Täckes hjälp

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare LillaT
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 144
L

LillaT

Skall helklippa Lilla T snart så ja måste införskaffa lite täcken men jag har ingen koll alls.
Detta är vad ja hade tänkt mig. Innom parantes = inne:

+ grader + sol = ofodrat regntäcke (naken)
+ grader + ruggit = fleece + ofodrat regntäcke (fleece)
- grader = 300 g stalltäcke + ofodrat regntäcke (300g stalltäcke)
Svinkallt/lösdrift = 400g vintertäcke + hals

Låter detta bra ? Kan tänka mig att det är helt fel men har ju aldrig täckat innan..

Sv: Täckes hjälp

+ grader + sol = ofodrat regntäcke (fleece)
+ grader + ruggit = fleece + ofodrat regntäcke (fleece)
- grader = 300 g stalltäcke + ofodrat regntäcke (300g stalltäcke)
Svinkallt/lösdrift = 400g vintertäcke + hals (400g stalltäcke)

på mitt frysna hbl hade jag följande och de klarade hon sig med.

Ner till 10 grader otäckad, Från +10 och ner till 5 plussgrader ofodrat regntäcke.

Sedan fick hon ha fodrat regntäcke ner till 0 grader kunde även ha detta upp till 10 grader då de andades så pass bra.

Från 0 och ner till -10 grader hade hon termo master outdoor.
från -10 och neråt hade hon outdooten under vintertäcket med 400 grams foder pluss halstäcke på 300 gram.

ar de kallare än -30 fick häsatrna stå inne för att inte vattnet skulel frysa, eller att 2 och 2 fick gå ut någon timme bara!..Tur att det knappt är så kallt längr här=)

När vi helklipper våra så lsänger vi helt enkelt bara på ett fodrat regntäcke, och sen får de ha det på sig hela vintern.
Inomhus går de med fleecetäcke i början, men sen brukar de vara nakna.
Har kört med fodrat regntäcke även när de varit på lösdrift :)
Har de bara något att tugga på och det inte regnar och blåser, så fryser de inte alls så mkt som man kan tro :)

Jag antar då att ni bara klipper en gång på hösten eller? Själv brukar jag klippa 3gr och då räcker det INTE med regntäcke! Jag klär på ganska ordentligt ute, inte för att jag tror hon fryser ihjäl utan för att varma smidiga muskler mår betydligt bättre än kalla spända, stela.

Det är helt omöjligt att spekulera i typ och antal av täcken, eftersom det inte bara beror på temperatur. Även vind, nederbörd och foder kommer att spela in.

Den s k "Strömsholmsstudien" om täcken som kom för några år sedan påvisar t ex att du får bättre effekt (högre värmeproduktion) av att ge hästen mer energi genom fodring än att lägga på fler täcken. Man påvisade också att hästar på rehabilitering eller underhållsfoderstat högst troligt behöver mera täckande än tävlingshästar eftersom de sistnämnda har en högre energigiva i sin foderstat.

Givetvis behöver troligen en helklippt häst täckas, men frågan är hur mycket eller hur många täcken.

Inte regntäcke, FODRAT regntäcke. Eller vintertäcke, om man så vill.
Alltså, ett tjockt täcke med regnavstötande ytterskikt :)

Ok!
Ett fodrat regntäcke är för mig ett med fleece eller något tunnare material under, medans vintertäcke är tjockt typ termotäcke(givetvis regntätt).

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 130
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 484
Senast: mackan
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken... 2
Svar
35
· Visningar
5 042
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men... 2
Svar
29
· Visningar
5 596
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka