täcken med hals?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Callitsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 712
C

Callitsson

Vad har ni för erfarenhet av täcken med hals? Har tänkt att klippa hästen men då lär han ju ha ett vintertäcke med hals? Men det är så att min kompis ponny hade täcke med hals och manen nöttes bort på halva halsen, fruktansvärt fult. Så tänkte höra om det blir så på alla hästar? Han står med täcke över nätterna. Men om man rakar nu så lär man ju ha ett regntäcke med hals också? eller klarar dom sig utan? Tacksam för svar! /Hanna:p :idea:

Sv: täcken med hals?

Min häst har rakad hals och har bara ett vanligt utegångstäcke - inget extra halstäcke. Jag tror de klarar sig bra på ett vanligt täcke.

Nu när det inte är så kallt ute (ner till ca noll) har mina klippta halvhals 200g täcken och sen när det är kallare har de 400g med helhals. känns bäst så + att de inte sätter pälsen lika snabbt igen. Mina har hals-täcken från Horseware som sitter perfekt, inget skav alls på manen!

Har tänkt att klippa hästen men då lär han ju ha ett vintertäcke med hals?

Varför?:confused:

Allvarligt talat så är halsen knappast en kroppsdel där mycket värme försvinner, och det är inte en speciellt känslig kroppsdel.

Huvudsaken är att rygg och länd hålls varma, och det är även där på de breda delarna av kroppen som mest värme borde stråla ut, eller hur?

På mina blir manen mycket finare när de går med halstäcke. Dels så ligger den fint på ena sidan och dels så slipper man all lera i manen! :)

Senast ändrad:

Hals gör egentligen varken till eller från när det gäller värmande av hästen.
jag har halvhals på en del täcken och enda anledningen till detta är för min egen skull - hästen blir inte lika smutsig.
Manen blir lite skavd, platt och konstig men inte så farligt.

Jag har täcke med hals. Mest för att jag äger en skitgris och har ingen lust att tvätta man och hals varje dag. Har inte varit med om att halsen skaver på manen. Om täcket är fodrat med nylon i halsen, är det nog ingen risk.

Jag har enbart täcken med halvhals, det är det ultimata för mig och mina klippta hästar. Tycker inte om vanliga, blir sånt tryck på manken och helhals skaver bort för mycket man.

//E

Jag har ett täcke me halvhals på min 2½ åring. dels för att hon är väldigt frusen av sig, dels för att hon är en skit gris :rofl: och för att ja tycker vanliga täcken ger tryck och skav vid manken.

manen hålls fin som alltid, lite renare bara :D

Tack för alla svar! Jag ska nog köra utan hals om jag inte ser att han fryser så han skakar! :P Hade bra alla! :D /Hanna

jag har fått höra att hästar blir stela av att gå med hel hals?

Nu när det inte är så kallt ute (ner till ca noll) har mina klippta halvhals 200g täcken och sen när det är kallare har de 400g med helhals. känns bäst så + att de inte sätter pälsen lika snabbt igen. Mina har hals-täcken från Horseware som sitter perfekt, inget skav alls på manen!

vad är det för Horseware täcken med hals du har (400g) ? är på jakt efter ett tjockt ute täcke med hals nämligen :)

vad är det för Horseware täcken med hals du har (400g) ? är på jakt efter ett tjockt ute täcke med hals nämligen :)
Har ett Rambo Supreme:
http://www.horseware.com/images/turnouts/rambo/supremebig.jpg
Och ett Rambo Duo:
http://www.horseware.com/images/turnouts/rambo/duobig.jpg
Båda är super! :) Ligger jättebra på båda hästarna. Skulle jag köpa ett till idag skulle jag nog köpa ett duo, lättare när man kan ta ur och tvätta innerfodret ofta eftersom själva skalet inte ska tvättas lika ofta. Tror även att det finns fler innertäcken man kan sätta i att köpa idag, jag har bara ett med 300g som man fick med.

Har ett Rambo Supreme:
http://www.horseware.com/images/turnouts/rambo/supremebig.jpg
Och ett Rambo Duo:
http://www.horseware.com/images/turnouts/rambo/duobig.jpg
Båda är super! :) Ligger jättebra på båda hästarna. Skulle jag köpa ett till idag skulle jag nog köpa ett duo, lättare när man kan ta ur och tvätta innerfodret ofta eftersom själva skalet inte ska tvättas lika ofta. Tror även att det finns fler innertäcken man kan sätta i att köpa idag, jag har bara ett med 300g som man fick med.

okej! :) har tittat på båda dom! men jag undrar om det är jag som är seg men jag fattar verkligen inte hur det där Duo fungerar. finns det olika tjocklekar på innetäcken man köper och sätter i yttertäcket eller? vad är det för skillnad om det då är ett "innetäcke" eller "utetäcke"? :p

okej! :) har tittat på båda dom! men jag undrar om det är jag som är seg men jag fattar verkligen inte hur det där Duo fungerar. finns det olika tjocklekar på innetäcken man köper och sätter i yttertäcket eller? vad är det för skillnad om det då är ett "innetäcke" eller "utetäcke"? :p

När man köper det är det komplett med:
Ytterdelen: 100g fyllning + Halsdel 100g fyllning
Innerdelen: 300g fyllning
Sen finns det lösa innerdelar man kan köpa till med olika tjocklekar.
Man sätter i innerdelen i ytterdelen och knäpper fast på 4 ställen. jättesmidigt!
Har jag förklarat för krångligt ? :D

hm jag vet inte, de e nog jag som är dum :D haha men kan fyllningen vara som minst 100 g då eller? fattar nog inte riktigt det där med inner- och ytterdelen! :p kanske lättare om jag ser täcket framför mig. får kika i nån affär !!

När man köper det är det komplett med:
Ytterdelen: 100g fyllning + Halsdel 100g fyllning
Innerdelen: 300g fyllning
Sen finns det lösa innerdelar man kan köpa till med olika tjocklekar.
Man sätter i innerdelen i ytterdelen och knäpper fast på 4 ställen. jättesmidigt!
Har jag förklarat för krångligt ? :D

Har inte sett detta täcke i verkligheten. Undrar om innetäcket som du hakar på sitter bra? Är det många hakar? Ser det typ ut som en filt fast fodrad som man sätter fast?:confused:
Verkar iaf. vara en mkt smart lösning!:)

la06 o svea:
Ytterdelen är som ett vanligt utetäcke med 100g fyllning + avtagbar hals. Sen får man med en innerdel med 300g fyllning (ser ut som ett vanligt innetäcke fast utan kryssgjordar) som man knäpper fast på 4 ställen i ytterdelen (väldigt enkelt, 2 fram o 2 bak) när man vill ha ett varmare täcke. Sen kan man köpa till fler innerdelar med olika tjocklekar så har man hela täckes registret :D
nu måste ni ju förstå :D :D :)

aah!:idea: NU förstår jag! haha :D lite trög :p
men tack! då verkar de ju skitbra! hur mkt kostar det?

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: IngelaH
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
1 020
Senast: Tussinussen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka