Täcken med bogväck

aramis

Trådstartare
Är det stor skillnad på täcken med och utan bogväck? med tanke påbogskav i första hand då!
Bogskavet sitter ju lite högre upp och där sitter ju alla täcken åt i vilket fall som helst?!

Finns det något speciellt täcke ni har som passar bra och är bättre än andra att motverka bogskav?

Jag har ett regntäcke från Börjes helblått med grön kant på nu och fast han har bogskydd på sig under täcket så skaver han bort massor av hår på bogen. :(

De flesta bogveck är felkonstruerade och gör ingen nytta alls. Det som är intressant är hur själva bogöppningen är gjord. På ett bra täcke går täcket fram över manken, och bogskärningen är så vertikal som möjligt, så att tyget bärs upp av hästens hals. Översta bogspännet ska sitta ungefär på samma höjd som en brösta på en sele.

De bästa täcken jag har sett vad gäller bogskav är "Wug"-täckena från Horseware, alltså de med halvhals. Alla mina hästar, med olika kroppsformer, har dem, och inte så mycket som ett hårstrå är krökt på bogarna på någon av dem, trots att de går på lösdrift och alltså har täckena dygnet runt. De rekommenderas varmt. De kostar en slant - men de är värda det. De Rambotäcken jag har är 3-4 år och har inte en skråma. Tyget i Rhinotäckena är inte lika hållbart, men det är ändå riktigt bra täcken och de håller dessutom tätt.

"På ett bra täcke går täcket fram över manken, och bogskärningen är så vertikal som möjligt, så att tyget bärs upp av hästens hals. Översta bogspännet ska sitta ungefär på samma höjd som en brösta på en sele."

Hmmm du menar att täcket ska vara rakt ner från halsen inte "figur format", dit där spännerna sitter? Svårt att förklara.

Tror du att alla täcken med lite högre hals är bättre?
Jag har ett annat fodrat regntäcke med det jag tror man kallar halvhals. Det går upp en liten bit över halsen och det täcket har jag inte märkt av som lika illa.

Ska försöka hitta på dessa "Wug"-täckena från Horseware, finns dom lite överallt eller är det speciella butiker som säljer dom?

Jag har ett lila event täcke, ett vinterfodrat och det sitter superbra. Vissa täcken med bogväck sitter bra på en häst men inte en annan. Så man får ju testa sig fram.

jo, det är ju lite dyrt att testa bara.... man ser ju inte om dom kommer få bogskav av att bara prova det på en gång. Då måste man ju använda det och då får man ju inte lämna tillbaka täcket :idea:

Fick din häst skav av andra täcken men inte av eventtäcket?

det beror ju faktiskt väldigt mycket på hur känslig hästen är, min ponny har fått skav av alla täcken jag har/haft, event(2st),bucas, thermo master, och ett till som inte är nått märke, men med bogskydd så funkar de utmärkt. det vi har är utan någon gjord men det sitter perfekt iaf och det är otroligt smidigt. Men har man råd så kan man ju köpa ett dyrare som man vet att hästen inte får skav av...

Jag har ett Svart Horse Saver Vintertäcke som har superpassform....

Om hästen är känslig eller klippt så köp en "sportbehå" - bogskydd, funkar ju super för de jag känner på "vårt stall".

Re: Täcken med bogvEck

Det är mer eller mindre NOLL skillnad på täcken med och utan bogveck utav de täcken jag testat. Det bästa täcke min häst har är ett utan bogveck, MEN det läcker istället som ett såll. Just nu har pållen ett Event med halvhals och bogveck som är skapligt (men inte helt bra), har alltid koll på bogen och slätar till ev ruggig päls med pälsglans.

Re: Täcken med bogvEck

Jag ska prova att spraya på pälsglans på de ställen där det är värst. Men det löser ju inte problemet i sig tyvärr!

Svårt det där med bra täcken. Speciellt när man är tvungen till att ha dom på nästan dygnet runt också!

Ja, den har fått skav av dom andra tre täckena. Den stora hästen får lite bogskav, men inget med bogskydd. Vad har du för häst?

Ett halvblod på 170cm, rätt så grov i typen men inte så bred över bringan.
Han är mörk och inte alls ömtålig i huden annars. Men visst går man med täcke på hela tiden så klart det skaver.
Vore ju trevligt om man hittade ett täcke som inte skavde och klämde "överallt".

Finns det halvhalstäcken som inte är fodrade??? Verkar vara mest fodrade vintertäcken som har halvhals. Men jag är ute efter ett tynnre regntäcke nu. (fodrat regntäcke med halvhals har jag och det sitter bra än så länge)

Här är skillnaden mellan täcken mee bogveck och täcken utan bogveck STOR.

MED bogveck - inga skav.

UTAN bogveck - skav (som dock kan 'botas' med bogskydd, mend et finns bara ETT bogskydd som fungerar - Aerborns. Alla andra har varit värdelösa och hästen fått skav ändå)

Okej.. Min och syrrans häst är täckad hela tiden och har ytterst lite skav, han har tecken utan bogväck nu men med bogskydd. Har du testat ett bukastäcke? Våran häst har ett grått regntäcke, med bara lite foder. Det har han haft hela hösten och nu i vintern över ett tjcokt stalltäcke.. Det är det bästa täcket han har. Dom busar jättemkt i hagarna, bier i varandras täcken och täcket är helt.

Nej, bucas täcke har jag inget! Jag har bara olika från börjes faktiskt!
Hur passar det då? Får han bogskav av det också om han inte har någonting under?

Det får han inte bogskav av.. Det sitter väldigt bra och har aldrig läckt igenom. Det bucas täcket köptes ifrån börjes, och det var väl ett år sen kanske.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 416
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 368
Senast: Pilot
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 858
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka