Ä

älskar_min_häst

Jag har funderat på att köpa ett vinter täcke med helhals...
Min häst är ett fullblod med kort päls p.g.a att jag täckade henne tidigt i höst... Hon är inte klippt.... Just nu går hon med;;

Kallt - två vintertäcken
Regnigt/snöigt/blåsigt - tjock stalltäcke + regntäcke halvhals
Milt - ett tjockt vintertäcke

Temperaturen här nere i Småland brukar ligga på allt i från + grader till -18....

Vad går eran gräns på temperaturen för ett halstäcke ska på/av??

Har ni halstäcke på era oklippta hästar men som har kort päls??
Kan ni rekomendera några bra halstäcken till rimligt pris... Har sett ett halstäcke på Börjes och Eko... Är det någon som har erfarenhet av dess två täcken....

:banana: :banana: :banana:

Sv: Täcken??

Min ponnykorsn. (bl.a fjord) är helklippt och har gått med ett 400grams täcke under -5, annars har han gått med ett vanligt vintertäcke på kanske 250gram.
På dem täckena har jag aldrig haft halstäcke, men täckena går upp lite över halsen bara.

Men jag kan tipsa om horsewares nya täckesmodel Amigo (finns rambo & rhino med) där har dem ett halstäcke för 399:- eller något sånt på www.equinet.nu

För det första är det ingen större idé att ha 2 vintertäcken samtidigt :crazy: då det inte blir mycket varmare utan i rpincip kan få motsatt effekt då det blir tjockt och hästen får svårt att röra sej.

Har hästen inte haft helhals något i år redan tycker jag det är lite sent att börja med nu. Om hästen inte genetiskt har väldigt svårt att sätta päls.
Ett till tips är att hästar trivs med temperaturer runt 5-10 plusgrader (är ingen expert så jag kan ha tagit fel på några grader :p) och får de tillräckligt med mat (läs: hö) klarar de utan problem temperaturer ner till -5 grader UTAN täcke, förutom om det regnar eller blåser mycket, då kan det vara bra med ett regntäcke.
Så ska man ändå hålla på och byta täcken efter temperaturer kan man ju tänka på det.
ETT 500-grams vintertäcke är max man ska behöva och då när det är RIKTIGT kallt, uppemot -20 grader.. men det beror helt på hur du har vant in hästen nu under hösten och vad du använder nu för det är dumt att mixtra en massa mitt i vintern. Börjar man täcke mindre varmt kan hästen bli förkyld, börjar man täcka varmare kanske hästen blir FÖR varm och tycker bara det är obehagligt.

Jag tycker nog att det är onödigt att använda halstäcke på en oklippt häst, skulle isåfall kanske vara på ett undernärt fruset fullblod eller nåt.

Hade ett jättebra halstäcke till ponnyn förut, från Shires grått och mörkgrått. tror att det bara kostade 1000 spänn på Globen för nåt år sen. Det höll för precis ALLT, vilket inte nåt av mina tidigare täcken gjort. verkligen prisvärt å bra passform!

Eller menade du bara själva halsen och inte ett helt täcke? för isf gillar jag Mark Todds med löstagbar hals, men bara själva halsen kostar nog 800-900 och täcket ska vi inte tala om :crazy:

Nu är min pålla iofs klippt, men även om hon ej hade varit klippt så hade hon fått ha halstäcket på vid nederbörd. Nu har hon det även om det är ner mot -20 grader.
Annars har hon med halvhals.

Jag har detta täcket:
93VC.jpg

Kostar 1190.- på www.ridsportshopen.com
Jag köpte dock mitt på EKO för 790.-

Min unghäst sätter ingen vinterpäls att tala om alls, på henne har jag ett Rambotäcke med fast hals där täcket är fodrat med 200gr och halsdelen ofodrad, funkar bra och torkar fort nu under denna konstiga vinter med idel regn.
Nin

Det är just det täcket på bilden jag har kollat på.... Kan du rekomendera det???

Det är precis ett sånt jag har haft, det e jättebra, köp det tycker jag!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
5 023
Senast: Mia_R
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 736
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka