Täcken :P

grodan21

Trådstartare
Har börjat fundera på vad man ska köpa hem för täcken, om man hittar några bra. Är inte så duktig på detta med täcken så nu vill jag ha tips. Min fjording dam brukar gå utan, men till hösten så vill jag helklippa henne. Det blir så mycket päls. Så det behövs inhandlas några täcken till så hon inte fryser. :laugh: Så jag undrar vad ni skulle ha för täcken in när det är 10+ om ni skulle ha något alls. Är ungerfär så varmt i stallet, nu när det är ca 10-. Sen så behövs det ju ha täcke ute hur tjockt ska det vara? Vet att det beror på tepraturen, men ge mej förslag! Vill inte att hon ska bli för varm. Det enda matrialet jag inte vill ha är fleece, allt fastnar ju i det. Så tips motages, då jag tänkte kolla om det kom täcken på REA:n. //Anna:bow:

Sv: Täcken :P

Så jag undrar vad ni skulle ha för täcken in när det är 10+ om ni skulle ha något alls. Är ungerfär så varmt i stallet, nu när det är ca 10-. Sen så behövs det ju ha täcke ute hur tjockt ska det vara? Vet att det beror på tepraturen, men ge mej förslag! Vill inte att hon ska bli för varm. Det enda matrialet jag inte vill ha är fleece, allt fastnar ju i det. Så tips motages, då jag tänkte kolla om det kom täcken på REA:n. //Anna:bow:

Hade det varit min fjording hade jag vid helklippning gjort följande:idea:

Inne:
Över +7 bomullstäcke.
0-7+ Max 150 gramstermo eller utetäcke eller ylletäcke.

Ute
Över 10+ ENDAST vid kraftigt regn Ofodrat regntäcke.
Men sen blir det lite luddigt för ibland byter inte jag vid exakta grader utan går mer på vädret än temperaturen hoppas du förstår ändå.
5-15+ Regntäcke ofodrat
0-8+ 100 gramsfoder.
-5-3+ 200 gramsfoder
-15-0 300 gramsfoder

Går du efter detta som en början borde pållen din inte bli för varm. Men har du täcke på och hästen känns varm under är den för varm. De ska kännas tempererade. Ungefär som handen men inte värma den.:)

Vet 2 fjordingar som fått jätte sår av täcket i manen vid manken av sina täcken. Jobbiga och svårläkta.Om möjlig klipp ej ryggen eller köp täcke som går upp en bit på halsen så det inte blir skav av kanten på täcket där sadeln ska ligga.Håller med se till så inte fjordingen blir varm då skavet tycks komma lättare då.

Går du efter detta som en början borde pållen din inte bli för varm. Men har du täcke på och hästen känns varm under är den för varm. De ska kännas tempererade. Ungefär som handen men inte värma den.:)

Kom på att jag glömde skriva vilka täcken jag tycker du ska köpa.

Vill du ha budget men bra skulle jag ha tagit B*rjes.

Mellan men bra, Horseware Amigo, Shires, Shires Tre Crown Horseline.

Riktigt bra men dyrt Horseware Rambo eller Horseware Rhino.

Låter mer som att de inte har haft täcken som vart rätt i storlk/tillpassning. Känns konstigt att just fjordingar skulle få så pga av att de e klippta..
Min är helklippt även ryggen och har inte den minsta antydan till skav.
Min kan däremot inte ha täcken med bogveck då dessa åker bak och hamnar på manken och börjar skava, kan oxå vara en anledning till skavet?!

Åter till trådens egentliga ämne
Tycker att quigley har kommit med bra riktlinjer på vad du ska ha för täcke, men viktigt att hålla koll att hon inte blir för varm/kall, och att man lyssnar till den egna hästen och inte gör som andra tycker att det borde vara.

Mitt tips är att INTE helklippa.... Jag har en islandshäst, som väl får liknande pälsmängd som en fjording, och han delklipps tidig höst (nästan sommar) och sedan flera ggr under hösten för att sedan få växa ut lite under nov-dec. Jag klipper nästan hela halsen, bogen, bringan och under ca 2/3 av magen. Det är tillräckligt för att han skall kunna arbeta ordentligt under hösten (är normalt i full tävlingskondition då, och tävlas), men samtidigt kan han gå ute dagtid utan täcke under både höst och vinter. Täcke har han enbart då han arbetats svettig (har ett fleecetäcke och ett andastäcke, som ibland används i kombination, ibland bara det ena eller det andra). Tycker detta upplägg funkar bra både för mig och hästen!

Mitt tips är att INTE helklippa.... Jag har en islandshäst, som väl får liknande pälsmängd som en fjording, och han delklipps tidig höst (nästan sommar) och sedan flera ggr under hösten för att sedan få växa ut lite under nov-dec. Jag klipper nästan hela halsen, bogen, bringan och under ca 2/3 av magen. Det är tillräckligt för att han skall kunna arbeta ordentligt under hösten (är normalt i full tävlingskondition då, och tävlas), men samtidigt kan han gå ute dagtid utan täcke under både höst och vinter. Täcke har han enbart då han arbetats svettig (har ett fleecetäcke och ett andastäcke, som ibland används i kombination, ibland bara det ena eller det andra). Tycker detta upplägg funkar bra både för mig och hästen!

Vill helklippa av den anledningen att det tar sån tid för henne att fälla all päls, har börjat nu och om jag har tur så är det färdigt till midsommar. :( Så därför vill jag hel klippa till hösten.

Vet 2 fjordingar som fått jätte sår av täcket i manen vid manken av sina täcken. Jobbiga och svårläkta.Om möjlig klipp ej ryggen eller köp täcke som går upp en bit på halsen så det inte blir skav av kanten på täcket där sadeln ska ligga.Håller med se till så inte fjordingen blir varm då skavet tycks komma lättare då.

Hon har alldrig fått skav tidigare.

Jag klipper min fjorda varje år. Och jag har 2 täcken, ett 100 g regntäcke och ett 200g vintertäcke. Båda från Shires, det är de enda täckena som sitter bra på min fjording (vad jag har hittat). Över 5+ så går hon naken (om det inte är regnstorm). Ner till -5 så har hon 100g annars har hon 200g.

Dock så gillar jag inte att ha täcken på dem så klipper henne nu såhär:

Hon är helklippt i september sen klippte jag henne i mitten på november (sparade ländtäcke) sen så har hon gått naken hela december. Hon fryser inte men blir ändå inte svettig när man rider normalt.

Förr om åren har jag klippt såhär och det funkar också väldigt bra om man inte rider så väldigt mkt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 092
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka