Täcken vid helklippning

Friggan

Trådstartare
Jag ska helklippa min Blesa nu i vinter, eftersom vi kommer rida mycket i ridhuset och det tar en evighet för henne att torka annars.
Men. Vad behöver man för täcken? Jag vill ju inte att hon ska frysa. Men samtidigt vill jag inte lägga en förmögenhet på täcken heller.
Hon kommer ju stå på Wången, i Jämtland, o där är ju alltså -30 ibland när de är ute.
Förra året gick hon i stort sett alltid utan täcke, snöade det o blåste samtidigt fick hon regntäcke på sig.

Så alltså. Vad för täcken rekommenderas och var hittar man dem för ett vettigt pris? =)

Sv: Täcken vid helklippning

Varför helklippa? ;)

Annars tycker jag mycket om shires, de sitter väldigt bra på mina hästar, och är slittåliga :)

Jag har ju haft min helklippt på lösdrift (pga av envisa regnskållor) i norrländsk kyla och han hade bara ett vanligt 300g vintertäcke. det klarade han sig fint på.

Ett täcke som jag verkligen kan rekomendera som är slitstarkt är b**jes billigaste vintertäcke!

varför helklippa?
om du rider så att hästen blir svettig så låt den stå inne ca 30min med vanligt fleece täcke (om det ej är värme i stallet, är det varmt i stallet så kan den stå utan) .. så länge hästen tårkat in vid huden.
Om bara själva hårstråna är lite blöta märker hästen inte av.

Silkisif & saraandersson: Jag vill helklippa dels av estetiska skäl, det är snyggare och "utväxten" blir snyggare, och dels för att hon var halvklippt förra året, ungefär halva vintern tills det växt ut ordentligt igen, och hon svettades ordentligt under den tiden. Hon verkar svettas väldigt lätt.

Dessutom så är det lite svårt att ha svettäcke på henne en timme eller så, eftersom det är olika elever som fodrar på kvällen, och svårt att be någon att ta av täcket.

Känns helt enkelt mer praktiskt att helklippa och pyssla lite själv med täcken, istället för att andra elever ska komma ihåg att göra det.

Måste man inte ha hals då? Känns ju lite sådär om de blir blöta på halsen när det snöar o är så kallt. Eller är det bara jag som är fjollig? ;D

Typ en dm på ena sidan bara. Och helt naken på andra. Men det kanske inte spelar någon roll?

Jag vill helklippa dels av estetiska skäl, det är snyggare och "utväxten" blir snyggare.

:eek: Du måste skämta?! häststackarn är väl ingen accessoar heller?!

Hur som helst så brukar liknande trådar komma upp varje år vid den här tiden och i fjol skrevs det en ganska bra tråd om bästa täcken och hur många täcken man skulle ha på samtidigt på klippta resp oklippta hästar och vilka märken folk använda. Det var här på islandshäst tråden så sök lite så kanske du hittar den det är synd jag inte kom ihåg vad tråden hette men det var mycke svar i den iaf.

Lycka till.

Tack för att du letade upp trådarna! Jag måste ha letat lite slarvigt när jag kollade.

Och nej. Det är klart att hästen inte är en accessoar, och det var verkligen inte det jag menade med den kommentaren heller.
Men. Jag tycker det är snyggare med helklippning. Och det plus att det är väldigt mycket mer praktiskt för mig och bättre för hästen eftersom hon svettas med halvklippning, gör att jag tänker helklippa henne.
Jag startade denna tråden för att få tips till täcken och om jag behöver halstäcke eller inte, inte för att få försvara mitt beslut att helklippa hästen.
Jag förstår din reaktion, men det var inte så jag menade =)

Tack för att du letade upp trådarna! Jag måste ha letat lite slarvigt när jag kollade.

Nej då inte så lätt att hitta om man inte vet vad man ska leta efter riktigt och det är juh inte säkert att trådarna svarar på hela din frågeställning men lite iaf tänkte jag.

Jag är väldigt nöjd med mina täcken från haglunds, speciellt de med hel hals. Jag tycker absolut att man skall täcka även halsen på en helklippt häst. Jag har iofs aldrig vågat klippa hela hästen, jag brukar göra filtklippning, men då har jag antingen hel eller halvhals på tackena beroende på väder.

Tripple Crown horseware(tror de heter så) har oxå bra täcken! Jag har två, 'hurricane' och 'tornado'. Skitbra rent ut sagt! Jag kör 300gr om det är många minus, annars 100gr. Jag har helst inte fleecefodrade, de dras bakåt o det känns som om det stramar mycket.

Du klurar nog ut vilka täcken som e bra för vilket väder. Min erfarenhet e att köpa lite bättre täcke än att köpa flera som håller sämre.

Nu har jag iofs hopphäst, men det borde ju inte vara nån bautaskillnad mot era små hästar :)
Det ABSOLUT vanligaste är att hästarna blir för varma i för mycket/tjocka täcken.
På ridskolan här klipps nästan ingen av ridskolehästarna helklippning, fast de jobbar ju mycket som alla ridskolehästar... De klipps typ filtklippning, egentligen mycket bättre eftersom de ändå inte svettas på ryggen, och de klarar sig nakna nästan hela vintern. Har ett tunnare vintertäcke om det är väldigt kallt bara och regntäcke om det är massa nederbörd.
På halsen har hästarna inget "element" heller om jag förstått det rätt utan bara "värmereglage" där de kan släppa ut värme om de blir för varma. Det är därför många klipper typ bara halsen och bogen, så hästarna kan "lufta" om de blir för varma. Därför känns det som att täcken med helhals inte är så bra.
Jag skulle TRO att du behöver 1 rengtäcke för dagar med mkt nederbörd, 1 ganska tunt vintertäcke (typ 150-200 g) för kallare dagar och 1 tjockare vintertäcke (typ 350 g) för de absolut kallaste dagarna. Tror risken att hästen blir för varm är mycket större än att den blir för kall.

När jag hade min häst på Wången så helklippte jag honom därför att han svettades jättelätt och vi tränade ju då ganska mkt..

Jag hade ett Domani vintertäcke när det var ungefär 15-20 minus ute och när det blev 30 minus och kallare så hade jag ett vintertäcke med 300 (tror jag det är, minnet sviker.. Kan även vara 350-400) grams foder från Bole.

Domani-täcket inhandlade jag för ca 800:- och det har varit kanonbra!

Rambo är rätt bra täcken också! Är din häst bred över bogarna? Då kanske det kan vara bra att ha koll på hur brett täcket är över bogarna, om du inte t.o.m. då ska ha ett täcke med bogveck...
Och kommer din häst gå ensam, eller i en hage med väldigt lite bus så kan det faktiskt vara värt att lägga lite pengar på ett bra och tjockt vintertäcke ;) För tyvärr går dyra täcken sönder nästan lika snabbt som billigare täcken om bästa kompisen i hagen hugger tänderna i dem....

Halvklipper man såpass att en lurvig häst inte svettas vid tuff ridning i ridhus måste man ändå täcka, och en tjock vinterpäls under ett täcke tycker jag blir för tät och tillplattad så inte huden kan andas ordentligt. Så jag brukar också helklippa, inget en frisk häst mår sämre av än att halvklippa.

Man klipper manar, har på pälsglans, snygga träns och schabrak, klart man vill att hästen ska se välskött och fin ut:)

Ts: Jag brukar täcka lite mer dagarna efter klippning, klipper jag i oktober när det är blåsigt och akllt blir det 200 g dagarna efter, sen brukar 100-150 g vara lagom på hösten och tidiga våren. Klipper jag om när det är som kallast blir det extra varmt täcke första dagarna.

När det riktiga vintervädret kommer (4 plus och neråt om det blåser hårt, eller vindstilla vid typ -10 och neråt) har jag oftast runt 300g vintertäcke. Vid EXTREMT väder, dvs mkt minusgrader, blåst och snö i en oskyddad hage har jag någon gång haft ett tunnt extratäcke under, typ fleece, ull eller tunnt stalltäcke som extra isolering.

Däremellan har jag 200 gram ungefär på hästen, funkar bra när det är vinter men varken jättekallt eller för ljummet.

Halvhals tycker jag är trevligt, skyddar lite mer än vanlig, mne är inte så ombylsat och osmidigt som helhals.

Nope, ett blandat gäng. 2 av dem är kallblod (en nordis/fjordkorsning och en kallblodstravare) med rejäla långa manar och en är varmblodig. Manen blåser undan på direkten när det är ruskväder. När det är vindstilla och för varmt ligger den däremot där och värmer. :(:p

Halstäcken behövs förstås inte i normalfallet men tycker halvhals sitter bra när det blåser och snöar.

min häst har jag aldrig klippt, fast att han blev jättesvettig, tycker själv att det funkar bra att inte göra det heller. Tycker att det ser ganska fult ut också:) speciellt när man klipper lite ner på benen. men förstår om man klipper, men tycker egentligen att folk håller på med täcken lite för mkt. om det regnar lite klarar dom ju det utan täcke:) Tycker att det är så sött med dom små lurvarna i hagen på vintern.:)

Fast klippte hans skägg, för det blev som istappar i det. Så det rekomenderar jag att göra innan vintern. Men klipp inte av känselhåret bara:P

men sen när vintern nästan är slut, kanske i mars då skulle jag egentligen vilja klippa, men ngn som vet om man kan det eller om det "förstör" fällningen:)

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 625
Senast: fejt
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 540
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 459
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka