Täckesätande unghäst

L

lindner

Jag har ett ganska vanligt problem här hemma i form av en 4-åring som älskar att leka och därmed riva sönder de andra hästarnas täcken. Eftersom vi anser att hästar ska få vara hästar är det absolut inget alternativ att släppa honom i egen hage.
Finns det någon som har några tips på bra anti-bitmedel eller på hur man ska bete sig med en levnadsglad täckesmarodör?

Sv: Täckesätande unghäst

Finns en haklapp av plast som man sätter i grimman, hästen kan beta men inte bita i täcken.

Jag köpte en burk med med antibit medel i kommer dock inte ihåg vad den hette. finns en på burk som man sörjer på och en spray hon i affären rekommenderade den på burk då det sitter fast bättre på täcket. Vet dock inte hur många hästar ni har täcken på så det kan ju bli rätt dyrt och då tror jag att haklappen som förra nämnde är bättre.

Men hästen som bet på min hästs täcken slutade efter att jag hade på det där medlet för det var verkligen inte gott

Man kan använda sig av krubbnix, typ anti bit spray, tabasco har jag också hört. Haklappen låter smart, hoppas att något funkar, för det där är inte kul. Det gick ett täcke om dagen här förut när min kille hade en sån hagkamrat.....

Min häst är likadan! Förra året kraschade han 4 st täcken för mig! Provade först med anti-bit krämer och sprayer med det funkade inte! Så det blev en sån där haklapp som Mitrolle föreslog. Den fästes i grimman och de kan äta och dricka med den på, kanske inte så vackert men ack så funktionellt!!! Lycka till!

"No bite" funkar på våra....
(smakar inge vidare kan jag lova)
Finns på burk - lätt att pensla på täcken, bandage etc, "uppdatera" efter regn/tvätt.

"Crib halt" är kletigare, passar bättre för väggar & staket än täcken...
Fungerar oxå alldeles utmärkt.

Finns en haklapp av plast som man sätter i grimman, hästen kan beta men inte bita i täcken.

jo jag har hört om de men vi har helst inte grimmorna på i hagen pga skaderisken, när 4-åringen stod hos min hopptränare på tillridning provade de att ha grimma i hagen men den plockade han av hela tiden så antagligen skulle han göra detsamma här hemma.

Finns det ingen häst som Inte har täcke på sig ? :p

Om hästen plockar av grimman, se till att ha en som sitter bra(ej löst), och ha ett halstäcke att sätta fast den i.

nej bara den gamla ponnyn går utan täcke, så länge han inte blir blöt vill säga. de andra tränas och tävlas så de måste ju rakas på vintern och då är det verkligen täcke som gäller.

ja det lutar åt att prova den där haklappen, vet att de drog åt grimman som sjutton hos min tränare men han lirkade loss den iallafall. men jag får ge det ett försök, plockar han av den får jag gå på skattjakt i hagen :)

Har testat haklapp både haklapp och No Bite på min, behövs inte mycket No Bite för att de ska sluta gnaga. Får man lite på fingrarna själv så sitter det kvar ett bra tag och smakar förjäkligt kan jag lova ;)

och jag har en unghäst som till och med suger på kardborremmen på flughuvorna TROTS att den är dränkt i smaka-illa-medel...
Så jag antar att smaklökarna är olika på hästar :angel:

Håller med! Jag har fullkomligt dränkt in täcket med bådeno-bite kräm plus spray...men icke! Han bara tar tag i bogen påtäcket och DRAR tills kan kan klättra ur det och demolera det till molekyler!:devil: Därav testade jag haklappen,som hör o häpna funkar!!!:angel:

min ridinstruktör tillika stallhavare har inte täcken på sina hästar mer än absolut nödvändigt... många har aldeles för mycket och ofta täcken på.. hästen har päls och låter man den gå ute och naken så sätter den päls därefter och klarar sig.. sedan finns det ju hästar som svettas väldigt mycket eller har extrem pälsväxt (pga sönderavling?!) som gör att man får lov att klippa de om de skall ridas och då behövs täcke.

Personligen hade jag ALDRIG accepterat att smörja in mina täcken i något medel för att någon annans häst sabbar de.. isf så får de antingen ta bort sin häst ur hagen där min häst går eller skaffa någon lösning typ "munkorgen" som det talats om...

exempelvis.. hur fungerar teflontäcken med de där anti-bit medlen? det finns ju en del som kan sabba sådan typ av ytbehandling.

Den tanken slog mig oxå när jag smörjde in mitt Teflontäcke... Nej usch för anti-bit krämer och sprayer! Bättre med haklappen så slipper man allt kladd och duttning hit och dit.

förutsatt att det inte är din egen häst som tuggar sina egna täcken.. ställ krav på ägaren till boven i dramat!

min ridinstruktör tillika stallhavare har inte täcken på sina hästar mer än absolut nödvändigt... många har aldeles för mycket och ofta täcken på.. hästen har päls och låter man den gå ute och naken så sätter den päls därefter och klarar sig.. sedan finns det ju hästar som svettas väldigt mycket eller har extrem pälsväxt (pga sönderavling?!) som gör att man får lov att klippa de om de skall ridas och då behövs täcke.

Personligen hade jag ALDRIG accepterat att smörja in mina täcken i något medel för att någon annans häst sabbar de.. isf så får de antingen ta bort sin häst ur hagen där min häst går eller skaffa någon lösning typ "munkorgen" som det talats om...

exempelvis.. hur fungerar teflontäcken med de där anti-bit medlen? det finns ju en del som kan sabba sådan typ av ytbehandling.

Håller absolut med om att man inte skall använda täcken i onödan men som jag skrev tidigare är det här hästar som tränas och tävlas och därför måste de klippas på vintern. Jag rakar de hellre och slänger på ett bra täcke än riskerar att de blir förkylda pga av att svetten i pälsen kyler ner de efter arbetspasset.

sen måste jag nog förtydliga mig lite, vi har alltså ett privat stall så 4 av 6 hästar är mina, de andra tillhör min mamma och min syster. Så jag har ingen hästägare att ställa krav på dessvärre ;)
Nu är det ju de andra hästarnas täcken som han river sönder, hittills har han fått gå naken året runt utom när det regnar eller blir blötsnö för då fryser han. Men eftersom att han kommer tränas mer i vintern blir jag tvungen att raka honom, han får en duktig björnfäll om vintrarna, annars kommer den stackaren dö av värmeslag på träningspassen. Men han brukar iallafall låta bli sitt egna täcke...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka