• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare oliiivia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 082
O

oliiivia

Hej!

Jag har lite svårt vad jag ska ha för täcke nu på min häst när han åker transport och det är typ 5+, när jag åker och tränar brukar jag ha ett täcke men kanske 200 gram fyllning, det står inte hur mycket fyllning det är men jag gissar. Det är bra när jag åker dit men när jag har tränat och ska hem tar jag på honom samma täcke men då är han alldeles för varm när jag kommer hem och han svettas. Har ni något tips på vad jag ska köpa för täcke? Är ylle bra eller vad tycker ni?
Tacksam för svar!

Sv: täcke

Ylletäcke absolut :laugh:
Är superbra då det andas, drar ut fukten, inte blir kallt även om det är blött och så har det en väldigt bra förmåga att hålla hästen alldeles lagom varm oavsett yttertemperatur.

Men är ett stalltäcke med 150 gram också bra? Det är ett stalltäcke celtic bucas som har stay dry foder, tror du att det är bra? Koster 1400 typ. :)

Ylletäcke eller supertjockt fleece (i stil med rambo newmarket fleece) tycker jag är toppen och alldeles lagom.
Även om det är något kyligt utomhus så får man fortfarande ha det i åtanke att en häst värmer upp ett litet släp rätt fort och då gör ett jättetjockt täcke mer skada än nytta, även om släpet är välventilerat.

Senast ändrad:

Termotäcken andas inte så bra, det blir tätt.
Skaffa ett ylletäcke.

Om det blir riktigt svinkallt kan man lägga termotäcket ovanpå ylletäcket, så hålls värmen inne men svetten ligger inte kvar på hästen.

Men tror ni att det går bra och ha ett termotäcke med 150 gram dit och sen ett ylle hem?

Ylletäcke! Om man behöver täcka i transporten väljer jag absolut ylle för det andas otroligt bra.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
965
Senast: Amha
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka