Dolly

Trådstartare
Hej! I år hade jag tänkt ha täcke på min 3-åring. Fast igentligen ska man kanske inte täcka så unga ponnyer :P Men hon blir så väldigt lurvig på vintern och jag hade tänkt hålla igång henne och träna henne under vintern. Då vill jag inte att hon ska bli alltför långhårig. Hon har dock redan börjat sätta vinterpäls. Hon går ute dygnet runt alt. står i en "lösdrift/utebox" på natten. Det är ett russ.

När ska man börja täcka henne och vad för täcke är bäst att använda till denna ponny? Det gör inget om hon får lite päls men hon behöver ju inte förvandlas till en nalle. :P

Sedan när man ska köra henne så känns det väldigt elakt att bara ta av henne täcket för att sedan sela och skritta iväg. Hur gör jag för att hon ska hinna vänja sig vid kylan?

Sv: Täcke?

Vad är det för träning du ska göra?

Jag brukar inte helklippa mina hästar utan jag gör en sånhär

klippning. Då svettas hon inte så mkt när jag tränar och hon behöver heller inte ha täcke på sig.

På en så pass ung häst ska du väl ändå inte göra så hård träning så skippa täcket du och låt hon få växa bra med päls, klipp eventuellt nersidan av halsen men förstår inte varför en så pass ung häst skulle bli så svettig att den inte bör ha lång päls..

Klart att du kan täcka ponnyn, du kan ha ett regntäcke på pållen. Ett som andas sas.

Jag tycker inte du ska täcka en så pass ung häst för de ska inte gå så hårt under passen, det du kan göra är att klippa på undersidan av halsen så den får ha kvar päls på ryggen de brukar inte svettas lika mycket då. och sedan sätter inte hästen mindre päls för att den har täcke på sig, då det är solljuset den sätter päls efter har studier på strömsholm visat.

Klart att du kan täcka ponnyn, du kan ha ett regntäcke på pållen. Ett som andas sas.

dålig idé! Ett regntäcke tynger ner pälsen och gör så att hästen fryser då den inte kan resa pälsen.

På en såpass ung häst kan du klippa undersidan av halsen om det nu skulle vara nödvändigt.

dålig idé! Ett regntäcke tynger ner pälsen och gör så att hästen fryser då den inte kan resa pälsen.

På en såpass ung häst kan du klippa undersidan av halsen om det nu skulle vara nödvändigt.

Vad ska man ha för täcke då, tynger inte alla täcken ner pälsen?

Om man har ofodrat täcket som blöter igenom eller lägger ett ofodrat på en helklippt häst så kan den nog frysa.
Nått som "tynger" ner pälsen mer än täcke är ridning.eller ihållande regn.
det finns ingen päls som reser sig när den är blöt och det regnar hela tiden.
ett treårigt russ skall inte jobbas svettig enligt min åsikt.
Om du vill lägga på ett täcke vid riktigt ruskväder är helt ok. det är inget som förstör pälsens egenskaper.

Tycker du kan skippa täcket helt. Jag tycker som de flesta andra här, en treåring ska inte jobbar hårt och svettig vid den åldern.

Vad ska man ha för täcke då, tynger inte alla täcken ner pälsen?

för att täcket ska isolera behövs foder! Ett tunt regntäcke gör ingen större nytta vintertid, låt hästen gå utan. Den kan stå inne med ett fleecetäcke tills den torkar om den skulle bli svettig efter träning.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag ska åka och köpa täcken till min nya ponny snart. Han är importerad från Irland och känner honom inte så bra än (när det...
Svar
14
· Visningar
1 326
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar