Täckesbitare

arabia

Trådstartare
Vad gör ni med hästar som biter sönder andra hästars täcken? Min pålle fick i förra veckan ett nytt täcke som igår blev sönderbitet o vi var o köpte ett nytt igår o idag är det oxå sönder, trots att vi la på "antibitklet". Det börjar bli lite dyrt med alla dessa täcken.

Sv: Täckesbitare

Kanske ställa i egen hage... Jag har en av mina som biter i andra för hon är ledare. Men om hon står med mindre andra hästar i hagen brukar de andras täcken få va hela mer...

Hästar är ju flockdjur så egen hage är inget alternativ o dessutom har de väldigt roligt i hagen med mkt lek o bus. Den hästen som biter är lägre i rang än min pålle. Han biter inte sönder täcken på mina ston om han går med dom för de jagar bort honom, men i gengäld har han väldigt tråkigt med tanterna för de är inga sprallapor precis.

Vad hade du för antibitklet?

Jag själv har haft samma problem med en av mina hästar. Jag har provat minst 5 olika märke men det fanns en som fungerade bra. Namnet har jag inte men det var en kort vit rund burk med svart/orange klister märket och klet själv var tjock vit geg. Smöjade det på andra hästens täcke och "Wahlaa!". Jag ska försöker hitta namnet och kommer tillbaka med det.

Men om han inte biter i stonas täcken så kan han väl gå med någon av dem i "egen" hage??? Jag skulle bli tokig om jag skulle behöva köpa nya täcken pga någon annans häst biter sönder dem! Prioriterar ni lek och bus i hagen framför hela täcken så är det väl inte så mycket att göra åt!

Jo! Har ni provat att ha en så kallad haklapp på den som biter? Har hört en del som varit nöjda med effekten och den är ju "snäll" mot hästen också! (Fast jag vet å andra sidan de som inte märkt någon skillnad!)

Hacklappen fungerar främst påde som biter i sitt eget täcke.

Annars kan akanske en sk greenguard vara ett alternativ..

Nja jag har skillda hagar på hästarna efter hur mkt de äter dvs varmbloden försig för de ska ha en jäkla massa foder, arabstona för sig för att de är fånghästar o ska inte ha fri tillgång på foder o så shettisarna försig. man försöker ju ha de hästar ihop som fungerar bäst ihop eller? stona tycker inte om bithästen o mest därför går han inte med dom, enkelt eller hur?

har också tvingats dras med detta "täckerslagande" var eviga vinter då hästarna blir som galna och leker hela tiden. Den enda lösningen är väl att låta dom gå utan eller ta fram symaskinen om man inte vill köpa nya hela tiden;)
jag har börjat låta han stå inne om han är svettig efter ridpass annars får han ofta gå utan om de inte är skitväder!

CaliforniaSwed skrev:
Vad hade du för antibitklet?

Jag själv har haft samma problem med en av mina hästar. Jag har provat minst 5 olika märke men det fanns en som fungerade bra. Namnet har jag inte men det var en kort vit rund burk med svart/orange klister märket och klet själv var tjock vit geg. Smöjade det på andra hästens täcke och "Wahlaa!". Jag ska försöker hitta namnet och kommer tillbaka med det.

Sånt har jag i boxen hos min ena....det verkar äckligt då hon inte biter alls längre :D

Prova Crib Halt, om det fortfarande finns, min häst gnagde på väggen och han slutade gnaga med det kletet. Vi hade det även på täcken och det funkade också. Min kompis "smakade" på det av misstag, hon sa att tungan blev som bedövad av det. :D
Javisst ja, jag köpte det på odal.:)

jag vet inte vad antibitkletet heter, men det är en orange burk med svart text o själva kletet är orange, köpte det på EKO o skulle vara bra.

Jag har också provat en massa märke på medel mot bitning, o de är inte billiga om de inte fungerar.

Hade vanlig skillingaryd salva hemma o provade det, va snopet det funkade....

Nu smörjer jag det mesta som de står o gnager på, även på täcke!! (inte hela täcket, men på kanter o där de siktar för att bita, i regel på baken/sidan.) De tycker inte om lukt eller smak hos oss iaf. :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 021
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar