Täcker försäkringen bukoperation?

Martina_m

Trådstartare
Täcker försäkringsbolaget en bukoperation om hästen är klapphingst, för att få bort en testikel?

Någon som gjort en sådan bukoperation och vad kan en sådan kosta?

Sv: Täcker försäkringen bukoperation?

Försäkringen tar inte detta, man får bekosta det själv. Kostnaden kan bli avhängd på hur långt upp testikeln sitter.

Är du säker på detta? :crazy:

Är det någon som gjort en bukoperation och vet vad det kan kosta ungefär?

Hej.
Jag har inte genomgått detta men hade en klapphingst som jag ville operera och ringde försäkringsbolaget för att fråga dom och saken är att den täcker inte en kastration alls inte ens om han blev sjuk och hade ont av det.
Så tyvärr e det nog kört på den punkten.

Har varit med om två klapphingstoperationer. Den ena gick på 5000 den andra blev en buköppning och gick på 15000. Men det vår ett antal år sedan bägge två så jag antar att det hade blivit ganska mycket dyrare idag.

Vetn inget om just detta men min kompis har en unghingst som har ett bråck efter navelsträngen och enligt henne har hon pratat med försäkringsbolaget och hennes försäkring täcker en sån operation.Någon som har erfarenheter?Bråcket är relativt litet och han var försäkrad extra redan när han låg i magen.

Nej försäkringen hjälper inte till vid sådana operationer, den kostnaden fick vi ta själva samt även eftervården. Hur mycket det kostar är säkert väldigt olika som redan skrivits, i vårat fall blev kostnaden ca 9000 kr och en relativt enkel operation genom att kulan låg ganska långt ner. Man kunde känna den från utsidan, vi har däremot en bekant avvaktar på operation, men här ligger inte kulan så man känner den vilket ger en bukoperation som man inte riktigt känner till kostnaden för eftersom man inte vet var testikeln befinner sig.

Ring och fråga ditt försäkringsbolag ;)

oftast täcker de inte bukoperationer.

Försäkringen är en sjukvårdsförsäkring och täcker bara sjukvårdande åtgärder. Om han hade en elakartad tumör i testikeln som inte kommit ner skulle de nog ta det.

Köpte själv en klapphingst och kollade upp detta mycket noga med Agria. Jag avvaktade med op ett halvår och då kom den ner såpass att det blev som en vanlig liggande kastrering på klinik, gick på 5000 kr.

*kl*

Tack för alla svar! Är det någon mer som gjort det får ni gärna skriva vad operationen kostade.

Grejen är den att jag köpte en nykastrerad valack från en "hästförmedlare/handlare" förra sommaren. Men det finns starka aningar om att han är klapphingst och inte valack. Det var säljaren som ordnade med kastrationen av hästen och har inte nämnt något konstigt med det. Därför har jag idag tagit blodprov på hästen för att kolla testosteronvärdet för jag vill veta helt säkert. Och veterinären sa att säljaren ska stå för operationen OM han behöver bukopereras. Vad tror ni om det, vad jag har och inte har för "rättigheter"?

Egentligen ska jag ju inte fundera på det före jag fått svaret på blodprovet, men jag tänker på det hela tiden :crazy:. Så hjälp mig lite är ni snälla!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 932
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: skogaliten
·
Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 738
Senast: kma
·
Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
1 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka