Täcken och lösdrift

K

Kirabell

Jag vet inte om den här tråden ligger rätt eftersom det är utrustning under ridning, men eftersom ponnyerna skall ridas och det är då problemet uppstår kanske den kan få ligga kvar här.
___________________________-

Jag ska ha fyra ponnyer (kat. B och C) på lösdrift i år, det är första gången jag har hästar på lösdrift överhuvudtaget och det är en hel del att tänka på praktiskt. Alla tips är VARMT välkomna!

Jag vill ha hästarna utan täcke i största möjliga mån eftersom jag annars vill att de ska ha olika täcken under natt/dag eftersom det inte känns bra att låta dem gå med sammat täcke dygnet runt. Jag skulle även behöva ha extra täcken av alla sorter om de blir blöta, går sönder etc. + allt extra jobb det innebär att byta så många täcken så ofta.

Ponnyerna ska vara igång och motionsridas under hela vintern och kan alltså inte heller gå med full vinterpäls eftersom de då blir genomsvettiga vid ridning.

Jag har tänkt att spårklippa dem på halsen och lite på bogen, dvs. låta dem behålla päls på rygg/mage halva hals och ben.

Hur hade ni gjort med täcken? Hur gör ni som har hästar på lösdrift själva med täcken?

Vad sägs om att efter ridning lägga på ett fleece täcke och låta dem stå inne i stallet ca 30 min. och torka, sedan ta av täcket och släppa ut dem igen? Hinner de torka?

Jag har tänkt att ev. ha regntäcke med halvhals (med/utan något typ av foder?) på dem när det verkligen öser ner regn och snöslak och är runt nollan så de inte blir helt genom blöta och kalla in till skinnet. Även ha möjligheten att med ett fleece täcke under använda det om det blir riktigt, riktigt kallt. Men jag vill som sagt ha dem utan i den mån det går.

De har självfallet en stor lösdriftshall att gå in i med ordentlig halmbädd där det är tort och dragfritt men jag törs inte räkna med att de står där så fort det regnar.

Sv: Täcken och lösdrift

Jag har täcke på min pålle som går på lösdrift och rids svettig flera gånger i veckan. Min pålle är kortpälsad och klipps därför inte. Jag har täcke på, samma dag som natt, ser ingen som helst anledning till att byta. Det viktiga är ju att tvätta täcket tillräckligt ofta med ett fintvättmedel, samt att RYKTA hästen ordentligt varje dag. Jag har valt täcken efter mina förutsättningar, dvs ett täcke som går bra att lägga på blöt häst och som under inga omständigheter läcker och blir blött.

Prova Horsewares täcken. Även om de mot förmodan skulle bli våta igenom så andas de så pass bra att vid uppehåll så torkar de snabbt. De man även lägga på en lätt fuktig häst.
De är lite dyrare än andra täcken , men det har man igen!

Okej, det låter bra.
Min tränare använder Horse Savers täcken. De tycker hon är bra. Vad tycker ni?

Jag vill helst inte ha täcke på min häst när han går på lösdrift. Gör hellre så att jag skrittar av en god stund, och ev. lägger på fleece/ylletäcke medan hästen svettas av. Dock får inte mina hästar så tjock päls, och blir inte så svettiga.

Vi har tre på lösdrift varav en har täcke. Den som har täcke sätter dåligt med päls och får täcke av den anledningen. Hon har samma dygnet runt. Jag byter det efter väder och antal grader. Ser inga problem alls med att ha samma täcke, iom att vi har snö så blir det ju inte speciellet smutsigt och på vår/höst så ser jag till att borsta och vädra täckena när de är leriga. Det är inte varje dag jag tar av henne täcket heller utan snarare varannan, om det inte måste bytas av någon anledning. Har täcken som andas och håller tätt, ett Sveatäcke och ett vintertäcke från Börjes bla.

De andra två sätter päls och får gå med den hela vintern. Vi har inga större problem med torkning efteråt. Antingen får de stå med fleece/ylletäcke en stund inne eller så får då på sig ett regn- eller vintertäcke (beroende på kyla, regn osv) och går ut i hagen. Med ett andastäcke så storkar de fort. Är det kallt/dåligt väder så brukar de få extra hö när de kommer ut för värmens skull (de har inte fri tillgång).

Jag skulle inte oroa mig över att de inte kommer att använda ligghallen. Är den bra utformad så kommer de att gå in där vid dåligt väder (en del oftare än andra), går de inte in så tycker de inte att det behövs helt enkelt.

Vi har islandshästar som är rejält pälsade på vintern, vet inte hur dina ponnysar ser ut, men såhär gör vi:
- Spårklipper halva halsen, tvärs över bogen, mellan frambenen, under magen och tvärs över bakbenet.
- Hästarna går utan täcke, och de verkar inte frysa av att tex vara klippta på magen då de själva väljer att ligga och sova mitt ute i snön ibland :angel: Och även om de haft täcke skulle ju inte en klippt mage blivit skyddad ju.
- När vi har ridit och hästarna blivit svettiga brukar vi först låta dem gå ut och rulla sig i snön så tvättar de bort en del svett, sedan får de på sig fleecetäcken och så får de ha dem på sig i hagen några timmar tills de är torra. Vill man att de ska stå inne kan man ju passa på att vräka ut en hög med hö i ligghallen :idea:

Såhär har vi gjort i flera år och det har funkat kanon.
Om det snöar en massa blötsnö låter jag bli att rida, känns inte OK att blöta ner dem inifrån när de redan är blöta på utsidan och sedan släppa ut dem i blötan igen.
Nu i år har vi fixat så vi kan stänga in dem i lösdriften så de kan stå inne och torka, så nu blir man inte lika beroende av vädret.

Jag helklipper mitt sto och har henne därmed täckad. Byter täcken efter temp och nederbörd, inga problem. Är hästen lite fuktig när den släpps ut väljer man med fördel ett täcke med fleeceinsida.

Mina hästar skulle inte torka om de var så gott som oklippta och stod inne 30min för att torka, inte en chans. Jag skulle inte vilja släppa ut mina hästar med de förutsättningarna, är rädd om deras muskler... Finns det inte möjlighet att låta dem stå inne längre om de är svettiga, så de får torka ordentligt?

Jag har täcke på min pålle som går på lösdrift och rids svettig flera gånger i veckan. Min pålle är kortpälsad och klipps därför inte. Jag har täcke på, samma dag som natt, ser ingen som helst anledning till att byta. Det viktiga är ju att tvätta täcket tillräckligt ofta med ett fintvättmedel, samt att RYKTA hästen ordentligt varje dag. Jag har valt täcken efter mina förutsättningar, dvs ett täcke som går bra att lägga på blöt häst och som under inga omständigheter läcker och blir blött.

Jag blir väldigt nyfiken på vad det är för täcke du påstår att du kan lägga på en blöt häst? Dvs. som samtidigt inte släpper igenom regn/snö från utsidan. Än har jag inte hittat något sådant täcke, det skulle i princip behöva vara gortex..

Jag vill helst inte ha täcke på min häst när han går på lösdrift. Gör hellre så att jag skrittar av en god stund, och ev. lägger på fleece/ylletäcke medan hästen svettas av. Dock får inte mina hästar så tjock päls, och blir inte så svettiga.

Hur länge låter du fleece/ylletäcket ligga på ungefär innan du släpper ut honom igen?

Vi har tre på lösdrift varav en har täcke. Den som har täcke sätter dåligt med päls och får täcke av den anledningen. Hon har samma dygnet runt. Jag byter det efter väder och antal grader. Ser inga problem alls med att ha samma täcke, iom att vi har snö så blir det ju inte speciellet smutsigt och på vår/höst så ser jag till att borsta och vädra täckena när de är leriga. Det är inte varje dag jag tar av henne täcket heller utan snarare varannan, om det inte måste bytas av någon anledning. Har täcken som andas och håller tätt, ett Sveatäcke och ett vintertäcke från Börjes bla.

De andra två sätter päls och får gå med den hela vintern. Vi har inga större problem med torkning efteråt. Antingen får de stå med fleece/ylletäcke en stund inne eller så får då på sig ett regn- eller vintertäcke (beroende på kyla, regn osv) och går ut i hagen. Med ett andastäcke så storkar de fort. Är det kallt/dåligt väder så brukar de få extra hö när de kommer ut för värmens skull (de har inte fri tillgång).

Jag skulle inte oroa mig över att de inte kommer att använda ligghallen. Är den bra utformad så kommer de att gå in där vid dåligt väder (en del oftare än andra), går de inte in så tycker de inte att det behövs helt enkelt.

Ligghallen blev uppskattad, de använder den redan både dag som natt nu från och till när de känner för det så det känns bra. Just eftersom de har fri tillgång på grovfoder känns det också som om det borde bidra till att de håller sig varma.

När du lägger ett "andastäcke" så som du kallar det(och då menar jag regn/vintertäcke) på en svettig häst, hur svettig är den då och tycker du att hästen verkligen torkar ur ordentligt och blir torr på kroppen fast du täckar den? Vad är det för täcke du använder? Det låter ju praktiskt om jag kunde göra så och hitta ett tillräckligt bra täcke som verkligen gjorde jobbet. :)

Vi har islandshästar som är rejält pälsade på vintern, vet inte hur dina ponnysar ser ut, men såhär gör vi:
- Spårklipper halva halsen, tvärs över bogen, mellan frambenen, under magen och tvärs över bakbenet.
- Hästarna går utan täcke, och de verkar inte frysa av att tex vara klippta på magen då de själva väljer att ligga och sova mitt ute i snön ibland :angel: Och även om de haft täcke skulle ju inte en klippt mage blivit skyddad ju.
- När vi har ridit och hästarna blivit svettiga brukar vi först låta dem gå ut och rulla sig i snön så tvättar de bort en del svett, sedan får de på sig fleecetäcken och så får de ha dem på sig i hagen några timmar tills de är torra. Vill man att de ska stå inne kan man ju passa på att vräka ut en hög med hö i ligghallen :idea:

Såhär har vi gjort i flera år och det har funkat kanon.
Om det snöar en massa blötsnö låter jag bli att rida, känns inte OK att blöta ner dem inifrån när de redan är blöta på utsidan och sedan släppa ut dem i blötan igen.
Nu i år har vi fixat så vi kan stänga in dem i lösdriften så de kan stå inne och torka, så nu blir man inte lika beroende av vädret.

Det låter jätte bra och det är så jag hoppas ha möjlighet att hålla hästarna i vinter. Ponnyerna blir riktigt lurviga de också så jag känner behovet av att åtminstone spårklippa om de skall ridas överhuvudtaget annars blir de förmodligen genomsvettiga direkt.

Jag ordna så att vi också kan stänga till ligghallen så som du skrev, så kan man ju stänga in dem inne ett tag vid behov om det t.ex. vräker ner eller om de behöver stå inne och torka ett tag till.

Jag helklipper mitt sto och har henne därmed täckad. Byter täcken efter temp och nederbörd, inga problem. Är hästen lite fuktig när den släpps ut väljer man med fördel ett täcke med fleeceinsida.

Mina hästar skulle inte torka om de var så gott som oklippta och stod inne 30min för att torka, inte en chans. Jag skulle inte vilja släppa ut mina hästar med de förutsättningarna, är rädd om deras muskler... Finns det inte möjlighet att låta dem stå inne längre om de är svettiga, så de får torka ordentligt?

Jag har också övervägt täcke med fleece foder men undrar om inte fukten lägger sig emellan fleecen och yttertyget och sedan stannar där och endå på något vänster håller hästen blöt=kall?

Det finns inte utrymme nog att låta flera av ponnyerna stå inne länge(timtal) och sedan behöver ryttarna släppa ut dem själva eftersom de rider vid olika klockslag, förmiddag/eftermiddag osv.

Jag blir väldigt nyfiken på vad det är för täcke du påstår att du kan lägga på en blöt häst? Dvs. som samtidigt inte släpper igenom regn/snö från utsidan. Än har jag inte hittat något sådant täcke, det skulle i princip behöva vara gortex..

Jag hade bucas innan, nu horseware. Bucastäcket hade ett foder som såg ut som ylle, Jag testade att lägga det på en genomblöt häst och en timme senare var både häst och täcke (insidan) torra, jag har för mig att det tillochmed regnade under tiden.

Det viktiga är att det inte är bomull någonstans i täcket (flertalet täcken har ju tyvärr bomullsfoder).

Täckena med fleece foder tycker jag ofta är bra. Har nu ett event som jag är mycket nöjd med, andas bra men är helt vattentätt. Vissa märken är teflonbehandlade, det brukar vara bra.

JAg har hästen på lösdrift ohc första natten med täcke var idag, då han frös igår, han gillar inte när det regnar och blåser. Det är då han fryser. När det är minus 10 grader klarar han sig oftast bättre.

Jag hade bucas innan, nu horseware. Bucastäcket hade ett foder som såg ut som ylle, Jag testade att lägga det på en genomblöt häst och en timme senare var både häst och täcke (insidan) torra, jag har för mig att det tillochmed regnade under tiden.

Det viktiga är att det inte är bomull någonstans i täcket (flertalet täcken har ju tyvärr bomullsfoder).

Det låter ju helt perfekt, jag ska undersöka vidare.. :)

Jag lägger på det oavsett hur svettig hästen är, dvs den kan vara helt blöt från topp till tå och bara ha stått inne 10-15 min med fleece/ylletäcke innan och på den tiden hinner de inte torka så mkt.

Ett täcke är från Börjes (macpro), ett Sveatäcke (10 år gammalt men håller än), ett Horse Comfort och ett från Horse Saver och alla är utetäcken (regn och vinter) som är vattentäta men andas. Tycker att de flesta andastäcken som säljs idag har bra andasegenskaper men sen kanske inte alla håller så bra i yttertyget. Vill helst ha sådana med glatt insida eftersom fleece och liknande blir fullt i päls på våren och det är så svårt att få bort.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
934
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 619
Senast: fejt
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 968
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?