J

Japanesen

Vilka av er använder täcken till era hundar nu när det börjar bli vinter?

Vart har ni köpt era?

Tänkte köpa ett till min nya hund men vet ej storlek..
Har ni något humm om vilken storlek dobermann har?

Sv: Täcken..

Ja på den lilla. Jag köpte hans på Hööks och de har även en måttabell som kanske ger ett hum om vilken storlek hunden har annars få du väl ta och mäta =)

Var det inte nyss en tråd om täcken?

Ja jag täckar min valp när det är befogat ( blåser smådjävlar och nederbörd )

Hon är helt naken på magen och sätter ingen riktigt vinterpäls i form av värmande underull..

Regntäcke, varmfodrat täcke och en overall ...( haha inte samtidigt dock )

Min systers greyhound hade 65-75cm i vintertäcke...
Ta med hunden till en djuraffär och prova ut rätt storlek? Just dobermanns har jag uppfattat vara helt olika långa i ryggen från individ till individ.

Min skruttott till Heeler fryser väldigt lätt iom att han inte har något redigt underhull (han är väldigt kräsen och svår att hålla någon form av hull på som gör att han inte ser ut som ett skelett) så han får vanligt fleecefodrat vintertäcke på sig... Idag när det var 1 minusgrad ute åkte en vanlig stickad tröja på istället.

Min spanska podenco har fått ett nytt fint täcke inköpt via tradera, men det tror jag inte att jag kommer använda förrän i vårkylan.

Min valp har 1 täcke som hon använder nu, fleecefodrat och köpt på Rusta. Ville inte slänga ut alltför mycket pengar på ett täcke som hon växer ur på några veckor! Köpte 2 likadan från Rusta men 2 olika storlekar så när hon har vuxit till sig lite så kommer nästa storlek att passa perfekt.

Sen har jag ett till täcke från Rusta (impulsköp..:angel:) men den sitter så konstigt så jag ska nog slänga den. Sen har hon två polon också, en som hon fått av sin gudmor och en som jag köpte för kalla höstdagar i stallet.

Känns bättre när hon har någonting på sig som utmärker henne från snön då hon i princip är helvit och vi här uppe i norrbotten får mycket snö som stannar länge.;)

Jo, jag har 3 täcken som används på min hund, två hemmasydda (ett dubbelfleece & ett teddyfodrat) samt ett tjockare Breath-time täcke som är köpt på Granngården. Sen har hon lite overaller, tröjor m.m som är köpta lite varstans...

Jag använder än så länge bara ett tunt reflexregntäcke när det regnar eller är väldigt mörkt och vi ska ut längre sträckor (vilket nästan aldrig händer).
När det blir så kallt att hon fryser (ca 10 minusgrader) så får hon varmt täcke. Snöar det så åker regntäcket på utanpå, men det är helt ofodrat.

Syr täcken själv då det inte är lätt att hitta täcken åt en saluki. Visst finns det, men de är ofta dyra. Reflextäcket är dock köpt på hööks. Sitter inte superbra, men duger till det jag vill ha det till (se till så att hunden syns/ inte blir genomblöt)

Jag har ett Obtrack när jag tränar och ibland på promenader när det regnar. Min hund har väldigt lite päls på magen och ingen underull så det behövs.

Jag har en frysskit till hund, som dessutom hatar nederbörd
( i måndags slängde jag ut henne och föräldrarnas valp på bakgården för en snabbkiss på morgonen. Det var snöblandat regn och hon sprang snabbt som attan och kissade och sen satte hon sig under taket och väntade på att valpis skulle bli färdig)
Hon har ett regntäcke och ett tjockare fodrat täcke.
regntäcket är köpt på ÖB och det andra i en hästbutik. Båda saknade dock magplatta, och eftersom hon inte har päls på magen, så har jag sytt egna magplattor.

Mät din hund från manke till svansrot så vet du vilken storlek du behöver.

Vi använder mest stickade tröjor till vår lilla hund. Men om det regnar eller blåser väldigt mycket så får hon regntäcke över, där har vi ett fodrat och ett ofodrat att välja mellan. Vi använder täcken även på höst/vår eftersom vovvan saknar ull och därmed fryser även om det inte är vinterväder.

Vi har ett vintertäcke oxå, men jag gillar inte det. Det känns mycket bättre med "lager på lager", verkar som om hon blir mer rörlig i det.

Min milo använder täcken nu under vintern.. han är väl inte stormförtjust i det direkt men har han inte dom sitter han bara o skakar.. han är med mig många timmar om dagen i stallet så vill inte att han ska bli nerkyld.

