.

Innan du byter täcke- ha bara ett o spänn det nedre bogspännet lösare- ger mindre tryck på manken när den äter.

Lycka till med eländet.

Har jag fattat rätt om hon INTE får skav av Horse Saver med halvhals? Det fleecefodrade (Dorset). Då skulle jag försöka prova ett Horseware med wug först innan du köper. Min D, med monstermanke, fick inga skav eller rugg alls varken av HS eller av horseware Amigo. Rhino Wug däremot nötte på manen vid manken. Blev inte värre än så, dvs ful man där, men med tanke på att din får såpass skav.

Nu har de ju gjort om HS, och vet inte hur de nya sitter, men den gamla modellen fanns ju i tjockfodrad (370 gram) version med.

Annars är jag inne på samma som andra sagt, att lägga en 'kudde' med utskärning för manken, och så att kudden är högre än manken, så täcket vilar på kudden. Hur du ska få det sitta fast är en bra fråga dock.

Ang bogskyddet, vilket håll har du det åt, rättvänt? Vänd det ut och in i så fall, så får du bort den idiotiska sömmen som ofta är precis längsmed manken. Den sömmen har gett mankskav på vissa här som inte haft mankskav utan bogskav och därför fått bogskydd.

köp täcke med helhals och utan söm över manken. hjälper även mot manskav. sen kan du fodra området vid manken med fårskinn också.

Fast när hon betar så blir högsta punkten manken = skaver... det är lite det som är problemet :crazy:

Har jag förstått rätt nu. Har du dubbla täcken på hästen?
Ja jag varierar tjocklek på innetäcket, sen ett skal över ute.

Om det är så, så ska du genast sluta med det. Dubbla täcken ger ju extra tyngd (= extra skav). Fixa ett vintertäcke som sitter bättre.
En storlek större kanske? Min häst fick skav av 145 trots att täcket var lagom i storlek. 155 är aningen stort, men skaver inte.
Har inte testat förstort, problemet med vanliga täcken är att det hamnar bakom manken, därför har jag försökt gå över till halvhals. Har dock inte hittat något bra innetäcke.

Sen på känsliga hästar är det ju även viktigt att man varierar täckena så det inte ligger och skaver på exakt samma ställe.
Ha aldrig samma täcke inne som ute, och variera helst även dessa täcken.
Låt hästen stå utan täcke dagar det är lite varmare.
Fast man kan inte begära att alla ska involveras. Det är ett täcke på å ett täcke av... hon kan inte stå utan, fullblod med ryggproblem + står i utebox.
Dock är jag noga med att hon alltid har rent på sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka