Täcke till föl?

Babysteps

Trådstartare
Hej! Jag har ett svenskt halvblodsföl, född 21 juli i år. Eftersom han är född så sent kommer han ju fortfarande vara ganska liten i vinter, och jag vill då vara förberedd på att jag kanske måste täcka honom i värsta fall. Jag hittar dock inga specifika föltäcken - och shettistäcken känns som de kommer hänga alldeles för långt ner på benen på honom. Finns det någon som har ett bra tips? Hur brukar ni göra? :confused:

Sv: Täcke till föl?

Min är född den 5 juli och han går ute 24/7 och har gjort så sen han föddes. Han har redan börjat sätta björnpäls, så med bra foder till sto och föl och lite lä i hagen behöver du inget täcke.

Min numera 10-åriga häst täckade jag som föl, men bara när det var konstant nederbörd hela dagen (hade ingen möjlighet att åka och ta in dagtid), då med ett lätt fodrat regntäcke. Minns att jag köpte det på Hööks, stl 105 eller 115 och det satt bra.

Jag har behövt täcka ett av mina föl då hon inte satte vinterpäls i tid, hon fick en ponnytäcke och visst hängde det ner en liten bit men inte så att det hämmade hennes rörelseförmåga.

Tack för ditt svar! Än så länge har han inte satt särskilt mycket päls, men förhoppningsvis kommer det. :) Mammahästen sätter knappt någon vinterpäls alls, så jag hoppas han inte har ärvt detta! Men vad bra, då vet jag att det i nödfall kan funka med ett vanligt litet täcke, då kan jag sticka in på Granngården om det skulle bli ett akut nödfall :)

Jag har behövt täcka ett av mina föl då hon inte satte vinterpäls i tid, hon fick en ponnytäcke och visst hängde det ner en liten bit men inte så att det hämmade hennes rörelseförmåga.

Okej, skönt att det funkar :) Jag lyckades googla mig till en sida som hade föltäcken, men de var verkligen svindyra - känns inte jättekul med ett täcke som han kommer växa ur på nolltid.

På de över 20 uppfödningar jag haft hittills har ingen behövt täcke. Vissa har varit sent födda och pälsmängden har varierat. Jag har dock alltid fri tillgång på grovfoder åt dem och är vädret riktigt ruskigt tar jag in dem tidigare.

Nästa år kommer vårt första föl att födas redan i mars, vilket blir med god marginal den tidigaste fölning jag någonsin haft. Där finns nog risken att fölet kan behöva täckas om den föds med dåligt hull och det fortfarande är rejält kallt. Nederbörd kan jag som tur är skydda den från ändå och ändå ge den möjlighet att röra på sig ordentligt eftersom vi har eget ridhus. Första månaden räknar jag med att de kommer att tillbringa dagarna i ridhuset med korta stunder i hagen tillexempel när jag mockar.

Senast ändrad:

kl

Och vi har haft en ganska rejäl bunt med föl genom åren och enbart ett fick en filt.
Nyfödd, prematur och undertemp..

Annars aldrig täcke oavsett väder.

Nästa år har vi en som fölar i februari men eftersom dom allra minsta enbart går ut stundvis men väldigt ofta så behövs nog inget täcke i alla fall.

Ger man fri tillgång på bra grovfoder (vilket är ett måste men unghästar) har vettiga hagar med lä, lägger ut halm så dom kan vila alternativt rejält ströad lösdrift så behövs inga täcken.

Ungen bör få röra på sig så mycket som möjligt och helst inte stå på box alls.
GIvetvis med många i samma ålder.
Då bygger dom muskulatur, bra päls och bra motståndskraft.

AM

Står man inackorderad som jag kan man tyvärr inte alltid ordna det så som man vill ha det. Vi bytte stall efter mindre än två månader, fick mer grovfoder ute och mycket längre utevistelse och då började hon sätta päls och täcket åkte av.

Håller helt med dig. Jag har följt många hästar från nyfödd till unghäst och inte EN har haft täcke. Förutom i fall som du beskriver, för tidigt födda, nedsatta allmäntillstånd. Men jag får verkligen spunk av att höra att folk på riktigt täcker sina friska föl. Jag är van vid att föl föds redan i januari och de får gå ute korta stunder men fler gånger om dagen i början.

Jag håller med, men man måste tänka att det finns undantag. Min 10-åring är fortfarande ett måndagsexemplar, som än idag inte sätter någon vinterpäls, har svårt att tro att det har att göra med hennes 10-15 dagar med täcke som föl.

Har man flockdrift, med fri tillgång på foder och naturlig miljö har man mycket bättre förutsättningar, så har jag mitt föl idag och har svårt att tänka mig något annat. Men den möjligheten fanns inte för 10 år sen för mig.

*kl*

Horseware har ett föltäcke som inte är tokdyrt.

Sen tycker jag det är svårt att tokgeneralisera att inga föl behöver täcken. Ungen jag hade förra året var jättesvår att få hull på då han växte för fort och fick senkontrakturer som resultat när han fodrades på. Eftersom vi hade ner mot -30 under vintern fick han ha ett fodrat vintertäcke på sig trots fri tillgång till mycket bra hö i hagen. Det var dessutom veterinären som behandlade kontrakturerna som tryckte på om täcket.

Jag köpte ett täcke på Hööks till honom i stl 115. Passade fint trots att det nog var mer som ett 125 eftersom det passar c-ponnyn jag har nu...

Hej! Jag har ett svenskt halvblodsföl, född 21 juli i år. Eftersom han är född så sent kommer han ju fortfarande vara ganska liten i vinter, och jag vill då vara förberedd på att jag kanske måste täcka honom i värsta fall. Jag hittar dock inga specifika föltäcken - och shettistäcken känns som de kommer hänga alldeles för långt ner på benen på honom. Finns det någon som har ett bra tips? Hur brukar ni göra? :confused:

Hade tidigare ett föl som fötts sent på året & behövde ett värmande täcke.. Men hur jag än letade & provade täcken / föltäcken/minitäcken m.m. så hittade jag inget som kändes bra & satt bra på fölis. Höll på & bli knäpp.:cool:
Till min tanke kom upp att prova ett vintertäcke för hund & det passade perfekt ;)
Fölis hade inga problem med täcket som värmde skönt i kylan.
Så kanske kan vara ett tips?
För mig var det ett mycket lyckat köp & toppen idé:love:

Hade tidigare ett föl som fötts sent på året & behövde ett värmande täcke.. Men hur jag än letade & provade täcken / föltäcken/minitäcken m.m. så hittade jag inget som kändes bra & satt bra på fölis. Höll på & bli knäpp.:cool:
Till min tanke kom upp att prova ett vintertäcke för hund & det passade perfekt ;)
Fölis hade inga problem med täcket som värmde skönt i kylan.
Så kanske kan vara ett tips?
För mig var det ett mycket lyckat köp & toppen idé:love:

Tack så mkt för tipset! :)

Vi har haft ponnyföl förut och de har självklart inte behövt några täcken, de har varit som små isbjörnar i pälsen. Dock sätter inte mamman till detta fölet någon vinterpäls alls, och jag vill vara beredd ifall fölisen har ärvt detta av henne. Hellre har jag ett täcke liggande som aldrig blir använt än att han behöver frysa om det blir nödfall - eller att jag måste låta dem stå inne mer än nödvändigt. Självklart har han fri tillgång på ströfoder och gott om utrymme att busa runt på (vilket han gör mycket och gärna:)). Han har dock inte blivit det minsta lurvig än så jag kommer att investera i ett föltäcke, fick ett riktigt bra tips om Strömsbergs Gårds hemsida som har ett föltäcke som verkar bra och som ligger bra i pris.

Jag har sett föltäcken från både HW Amigo och Mark Todd, googla de namnen så tror jag du kan hitta. :)

mitt fullblod sätter nada nicht vinterpäls och har aldrig gjort.
Dock växte hon upp naken på ett av sveriges största fullblodsstuterier.

Att frysa är inte farligt!
Det farliga är att ligga på kall mark och har man ett föl får man se
till att antingen ha ligghall eller möjlighet att ta in fölet.
Oavsett om man är inackorderad.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 961
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka