Nödvändiga täcken

Sv: Nödvändiga täcken

Jag anser att de nödvändigaste täckena om man tex. köpt ny häst är:

flecetäcke
stalltäcke ca 350g
ofodrat regntäcke
regntäcke 100g
vintertäcke 350-400g
fodrat ridtäcke

man kan få ganska många olika varmhets kombinationer genom att ha dubbla..tex stalltäcket + 100g regntäcke.. är det riktigt kallt kan man ha stalltäcke under vintertäcket osv. osv

har man riktigt bra kvalite på sina täcken(alt. värmerum i stallet) tycker jag nog inte att man behöver ha flera av samma sort..

Varför skulle stalltäcke 350g vara "standard" vid hästköp? :p
Enda gångerna jag behövt täcke inne har det gått minst lika bra med ett utetäcke (eller ev. ylletäcke/annat svettäcke beroende på varför man har det...).
Har t o m köpt ett par stalltäcken i mina dar men aldrig fått någon användning för dom trots hästar som stått i kallstall och t o m utebox vintertid och ändå insett att två utetäcken att växla mellan är hundra gånger mer värt! Och minst ett gärna två ofodrade regntäcken.
Möjligen att stalltäcke skulle vara någon standard om man vet att man kommer ha hästen klippt, stallet är kallt, och det är bra rutiner för täckesbyten i stallet man kommer ha hästen...

Nu undrar jag vilka täcken ni anser är nödvändiga att ha :)

* Ett regntäcke av bra kvalite
* Ett eller två stalltäcken av olika tjocklek
* Ett svett_täcke
* Ett ländtäcke i ull

eftersom regntäcket är av god kvalite så blir det aldrig genomblött
när det är kallt så har man ett av stalltäckena som foder till utetäcket (en fördel med detta är att det är lättare att hålla det hela fräscht eftersom det är så enkelt att tvätta stalltäcket)

* fleecetäcke/ulltäcke som man kan slänga på hästen när den är blöt
* regntäcke. gärna 2 så man kan byta mellan
* vintertäcke att ha när det är riktigt kallt

Detta är vad som är nödvändigt.
Men eftersom min häst är klippt så har jag även innetäcken (och lite andra täcken också..) Men om jag hade han oklippt så hade jag klarat mig fint med bara 3-4 täcken.

eftersom regntäcket är av god kvalite så blir det aldrig genomblött
när det är kallt så har man ett av stalltäckena som foder till utetäcket (en fördel med detta är att det är lättare att hålla det hela fräscht eftersom det är så enkelt att tvätta stalltäcket)

Mitt regntäcke i "bra kvalitet" kan bli rejält blött på insidan ändå! :p Regnar in vid halsen/bogen och rinner ner på hela främre insidan av täcket (Rhino Wug, anser iaf jag vara ett kvalitetstäcke) visserligen blir det billiga icke-kvalitetstäcket mycket värre de dagarna det är så blött, men inget av dom går att använda dagen efter.

Enkelt löst för mig, då får hästen vara utan täcke dagen efter även om det regnar eller snöar (den andra har ett till "billigt" att byta mellan).

För mig räcker det med
- Vintertäcke ¨
- Regntäcke
- Fleece/svett täcke
- Ridfilt/länd täcke
(ett av varje)

Jag tycker att dessa är bra att ha: (anänds bara vid behov då hästen nästan alltid är otäckad)

ett ofodrat regntäcke.
ett vintertäcke. (om hästen skulle behöva täckas under vintern av någon anledning är det bra att ha. Hästen kan ju bli sjuk tex)
ett ylletäcke
ett täcke av fleece eller annat konstmaterial som torkar hästen bra.
ett länd eller skrittäcke.

Nu undrar jag vilka täcken ni anser är nödvändiga att ha

Jag har följande till mitt sto...när unghästen vuxit klart kommer han att få en likadan uppsättning:
Ett ofodrat regntäcke
Ett vintertäcke (jag har ingen koll på hur många gram det är)
Ett fleecetäcke
Ett svettäcke

Det jag saknar är de gamla hederliga Jutetäckena...kan man hitta såna numer?...Var, i så fall?

Detta är vad jag har och tycker inte jag behöver mer!!!

1 vintertäcke, 150 gram. Men har förstått att det är ett fodrat regntäcke för andra...:p:D
1 fleecefodrat regntäcke
1 ofodrat regntäcke
1 fleecetäcke
1 ländtäcke

Vintertäcket, ett Shires Stormbreaker, är inne på sin tredje säsong nu och är helt otroligt bra!!:bow: Blev en liten reva nu, som en stallkompis lagar. Hästen är alltid torr och varm under och det rinner inte in nånstans!!

Har gått över till det fleecefodrade täcket nu och det är med kanonbra!! Tyvärr har detaljerna gått sönder lite på det, så jag vill köpa ett nytt likadant. Men det funkar precis som innan så det är ju lite onödigt!!

Det ofodrade använder jag bara på våren/sommaren/början på hösten vid regn. Annars kyler det bara. Har det som reserv nu med fleecetäcket under, om det andra inte skulle hinna torka.

Fleecetäcket använder jag som svettäcke och när hon är våt. Och om det skulle vara superkallt får hon ha det som stalltäcke med en täckesgjord.

Ländtäcket använder jag när det regnar eller är typ 10 minusgrader.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 130
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 484
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 069
Senast: Darkie
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka