Täckesbyten, när det är kallare än tex -10?

Caca

Trådstartare
Som rubriken lyder; byter ni täckena inför utsläpp när det är ca 5-15 minusgrader ute? Lite slöa funderingar från min sida;

I mitt stall byter vi vanligtvis täcken vid ut- och insläpp, på de hästar som är hel- eller halvklippta. Stallet är isolerat men det håller ungefär samma temperatur inne som ute.

Är jag sjåpig men visst känns det lite fel att ta av ett varmt täcke och lägga på ett nytt kallt "bara för att" när hästen ska gå ut i ca 10 minusgrader någon minut senare? Eller blir de värmda av täckena så fort iaf?! Funderar kring om det kanske är bättre att ha ett innetäcke på natten och sedan bara kompl det med ett tunnt utetäcke vid utsläpp? Tror ni att fodret i täckena påverkar, om det är bomull eller nylon? :confused:

Motiveringen till att överhuvudtaget byta täcke skulle ju vara att olika täcken belastar olika punkter, att hålla utetäckena lite renare från gödsel eller hur man nu vill resonera... Så, hur gör ni?!

Sv: Täckesbyten, när det är kallare än tex -10?

Jag har samma inne som ute, har kallstall så är det -10 ute så är det det inne med. Förr bytte jag täcken inne/ute, mest för man 'ska' och det 'kändes bra'. De fick dock ett varmt (rumsvarmt) täcke på sig på morgonen. Dock så ville min mor, som sköter in/utsläpp när jag jobbar natt, slippa täckesbytena om det gick. Så hästarna fick nya funktionstäcken. Inte varit minsta problem, och ser inga nackdelar jmf med när jag bytte - sålänge man ser till att ta av täcket och kolla dem under regelbundet iaf.

Bajs på täckena är inga större problem, då det är otäckat nattetid när det är plus, och när det är kallare är ju bajset fruset (och de ligger oftast inte i det), men skulle så vara så tvättar & impregnerar hellre en gång extra då. Om man nu bryr sig, mina ligger inte så mkt i bajs att det känns som annat än ett estetiskt problem med bajsfläckarna, och de går ju bort i vårtvätten. Det som däremot kan vara är insidan på täcket, som kan bli grisigt. Så där kan ju vara en fördel att ha två att byta mellan (men ändå ha dygnet om), eller ha ett tunnare 'undertäcke' och ett skaltäcke över.

Sen, jag tror inte kallt täcke på gör minsta lilla. Tänk alla de hästar som går från minus 15 till +5 och sen omvänt igen. Men känns som onödigt besvär, ffa i ett inackstall, och jag är också lite 'sjåpig' och tycker det känns taskigt med kallt täcke, men hästarna tycks inte bry sig de få ggr det hänt.

Jag tycker det är elakt att slänga på ett iskallt täcke på morgonen :p
Antingen så får täcket hänga inne i den uppvärmda delen av stallet eller så har hon samma täcke ute som inne.

idag var det runt -3 grader inne i stallet och -11 grader ute. Jag lägger på utetäcket över så dom har 2 täcken utomhus, 18-åringen är helklippt och 6 åringen är klippt på halsen än så länge bara.

Känn under täcken när du lagt på det. Innan du ens fått det rätt på hästen så är det varmt på insidan. Mao tror jag hästarna knappt ens märker det. Men det kan ju bero på var för foder det är oxå kanske? Jag har bara lätta HW-täcken och de blir iaf varma direkt (oavsett helklippt eller oklippt lurv i mitt fall). Tror det är värre med läder eller kompakta schabrak än luftiga täcken.

Jag har samma täcke ute och inne på ena hästen. Jag har alltid bytt mellan stall- och utetäcke men jag tyckte detkändes lite onödigt när det är samma tjocklek på täckena och nästan samma temperatur ute och inne.. travaren byter jag täcke på, han har tunnare inne. Men helklippta ponnyn får stå med utetäcket dygnet runt. Sannerligen smidigt.

Lägger på utetäcke på innetäcket nu när det är så här kallt. (10-15 minusgrader)
Vi har ett par halvdörrar öppna i stallet på natten men det ligger i alla fall på ett par plusgrader inne.

Samma täcken ute som inne. Vi byter endast täcken när hästen fryser el är för varm, då vi reglerar med att lägga på el ta bort ett täcke. Man får se till att skaffa täcken med bra passform och sen skrubbar man dem på våren.

Stallet håller omkring 1-3 plusgrader nu vintertid. Mina är oklippta och står således nakna inne och får ett lämpligt täcke på sig vid utsläpp. De klippta hästarna har ett innetäcke på sig som kompletteras med ett ytterligare vid utsläpp.

Senast ändrad:

Vi byter och lägger på utetäcket, det är varmt på ett kick, inget de lider av med andra ord. :)

Ja du överdriver totalt : )

Hästen har en komfort zon på ca 20 grader. att ett täcke skulle vara lite svalt/kallt när det läggs på innebär med andra ord precis noll för den.

Vi har samma inne o ute eftersom det är ett täcke som släpper igenom till viss del och inte ska bli för varmt och det är kallt i nya stalldelen där hon står.

Men nu ska jag chocka dej:p Jag är så sjåpiog att jag (nu när det är så kallt) lägger in hennes täcke på kontoret (som är varmt) när jag rider för att inte lägga på ett iskallt täcke efteråt:crazy:

Direkt efter ridningen om hon är svettig (klippt nu så oftast inte så väldigt varm) lägger jag på jättetjocka ylletäcket en stund, sen efteråt vintertäcket uppvärmt från kontoret:angel: Sjåpig med musklerna...

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 374
Senast: Unafraid
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
N
Hästvård Jag ska flytta stall till hösten och det kommer ingå täckesbyte vilket det inte gjort förut. (han har då haft 300 g täcke både ute och...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 985
Senast: Noisette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025