Han har 3 täcken och en fleecetröja.. jag har sytt alla själv utom ett som är från KyraK.. MKT bra täcke! många smarta detaljer och mkt bra passform! det enda som jag inte är nöjd med på det täcket är att bensnörena hat töjt sig väldigt mkt :(

Min boxer har ett fran Horse Wear som ar fodrat och regntatt i storlek L. Det ar lite lite for langt men hon vaxer val i det... Det ar valdigt bra med reflexer i kantbandet och pa sidan bak till.
Igar fick hon ett nytt fran Polly i storkel M som oxa ar fodrat och regntatt. Detta tacket ar oxa utrustat med bra reflexer och sitter at henne battre an Horse Wear tacket sa hon kan ha det nar hon ar ute och leker med sina hundkompisar.
Hon alskar sina tacken och gor en liten dans var gang man satter pa dem :banana:

Alltså, det här är väl en urdum fråga men i alla fall..? När behöver hundarna täcke egentligen? Fick ett teddyfodrat regntäcke av svärmor till vår jycke, men vi har bara provat det på henne, hon har aldrig använt det "på riktigt".
Hon simtränar en gång i veckan efter en skada, så jag har tänkt sy ett fleecetäcke åt henne som man kan slänga på efteråt när det blir kallare, för att inte förvandla henne till en istapp.
Men annars? Tar man ut henne i ösregn rinner vattnet mestadels av, väl hemma torkar vi med handduk och så lägger hon sig i utblåset från värmeväxlaren (varmluft) så är hon torr på tio minuter.

Om hon inte fryser eller verkar bry sig over att bli blot i regnet sa behover hon nog inget tacke. Min boxer ar valdigt frusen av sig medans min blandras klarar betydligt kallare vader samt regn. Han har aldrig tacke pa sig.

Enda gångerna hon är riktigt genomblöt är ju efter simningen då, annars blir hon bara blöt på ytan o är torr mot kroppen. Väldigt behändig päls faktiskt, hon kan rulla sig i damm och sedan när hon skakat av sig är hon ren och blank igen :)
Det är ju min första hund så jag är rädd att jag ska göra nåt tokfel, ser ju många hundar med täcken på sig så då börjar man undra om man missat nåt.

Jag har ett täcke just nu till min eng.staffe.
Jag köpte på bra zoo här i stan, jätte fint täcke.
Svart med en reflextjosan där bak.
I galontyg på utsidan och nästan lite teddy på insidan.
Kommer köpa ett tjockare i vinter.

Chille älskar täcket, det finns även en krage som du kan fälla ner eller ha "uppfälld".
Sitter som gjuten och då har jag inte bensnörena på då jag inte tycker det ser bekvämt ut, och han glidtacklar sig själv i gräs och lera och det sitter fortfarande som det ska.
480 kr tror jag att jag gav.
Har tyvärr ingen bild då datorn hemma inte fått internet ännu, men det är på g !

Mina hundar har täcken/overaller om de ska vara ut en längre tid nu på vintern. De är så små att de fort tappar värme.

Deras kläder är inköpta på diverse djur/hund-butiker runt omkring här i området där jag bor.

Enda gångerna hon är riktigt genomblöt är ju efter simningen då, annars blir hon bara blöt på ytan o är torr mot kroppen. Väldigt behändig päls faktiskt, hon kan rulla sig i damm och sedan när hon skakat av sig är hon ren och blank igen :)
Det är ju min första hund så jag är rädd att jag ska göra nåt tokfel, ser ju många hundar med täcken på sig så då börjar man undra om man missat nåt.

Da behover hon nog inte tacke. Men marker du att hon borjar frysa sa kan hon ju fa det pa sig.
Fleecetacket efter simmningen later som en bra ide nu under vintern.

Har ett breath-time från granngården,kan verkligen rekomendera det...hunden är varm och torr oavsett väder.har även satt på det när hon varit blöt efter jakt och då har hon torkat snabbt.Har även dubbelfleece innan det blir riktigt kallt.hööks har även ett bra regntäcke med yllefoder.skulle tippa att din dobber borde ha 65 el 70cm..min weimaraner e ju ganska snarlik i kroppen och har den storleken.:banana:

Jag har täcke till min lilla fryslort nu när det börjar bli kallt.

Jag har sytt hennes täcken själv. Då jag tyckte det var svårt att hitta täcken som satt bra på henne.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 170
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
387
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit