Täckes ångest

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BabieBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 979
B

BabieBus

Har spanat in ett vintertäcke på horze hemsida som heter Cosy exclusive vintertäcke, någon som har sett det? Frågan är bara att det är 400g i fyllning, blir det då för varmt om man dessutom har ett stalltäcke under på sisådär 250-300g under, då stallrutinerna är att utetäcke läggs på innan utsläpp. kan hästen ha på sig bara detta vintertäcke i stallet och sedan gå ut med samma fast då med halsdel också som tas på innan utsläpp? Eller blir det för kallt?

alternativ nr 2 är att köpa vanligt stalltäcke på 300g och sedan ha ett vanligt regntäcke med fleecefoder och ofodrad halsdel till över vid utsläpp?

Hjälp mig, jag är helt lost nu, första hästen å allt!! Vad tycker ni?

Sv: Täckes ångest

Jag tycker det översta låter riktigt varmt, det understa låter mer rimligt.
Det är svårt att säga när man inte vet något om hästen också.
Alla hästar är olika och mkt spelar in.

Min häst var helklippt förra vintern och hon gick mest med 200gram på sig både inne och ute (kallstall), då var det typ 0 grader ute eller några plusgrader.
Blev det kallare hade hon 300 gram inne och 3-400 ute, aldrig mer än 400 och jag är jättenoga med att hon inte fryser.
Hals har jag bara på om det är riktigt kallt eller om det blåser/regnar mkt eller blötsnöar.

Det är svårt med täcken om man inte är van!

Har spanat in ett vintertäcke på horze hemsida som heter Cosy exclusive vintertäcke, någon som har sett det? Frågan är bara att det är 400g i fyllning, blir det då för varmt om man dessutom har ett stalltäcke under på sisådär 250-300g under, då stallrutinerna är att utetäcke läggs på innan utsläpp. kan hästen ha på sig bara detta vintertäcke i stallet och sedan gå ut med samma fast då med halsdel också som tas på innan utsläpp? Eller blir det för kallt?

alternativ nr 2 är att köpa vanligt stalltäcke på 300g och sedan ha ett vanligt regntäcke med fleecefoder och ofodrad halsdel till över vid utsläpp?

det är helt vansinnigt att bestämma hur tjocka täckena ska vara innan du känner och har bevittnat individen. vad har ni för grader i stallet och hur varm/frusen är hästen? är den klippt? får den mat i hagen? hur ser hagarna ut?

skulle aldrig i livet ha 400+250 gram på hästen, jag har ett fullblod som tränas och klipps vintertid, han har ALDRIG gått med mer än 360 gram ute NÅGONSIN - så tjockt har han om det är -15 grader ute. aldrig frusit en dag!

satsa på ett varmfodrat stalltäcke (behover INTE vara en massa gram för att hålla värmen!) och sen ett lätt, lätt ,LÄTT regntäcke över som skal ute i hagen! det är den bästa lösningen om man bara har täckespåtagning och inte byten! Helt värdelöst att köpa en massa tjocka överlags täcken ovanpå då!

varför i 17 ska du ha hals på ? :confused:

Senast ändrad:

varför i 17 ska du ha hals på ? :confused:

Hon rullar sig väldigt mycket. och våra hagar är otroligt leriga tack vare gammal sjöbotten...thats why. Leran blir som cement när det väl torkar tyvärr, folk kan knappt kratsa ur hovarna här bland annat.

Skriver som de andra. Vad har du för stall och väderförhållanden? Är det varm/kallstall. Hur är vintern där du bor i vanliga fall? Snö, regn eller blåst? Vilka temperaturer? Över/under nollan? Får hästarna mat i hagen? Har de skydd?

Förstår att du vill ha hals. Hade jag varit i dein situation hade jag om det var kallstall haft samma täcke. Mina har aldrig haft varesig pälsproblem eller varit för kalla i hagen på det sättet, men de står i kallstall. Hellre samma ute täcke hela tiden än samma stalltäcke helatiden plus ett ovanpå i hagen. Gillar inte att ha dubblatäcken.

Hade det varit varmstall hade jag haft ett tunt alt inget täcke i stallet och ett fodrat vintertäcke ute i hagen.

Ett funktionellt täcke är ett sådant du kan använda både inne och ute. Jag skulle hellre satsat pengarna på ett täcke som är lagom - ett 300 g utetäcke med bra passform och andasfunktion och nött ut det, dag som natt.

Har iofs aldrig förstått mig på det där med täckesbyten egentligen, dels för att 1) min häst går på lösdrift = alltid ute.
2) Det ofta bara skiljer ett skaltäcke över innetäcket, vilket bara håller vätan borta, så vad är det då för vits med täckesbyten om tjockleken är densamma på både inne och utetäcken, under förutsättning att täckena ej är genomvåta?

Liknande trådar

Utrustning Kommer flytta min häst till stall med utebox i februari nästa år. Har aldrig stått i stall med utebox och där ingår inga täckesbyten. I...
Svar
6
· Visningar
956
Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
2 000
Senast: Wera
·
Utrustning Nu undrar jag vilka täcken ni anser är nödvändiga att ha :) (vill inte höra att jag ska sluta klippa och strunta i täcken) Själv har jag... 2
Svar
28
· Visningar
2 156
Senast: Julle
·
L
Islandshäst Skall helklippa Lilla T snart så ja måste införskaffa lite täcken men jag har ingen koll alls. Detta är vad ja hade tänkt mig. Innom...
Svar
7
· Visningar
1 144
Senast: Ryver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka