täcken, lindor, klippning

J

josephinel

Eftersom min förra tråd blev raderad får jag väl göra en ny, denna gång testar jag i 'hästhantering'.

Vilka slags täcken behöver man ha till sin häst?
När ska man använda de och när ska man inte göra det?
Jag vill veta olika risker med att lägga fel täcke, om man kanske lägger ett täcke på en blöt häst, eller om man lägger på regntäcket när det är kallt.
Kan man lägga ett täcke direkt på en häst som är svettig eller precis utfört hårt arbete?

Sedan gäller det lindning.
Varför lindar man hästens ben?
Nu tänker jag ej på skador eller transport utan rent allmänt när man ser ryttare rida runt på lindade hästar eller hästar med lindor i boxen.
Förbygger lindorna något?

Och sedan gäller det klippning.
Min ponny är väldigt långhårig nu och jag funderar på att klippa honom eftersom han svettas jättemkt när han rids.
Kan jag klippa honom nu?
Vad ska jag ha för täcke, räcker det med ett vanligt vintertäcke eller ska jag ha fleece under?
Brukar ni klippa hästarna själva?
Hur mycket kostar det annars att få hästen klippt?

Hoppas någon tar sig tid att svara på åtminstone en fråga, tack på förhand! :smirk:
 
Sv: täcken, lindor, klippning

Eftersom min förra tråd blev raderad får jag väl göra en ny, denna gång testar jag i 'hästhantering'.

Vilka slags täcken behöver man ha till sin häst?
När ska man använda de och när ska man inte göra det?
Jag vill veta olika risker med att lägga fel täcke, om man kanske lägger ett täcke på en blöt häst, eller om man lägger på regntäcket när det är kallt.
Kan man lägga ett täcke direkt på en häst som är svettig eller precis utfört hårt arbete?

Sedan gäller det lindning.
Varför lindar man hästens ben?
Nu tänker jag ej på skador eller transport utan rent allmänt när man ser ryttare rida runt på lindade hästar eller hästar med lindor i boxen.
Förbygger lindorna något?

Och sedan gäller det klippning.
Min ponny är väldigt långhårig nu och jag funderar på att klippa honom eftersom han svettas jättemkt när han rids.
Kan jag klippa honom nu?
Vad ska jag ha för täcke, räcker det med ett vanligt vintertäcke eller ska jag ha fleece under?
Brukar ni klippa hästarna själva?
Hur mycket kostar det annars att få hästen klippt?

Hoppas någon tar sig tid att svara på åtminstone en fråga, tack på förhand! :smirk:

Min häst är rakad och går med ett vintertäcke nu. Hon är ganska frusen av sig men det är hyfsat varmt nu. Fast sen när det blir det kallare får hon ett täcke under, typ fleece, beror på hur kallt det är. Hon har samma inne som ute då dom inte byter täcke i det stallet jag står i. Rider jag ut så har jag ett fleece täcke eller liknande och när jag rider i ridhuset så rider jag dit med fleece täcke och ett ridtäcke under och så rider jag med ridtäcket en stund i manegen tills hon är lite uppvärmd då tar jag av det.

Brukar alltid borsta hästen torr innan jag lägger på ett täcke efter jag ridit. När jag lindar så gör jag det när jag rider dressyr för att det är snyggt och för att det ger bra stöd. Hoppar jag eller rider ut så har jag vanliga skydd.

Så gör jag i alla fall, men säger inte att det är så man SKA göra ;)
 
Sv: täcken, lindor, klippning

Vilka slags täcken behöver man ha till sin häst?
olika från häst till häst ;)

När ska man använda de och när ska man inte göra det?
jag kör ett flugtäcke på sommaren alt. ett regntäcke (skal), beror på hur känslig hästen är.. min är fullblod och "rygghäst".
sen kanske ett ylle, ett termo 150gr, 300gr, (600gr om rakad?) + regnskal att ha över. beror ju på om det är kallt i stallet.
sen kanske ett fleece/svettäcke... bomullstäcke på natten när det börjar bli lite kallare.

Jag vill veta olika risker med att lägga fel täcke, om man kanske lägger ett täcke på en blöt häst, eller om man lägger på regntäcket när det är kallt.
inga direkt. lägger du konstant på ett täcke som inte andas på en blöt häst så kanske den får svamp eller nått, en för kall häst kräver mer mat (går åt energi för att hålla sig varm).

Kan man lägga ett täcke direkt på en häst som är svettig eller precis utfört hårt arbete?
helst ska den väl få torka med tex. fleece eller combitäcke.
annars kan du lägga på ett som andas. men jag skulle inte släppa ut en blät häst i det här kalla vädret!

Varför lindar man hästens ben?
ridning: snyggt, skydd mot slag, stöd, skyddar längre ner å högre upp än senskydd om man tex rider i skogen = slipper rivmärken osv.
natten: värme = ökar blodcirkulationen = läker ur skador.

Nu tänker jag ej på skador eller transport utan rent allmänt när man ser ryttare rida runt på lindade hästar eller hästar med lindor i boxen.
Förbygger lindorna något?

om man tänker på hur tung en häst är så är väl svaret egentligen nej... men lite stöd ger det, och jag gillar att de täcker så stor del av benet för tex grenar osv...


Och sedan gäller det klippning.
Min ponny är väldigt långhårig nu och jag funderar på att klippa honom eftersom han svettas jättemkt när han rids.
Kan jag klippa honom nu?

ja, bara han får ha täcke.

Vad ska jag ha för täcke, räcker det med ett vanligt vintertäcke eller ska jag ha fleece under?

ha ett termotäcke i stallet, sen ett regntäcke över termotäcket i hagen. personligen gillar jag inte fleece som täcke, bara som svettäcke.

Brukar ni klippa hästarna själva?
förra året var första året, då klippte min kompis (hennes maskin). i år (om jag klipper) så ska jag klippa själv å köpa egen maskin.
bäst är nog att ta hjälp eller iaf ha sällskap av någon om det är första gången (lugna hästen å visa hur man ska klippa).

Hur mycket kostar det annars att få hästen klippt?
beror nog helt på. kompis kanske typ 250, hyra in någon 500kr?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 549
Senast: Habina
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 509
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Siggan
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp