täcken, lindor och klippning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare josephinel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 655
J

josephinel

Visste inte vart jag skulle lägga tråden, gör ett försök här.

Vilka slags täcken behöver man ha till sin häst?
När ska man använda de och när ska man inte göra det?
Jag vill veta olika risker med att lägga fel täcke, om man kanske lägger ett täcke på en blöt häst, eller om man lägger på regntäcket när det är kallt.
Kan man lägga ett täcke direkt på en häst som är svettig eller precis utfört hårt arbete?

Sedan gäller det lindning.
Varför lindar man hästens ben?
Nu tänker jag ej på skador eller transport utan rent allmänt när man ser ryttare rida runt på lindade hästar eller hästar med lindor i boxen.
Förbygger lindorna något?

Och sedan gäller det klippning.
Min ponny är väldigt långhårig nu och jag funderar på att klippa honom eftersom han svettas jättemkt när han rids.
Kan jag klippa honom nu?
Vad ska jag ha för täcke, räcker det med ett vanligt vintertäcke eller ska jag ha fleece under?
Brukar ni klippa hästarna själva?
Hur mycket kostar det annars att få hästen klippt?

Hoppas någon tar sig tid att svara på åtminstone en fråga, tack på förhand! :smirk:

Sv: täcken, lindor och klippning

kan försöka svara på några av dina frågor. Bara baserat på egna erfarenheter så det är ju inget vetenskapligt eller liknande...

Mina två hästar har varsitt regn- och vintertäcke. Har även ett fleecetäcke och ett bomullstäcke som hästarna får dela på, används mest om dom har blivit mycket svettiga vid arbete. När, och vilket, täcke som används är ganska individuellt för hästarna. Man får känne av om ens egen häst behöver täcke eller inte.

Risker som finns kan jag inte riktigt komma på. Det är väl isådanafall att lägga ett för varmt täcke på hästen (typ vintertäcke mitt i sommaren) eftersom dom kan bli överhettade eller använda ofodrat regntäcke när det är nollgradigt och underkylt regn (kan bli kallare med ofodrat regntäcke än att vara helt utan vid sånna omständigheter, tänk galonkläder på sig själv)

Täcke kan man lägga på en blöt/svettig häst utan att det skadar. Frågan är väl vad man vill få ut av att lägga på ett täcke och vilken typ man använder sig utav.

Varför man lindar benen kan bero på att man vill hjälpa till att stödja (senor och ligament) eller att man vill skydda från strykningar och slag från övriga ben. Finns säkert fler anledningar men detta är dom jag känner till. Förutom dom som lindar bara för att det är snyggt då, men det ser jag ingen anledning till.

Inomhus kan lindning bero på att man t.ex. har en häst som sväller lite i benen pga dålig blodcirkulation eller liknande. Lindningen ökar värmen i benen och bidrar till att cirkulationen blir bättre. Finns säkert även här fler anledningar men det är den jag vet.

Klippning vet jag inte så mycket om då jag själv inte brukar ha mina hästar klippta. Men det får du säkert svar på av någon annan bukare...

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 595
Senast: Habina
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
2 000
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 414
Senast: Korven
·
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
1 020
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka