Täcken????

L

luvan

vet inte om tråden ligger fel men flytta den gärna i så fall....
vad har ni för "köldgräns" till era hästar?
när börjar ni täcka dom?
 
Sv: Täcken????

Jag lägger bara på min pålle ifall det snöar eller regnar eller ska bli det p.g.a. att hon får ont i ryggen, annars kalarar hon sig utan ;) ... Men, visst jag rider inte i ridhus så mkt så hon kan ha tjock vinterpäls :smirk: ... Det beror oftast på hästen om den är känslig o.s.v ...
 
Sv: Täcken????

Om det är under tio grader har hon regntäcke, om det är mot nollan och nederbörd har hon ett fleectäcke under regntäcket. Är det ingen nederbörd har hon inget täcke. Enda anledningen till at hon har det är att hon fryser vid dessa tillfällen. det är en gammal travare. Nordisen har inget täcke men jag har funderat på att köpa ett regntäcke till honom, bara för att det är svårt att få honom ren om han har rullat sig, tar flera timmar innan han torkar med hans enorma vinterpäls och det är inte kul att lägga på sadeln när han är lerig.
 
Sv: Täcken????

Jag har ingen köldgräns för mina hästar. De enda gångerna jag använder täcke är när hästen har förhöjd eller sänkt kroppstempratur (nerkyld eller har feber) eller är väldigt blöt och behöver hjälp att torka. Allt detta kan ju drabba en häst året om beroende på i vilket skick den är.
 
Sv: Täcken????

Inga hästar täckas här om de inte är klippta, och det är bara de som tränar och tävlas regelbundet. Fascinerande att se här nere i Skåne där det vissa dagar varit 10 grader varmt och hästarna står med exakt samma täckning som de har när det är minusgrader...
 
Sv: Täcken????

Jag går mest på känslan om man säger... Men min häst är så känslig mot väder så han vill gärna ha det varmt om sig... Han skulle passa o bo i ett varmt land! :rofl:
 
Sv: Täcken????

2 av mina hästar får täcken om det kallare än -20, om dom ska ridas/köras...vilket inte är allt för om det är så kallt, annars får dom vara utan. 2 hästar får redan täcke vid -10. Oavsett motionering eller inte.

Marlene
 
Sv: Täcken????

På hösten när det börjar regna och är under + 10 grader får de regntäcken på sig, sedan blir det tjockare täcke när det är kallare.
 
Sv: Täcken????

Det beror helt på hästen.

En normal, frisk häst täckar jag bara vid kombinationen nederbörd och kyla/blåst. Möjligen även vid stark kyla, typ 15 minusgrader.
 
Sv: Täcken????

Jag har täcke på min häst hela vintern , vad det än är för väder.. hon har så ont i ryggen om det är kallt och hon blir stel .. men hon är en gammal travare .. så hon har inte så mycket päls .. hon har täcken på dig innomhus också..
 
Sv: Täcken????

Hej. jag har ingen direkt köldgräns för jag täckar i princip aldrig om det är "torreväder". Han fryser inte även om det blir kallt. Men jag täckar om det regnar mycket på hösten eller vintern för det klarar han inte. Så denna "vinter" har det blivit regntäcke mest hela tiden :(
 
Sv: Täcken????

Har ingen köldgräns.
Araben har regntäcke när det regnar eller snöar. Annars inte. Hon fryser när hon blir blöt.
Korsningen har regntäcke på sig vid nederbörd, om jag har planerat att rida på eftermiddagen/kvällen. Tråkigt att vänta på att hon ska torka annars. :)
De andra två, kbl-trav & shettis, har i princip aldrig täcke.
 
Sv: Täcken????

Eftersom min är helklippt har hon regntäcke vid 10-12 grader och ett termoinntetäcke under när det är mot nollan. Termoinnetäcke+teddyfodrat när det blir minus och dubbla termotäcken när det är kallare än 7-. När det blir ännu kallare (dvs mot 20-) får hon ett fleecce underst också, och är inte ute lika länge (vanligtvis ute 8 timmar/dag, då kanske de är ute 5-6 timmar i stället).

Fruset halvblod i tävlingskondition, ganska liten hage och inte så mycket möjlighet att hålla värmen genom att röra på sig.
 
Sv: Täcken????

vad har ni för "köldgräns" till era hästar?
när börjar ni täcka dom?

Fullbloden täckas när temperaturen ligger runt nollan och kallare.

Shettisarna täckas aldrig :D Mår bäst av skyddet från sin lååånga päls :banana:
 
Sv: Täcken????

*KL*

Min travarpojk täckas endast vid nederbörd kombinerat med kyla och blåst. + när det är jättelerigt då han rullar sig JÄMT och det är inte lite heller. Använder då bara ett regntäcke utan foder.

Fullblodets täckas aldrig. Och det inte skulle blåsa, snöa och vara -15. Vilket inte lär hända den här vintern. :(
 
Sv: Täcken????

Har ingen köldgräns utan jag går efter hur hästen reagerar på kyla o väta, försöker i möjligaste mån o ha så tunnt som möjligt
 
Sv: Täcken????

Hästarna jag har täckas vintertid med tjocka täcken och sommartid med tunna tunna täcken. Insektstäcken eller tunna regntäcken..
 
Sv: Täcken????

Min häst har regntäcke vid regn & blåst. (inget foder,super tunt.)
är det däremot lite kallare & regnar eller blåser/snöar kraftigt har hon kombitäcke/regntäcke som har va 400 g. fyllning.
 
Sv: Täcken????

Jag börjar täcka min häst när hon behöver det, och det beror ju på, svårt att säga. Det verkar som vissa har täcken bara i bland, men hårsäckens muskel blir ju förstörd så det är inte bra, har man börjat täcka så ska man täcka hela vintern, så har jag lärt mig.
 
Sv: Täcken????

När dom fryser.
Fast i år fick valacken täcke när jag hade klippt honom. Han hade nog inte frusit än med den pälsen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp